Někteří lidé stáj z Maranella zkritizovali za to, že zneužívají díru v pravidlech, podle jiných je to v pořádku. Je si nač stěžovat? Budu se snažit přiblížit dva pohledy na tuto záležitost, závěr nechám na vás, čtenářích.
Pravidla jsou stejná pro všechny. Je známo, že testy během sezóny jsou zakázány kromě několika výjimek - jednou z nich jsou "reklamní či demonstrační jízdy na pneumatikách, které jsou pro tyto události poskytnuty určeným dodavatelem."
Minulý týden Ferrari uspořádalo akci pro novináře. Alonso se při natáčení prohnal po trati v monopostu F10 s novou konfigurací výfuku. Scuderia se těší z jedné velké výhody - z vlastní testovací tratě poblíž továrny. Jízdy po ní byly plně legální, oficiální záběry z nich by se dnes objevit na jejich webu (Fernando by měl komentovat svůj průjezd po trati natáčený kamerou nacházející se na přilbě).
Rozruch však způsobilo to, že stáj z Maranella při těchto jízdách nasadila nové díly, díky čemuž by mohla získat konkurenční výhodu. Během nadcházejícího víkendu ve Valencii má představit rozsáhlá vylepšení svého monopostu (někdy nesprávně nazývaného F10B). Největší změnu představuje upravená záď s níže položenými výfuky ve stylu Red Bullu, což by mělo jejich vůz zrychlit půl vteřiny (díky dalším modifikacím někteří hovoří až o 0,7 sec na kolo).
Alosno s upraveným Ferrari F10 minulý týden ve Fioranu - výfuky se přesunuly k podlaze
Byl den pro novináře týden před začátkem závodního víkendu ve Valencii pouze náhodnou shodou okolností? Byl by Alonso schopen z těchto krátkých jízd něco vytěžit? Z videa, které se objevilo na Youtube je jasné, že Španěl nejezdí s formulí rychlostí 50 km/hod za vozem s kameramany. Zkušený pilot jeho kalibru bezpochyby dokáže i na specifických pneumatikách určených pouze pro demonstrační účely inženýrům poskytnout cennou zpětnou vazbu. Ferrari navíc na Twitteru oficiálně uvedlo: "V době zákazu testování musíte maximálně využít každou příležitost."
Přední část vozu ve Fioranu bez větších změn
Byl tento "shakedown" porušením ducha pravidel? Jsou demonstrační jízdy šedou zónou, kterou někteří zneužívají? Měla by být pravidla zpřísněna? Byla zavedena spíše kvůli snížení nákladů než kvůli omezení testování? Nebo se to vše zbytečně nafukuje?
Každopádně dle zpráv z týmů o tomto problému - jak a kdy pořádat dny pro média - budou ve Valencii mezi sebou konstruktéři hovořit.