Ferrari udělá kompromis - je pro čtyřválce

František Zakopal, 18. září 2010, 21:53 Google+

Nová podoba budoucích závodních monopostů nabírá stále jasnější obrysy. Před dvěma týdny jednala Pracovní skupina FIA pro motory (EWG), kterou řídí bývalý spolupracovník Ferrari Gilles Simon. Cílem jednání bylo domluvit se na pravidlech týkajících se motorů připravovaných pro rok 2013.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 20.09. 12:14) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Přestože většina čtenářů by ráda ve formulích viděla znovu 3litrové motory, čím dál víc je jasnější, že od roku 2013 budou závodní vozidla jezdit s 1,6ti litrovými čtyřválcovými turbomotory s tlakem 3 bary a výkonem okolo 650 koní, a to vše díky maximálním otáčkám 10500/min (psali jsme zde).  Díky systému KERS bude mít vozidlo po dobu 6,7 sekundy  v každém kole o dalších 82 koní navíc. Tým Ferrari zpočátku nesouhlasilo s čtyřválci, přednost by dalo šestiválci s V – uspořádáním, ne řadovým.

Ferrari nebylo nikdy nadšené z řadového pořadí, což není žádná novinka,“ uvedl motorový šéf týmu Luca Marmorini. „Kolegové z ostatních týmů to ví. A nemyslím tím jen fakt, že motor V 6 by měl pro silniční auta Ferrari větší smysl. Jde o to, že čtyřválec s řadovým pořadím by byl tak velkou změnou, že motor V 6 by vyšel levněji. Tímto jsme argumentovali, ale nebyli jsme vyslyšeni. Přesto výsledky jednání akceptujeme.

Bývalý zaměstnanec Toyoty zdůraznil, že jsme stále ve fázi návrhu, nejde o definitivní rozhodnutí. Tento návrh je třeba ještě doladit a zabránit zbytečně vysokým nákladům. Je evidentní, že řadový čtyřválec bude dražší než V 6. „Bude to velmi drahé,“ obává se Frank Williams. „Jsem pro motor, který odpovídá F 1,“ uvedl již před několika dny Helmut Marko z Red Bullu. „Ale současně musí být náklady v normě. Současné navrhované pravidla by vyšly velmi draho, na tom se všichni shodují.

Dále pokračoval Marmorini: „Pro Ferrari je důležité, aby se do popředí opět dostaly technologie. Jde nám také o to, aby existoval technologický transfer do cestovních vozidel. Nový motor musí mít nové technologie, ale současně musíme dávat pozor, abychom neinvestovali hodně peněz do baterií, které se nikde jinde nevyužijí. To je důležité, a pevně doufám, že tuto chybu neuděláme.

Dalším cílem pro rok 2013 je snížení spotřeby. „Naší vizí je snížení o 30 až 35 procent,“ uvedl obchodní šéf výrobců Cosworth Tim Routsis. „Vozidla by měla zvládat stejné časy na kolo a stejnou vzdálenost. Je to pěkná výzva.“ Za tímto účelem se bude kontrolovat maximální množství paliva.


Krásný historický souboj 1,5 l turbomotorů

O tom, že by se v kvalifikaci mohl po návratu turba využívat vyšší nárůst tlaku, se zatím neuvažuje. „Pravidla budou vypadat tak, aby v kvalifikaci nemohl nikdo dělat šílené věci. Náš plán počítá se stejným motorem během kvalifikace i závodu,“ konstatoval Routsis.

Velkou obavou fanoušků je i to, jaký zvuk budou formule vydávat. Při V8 je to velmi dobrý zvuk, ale nyní vznikají obavy z toho, že se dostaneme na úroveň GP3. Turba budou určitě tišší, ale motorový inženýři mají i jiné nástroje, jak zakročit. „Každopádně to bude jiné,“ říká Routsis. „Nesmíme však zapomenout na to, že v historii jezdila F 1 se všemi možnými kombinacemi a zvuk byl vždy jiný. Je jasné, že turbomotor bude vždy o něco tišší než nasávací. Když si však pohrajeme s pořadím zapalování, může tu vzniknout rozdíl.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari udělá kompromis - je pro čtyřválce

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 20.09.2010 12:14 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso během testů s Alpine A521

"Bídnou kvalifikaci si ve Španělsku a v Monaku už nemůžu dovolit." Alonso o tom, co konkrétně musí zlepšit

Carlos Sainz s Ferrari

Sainz už velká vylepšení nečeká. Jak je to s podlahou testovanou v Portugalsku?

Romain Grosjean se chystá na svou jízdu s Mercedesem F1

Návrat Francouzů: Grosjean se sveze s Mercedesem, Abiteboul se objevuje u Mecachrome

Max Verstappen gratuluje Lewisovi Hamilonovi k vítězství v závodě v Portugalsku

Max chybuje, to si proti Lewisovi nesmí dovolit, říká Rosberg

Modré vozy v akci: Fernando Alonso a Esteban Ocon těsně za sebou

Alpine v Portugalsku jako polité živou vodou. Alonso netuší, proč byli tak rychlí

Max Verstappen lituje, že v Bahrajnu svou pozici přenechal Lewisovi Hamiltonovi

"Kvůli limitům dráhy jsme přišli o vítězství, nejrychlejší kolo a pole-position!" Marko kritizuje komisaře

Nikita Mazepin přiznal svou vinu za problémy způsobené Pérezovi

Mazepin si sype popel na hlavu, Pérez přijal jeho omluvu

Max Verstappen na tiskové konferenci

"Trochu divné!" Přestřelku o nejrychlejší kolo vyhrál Bottas, komisaři Verstappenův čas smazali

Max Verstappen ve strhujícím závěru zajel nejrychlejší čas - ovšem pouze dočasu (ilustrační foto)

GP PORTUGALSKA: Závěrečná bitva o prémiový bod ve stínu Hamiltonova triumfu

Lewis Hamilton slaví vítězství po závodě v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po závodě: Vyčerpaný, ale spokojený Hamilton a rozladěný Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:30 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp itálie

Jak se Mercedes těší do Singapuru aneb Schumacherova noční premiéra

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Vyčerpaný, ale spokojený Hamilton a rozladěný Verstappen

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Zklamání u Red Bullu, úsměvy u Mercedesu

  3. Třetí trénink pro Verstappena. Schumacher před Vettelem

  4. Alpine v Portugalsku jako polité živou vodou. Alonso netuší, proč byli tak rychlí

  5. GRAFIKA: Startovní rošt v Portugalsku - Mercedesy z první řady na středně-tvrdých pneumatikách

  6. Bottas v 1. tréninku předčí Red Bully i Hamiltona, Vettel se svoji chybě směje

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud