Přestože většina čtenářů by ráda ve formulích viděla znovu 3litrové motory, čím dál víc je jasnější, že od roku 2013 budou závodní vozidla jezdit s 1,6ti litrovými čtyřválcovými turbomotory s tlakem 3 bary a výkonem okolo 650 koní, a to vše díky maximálním otáčkám 10500/min (psali jsme zde). Díky systému KERS bude mít vozidlo po dobu 6,7 sekundy v každém kole o dalších 82 koní navíc. Tým Ferrari zpočátku nesouhlasilo s čtyřválci, přednost by dalo šestiválci s V – uspořádáním, ne řadovým.
„Ferrari nebylo nikdy nadšené z řadového pořadí, což není žádná novinka,“ uvedl motorový šéf týmu Luca Marmorini. „Kolegové z ostatních týmů to ví. A nemyslím tím jen fakt, že motor V 6 by měl pro silniční auta Ferrari větší smysl. Jde o to, že čtyřválec s řadovým pořadím by byl tak velkou změnou, že motor V 6 by vyšel levněji. Tímto jsme argumentovali, ale nebyli jsme vyslyšeni. Přesto výsledky jednání akceptujeme.“
Bývalý zaměstnanec Toyoty zdůraznil, že jsme stále ve fázi návrhu, nejde o definitivní rozhodnutí. Tento návrh je třeba ještě doladit a zabránit zbytečně vysokým nákladům. Je evidentní, že řadový čtyřválec bude dražší než V 6. „Bude to velmi drahé,“ obává se Frank Williams. „Jsem pro motor, který odpovídá F 1,“ uvedl již před několika dny Helmut Marko z Red Bullu. „Ale současně musí být náklady v normě. Současné navrhované pravidla by vyšly velmi draho, na tom se všichni shodují.“
Dále pokračoval Marmorini: „Pro Ferrari je důležité, aby se do popředí opět dostaly technologie. Jde nám také o to, aby existoval technologický transfer do cestovních vozidel. Nový motor musí mít nové technologie, ale současně musíme dávat pozor, abychom neinvestovali hodně peněz do baterií, které se nikde jinde nevyužijí. To je důležité, a pevně doufám, že tuto chybu neuděláme.“
Dalším cílem pro rok 2013 je snížení spotřeby. „Naší vizí je snížení o 30 až 35 procent,“ uvedl obchodní šéf výrobců Cosworth Tim Routsis. „Vozidla by měla zvládat stejné časy na kolo a stejnou vzdálenost. Je to pěkná výzva.“ Za tímto účelem se bude kontrolovat maximální množství paliva.
Krásný historický souboj 1,5 l turbomotorů
O tom, že by se v kvalifikaci mohl po návratu turba využívat vyšší nárůst tlaku, se zatím neuvažuje. „Pravidla budou vypadat tak, aby v kvalifikaci nemohl nikdo dělat šílené věci. Náš plán počítá se stejným motorem během kvalifikace i závodu,“ konstatoval Routsis.
Velkou obavou fanoušků je i to, jaký zvuk budou formule vydávat. Při V8 je to velmi dobrý zvuk, ale nyní vznikají obavy z toho, že se dostaneme na úroveň GP3. Turba budou určitě tišší, ale motorový inženýři mají i jiné nástroje, jak zakročit. „Každopádně to bude jiné,“ říká Routsis. „Nesmíme však zapomenout na to, že v historii jezdila F 1 se všemi možnými kombinacemi a zvuk byl vždy jiný. Je jasné, že turbomotor bude vždy o něco tišší než nasávací. Když si však pohrajeme s pořadím zapalování, může tu vzniknout rozdíl.“