Technické parametry okruhu ve Valencii: Pomalé zatáčky, vysoká průměrná rychlost

Petr Hlawiczka, 23. června 2011, 07:00 Google+

Kolotoč Formule 1 míří letos již podruhé do Španělska - tentokrát na velice rychlý městský okruh do Valencie. Jaké jsou technické parametry tohoto okruhu a čím je zajímavý?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Evropy

GP Evropy | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Přestože se Velká cena Evropy koná již od roku 1983, kdy ji poprvé hostil Brands Hatch v Anglii, do Valencie zavítaly monoposty F1 na městskou trať poprvé v roce 2008. Jedno kolo zde měří 5419 m a během nedělního závodu jej vítěz bude muset ujet 57krát - jeho celková délka představuje 308,883 km.

Tento úzký městský okruh má nejvyšší počet zatáček ze všech tratí v šampionátu - rovných 25. Jedenáct z nich je levotočivých, čtrnáct pravotočivých. Jezdí se ve směru hodinových ručiček a průměrná rychlost přesto dosahuje vysokých 198 km/hod, průměrná rychlost průjezdu zatáček činí nízkých 86 km/hod.

Úroveň přilnavosti je zde nízká a povrch je kluzký, což se ale během víkendu s pogumováním zlepšuje. Vyvážení auta může negativně ovlivňovat i proudění vzduchu od moře. Týmy zde volí střední aerodynamický přítlak kvůli dlouhým rovinkám ve třetím sektoru.

V nastavení volí kompromis s ohledem na přilnavost v pomalých zatáčkách, stabilitu při brzdění a přejezd obrubníků, jež naštěstí nejsou nikterak vysoké, systém zavěšení je spíše měkčí. Kvůli vysokým okolním teplotám vzduchu jsou požadavky na hlazení monopostů velmi vysoké. Jezdí se s velmi nízkou světlou výškou (vpředu), opotřebení dřevěné desky pod podlahou bývá kvůli jízdě přes obrubníky dost vysoké.

drsMapa okruhu ve Valencii s vyznačením dvou DRS zón
(zdroj podkladu: formula1.com
)

Podobně jako v předchozím závodě v Kanadě se i zde setkáme s dvěma DRS zónami, které sdílejí jedno místo detekce. Znamená to, že pokud se pilotovi podaří v první zóně zdolat svého soupeře, ve druhé ji může znovu aktivovat a dále poodjet, předjetý vůz v ní totiž své nastavitelné křídlo využít nesmí, byť by v tu chvíli byl stále těsně za vozem, který jej předjel.

První DRS zóna bude ve Valencii začínat 285 m za zatáčkou č. 10 (za mostem), druhá potom 35 m za zatáčkou č. 14. Místo detekce se bude nacházet před mostem, resp. 130 m před zatáčkou č. 8. Vozy na rovinkách díky DRS dosáhnou maximální rychlosti kolem 320 km/hod.

Okruh je podobný Montrealu v tom, že jezdci prudce brzdí do pomalých zatáček a stejně tak z nich i akcelerují, opotřebení brzd je tedy vysoké, o málo nižší než v Montrealu. Na brzdě tráví piloti 16 % času jednoho kola.

alonso
Fernando Alonso se blíží k mostu v přístavu ve Valencii
(foto: Scuderia Ferrari)

Devět z 25 zatáček relativně pomalých zatáček má obdobnou rychlost jejich průjezdu. Velmi důležitý je výjezd ze zatáček č. 2, 10, 17 a 25 - a tudíž i krouticí moment motoru a jeho ovladatelnost při nižších rychlostech. Na první rychlostní stupeň se v každém kole podřazuje (dle Lotusu) ve čtyřech až pěti místech - v zatáčkách č. 8, 10, 17 a 25. Mezi 18. - 20. zatáčkou na piloty působí přetížení 2,5 G po dobu 3 sekund.

Důležitý bude i maximální výkon, jelikož na plný plyn zde piloti jedou 59,7 % okruhu (dle Renaultu). Nejdelší úsek na plný plyn začíná v zatáčce za mostem: měří 970 m a monoposty jej urazí během 13 sekund. Převodovka během jednoho kola přeřadí 71krát (více o převodovkách ve Valencii zde).

Nejlepší možnosti k předjetí nabízejí zatáčky č. 12 a 17. Mike Gascoyne sice loni s nadsázkou prohlásil, že zde nedošlo nikdy k žádnému předjetí, tentokrát se však díky pneumatikám Pirelli a dvěma DRS zónám nudy bát nemusíme.

hamilton
Hamilton zde loni skončil přes penalizaci za předjetí safety caru druhý
(foto: Vodafone McLaren Mercedes)

Opotřebení pneumatik je na okruhu vedoucím přístavem a lemujícím moře střední. Pirelli mělo stejně jako loni Bridgestone původně přivézt super-měkkou a střední směs pneumatik, na poslední chvíli se však rozhodlo alokaci změnit (více zde): super-měkké pneumatiky nahradí o stupeň tvrdšími měkkými.

I střední směs nebude taková, na kterou byly týmy zvyklé z předsezónních testů, protože došlo k její modifikaci - nyní je o něco tvrdší. Takto upravenou střední pneumatiku si mohly stáje poprvé otestovat před dvěma týdny v Montrealu.

Ztráta plynoucí z průjezdu 243 metrů dlouhou boxovou uličkou ve Valencii činí 12,7 vteřin (21 sec včetně zastávky). Za jedno kolo zde auta spotřebují 2,4 kg paliva (Williams udává 2,9 kg). S úbytkem 10 kg paliva vozy zrychlí o 0,3 sec.


Loňský průjezd částí okruhu s Robertem Kubicou

Závodní rekord zde drží nejrychlejší Timo Glock s Toyotou z roku 2009 - 1:38,683 min, Jenson Button byl loni jen o 83 tisícin pomalejší. Kvalifikaci tehdy vyhrál Sebastian Vettel časem 1:37,587 min, v nedělním závodě si také dojel pro vítězství.

Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu ve Valencii: Pomalé zatáčky, vysoká průměrná rychlost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Heidfeld, Nick

Francouzi chtějí zpět svou Velkou cenu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud