Proč bude F1 bez dotankovávání lepší

Petr Hlawiczka, 4. května 2009, 10:30 Google+

V říjnu roku 1993 FIA při svém zasedání rozhodla o znovuzavedení tankování během závodu od sezóny, jež začala v roce 1994. Na počátku minulého týdne tato organizace dotankovávání během závodu opět zakázala, což vyvolalo smíšené reakce mezi fanoušky Formule 1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bourdais, Sebastian

Bourdais, Sebastian | foto: GEPA pictures GmbH

Sdílejte článek

Tento zákaz může učinit závody F1 opět o něco zábavnějšími. Někteří fanoušci lamentují nad tím, že se tím vytratí důležitost strategie, s níž týmy vstupují do závodů. Myslím si ale, že se nemají čeho obávat. Piloti stále budou muset zastavovat kvůli nutnosti použít oba druhy pneumatik, což může otevřít dveře rozmanitějším strategiím, které by měly pozitivní vliv na závod.

Piloti budou mít mnohem větší svobodu, co se volby strategie týče, protože již nebudou muset hledět na množství paliva. Mohou zvolit šetrnou jízdu s jedinou zastávkou během závodu či ďábelské tempo s 3-zastávkovou strategií. Navíc budou moci jednodušeji měnit taktiku v průběhu závodů, kdy budou moci například zrušit zastávku navíc a více šetřit pneumatiky, aby si udrželi pozici na trati. S nutností tankování během závodu by to nešlo.

Dočkáme se navíc ultrarychlých zastávek v boxech, kdy týmy svým pilotům pouze vymění pneumatiky. Takové zastávky by mohly trvat kolem tří či čtyř vteřin - vycházím z rekordu, jež stanovil Benetton  v posledním roce, v němž ještě platil zákaz dotankovávání (1993), kdy Riccarda Patreseho odbavili v boxech za 3,2 sekundy. Třeba bychom se mohli občas setkat i se 4-zastávkovou strategií.

V současné době jezdci nastavují své vozy pro různé úrovně paliva - většinou od 610 kg (minimální hmotnost monopostu včetně pár litrů benzínu pro nejrychlejší kolo v kvalifikaci) až po 700 kg, kdy mají téměř plnou nádrž, jak jsme to viděli letos už párkrát třeba u BMW Sauberu. V příštím roce se budou muset mnohem více soustředit na závodní nastavení místo pilování jednoho rychlého kvalifikačního kola s téměř prázdnou nádrží.

Nové pravidlo bude vytvářet také větší tlak na předjíždění na trati. Kolikrát jsme o to byli ochuzeni kvůli toho, že týmy plánovaly své strategie tak, aby své soupeře předjeli právě díky zastávce v boxech, jíž naplánovaly o kolo či dvě později. Můžeme se tudíž dočkat více zábavy a předjíždění na trati.

Odpadnou také různá krkolomná pravidla, jež platí během výjezdu safety-car a jež se v posledních letech měnila, aby jezdcům během této fáze nedošlo palivo či nebyla ohrožena bezpečnost účastníků závodů.

Nebude rovněž docházet k nebezpečným situacím během poslední fáze kvalifikace, kdy pilot ihned po zajetí svého rychlého kola zvolní, aby ušetřil co nejvíce paliva, zatímco je předjížděn ostatními, jež jsou zrovna ve svém měřeném kole. Rozdíl mezi těmito rychlostmi byl nebezpečný.

Zákaz dotankovávání během závodu je podle mě dobrým krokem, od příštího roku se budeme moci těšit na zajímavější závody.

Vytisknout

Diskuze: Proč bude F1 bez dotankovávání lepší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso - Schumacher M.

FIA (ne)upouští od medailového systému

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud