Rozpočtové stropy nejsou dočasným řešením

x-o, 2. května 2009, 22:39 Google+

FIA ve čtvrtek vydala první verzi pravidel pro rok 2010. Nejkontroverznějším bodem je jednoznačně dobrovolný rozpočtový strop v hodnotě 40 milionů liber. Podle Mosleyho ale nejde jen o snahu o prozatímní záchranu F1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Test Barcelona

Test Barcelona | foto: Karel Bařina, F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Oznámení, které Mosley označil za "nejdůležitější v jeho éře tohoto sportu" rozdělilo týmy na dvě poloviny. Pět nezávislých – Williams, Red Bull, Toro Rosso, Force India a Brawn GP – slaví, protože jen podobný strop jim dlouhodobě umožní být vyrovnaným soupeřem velkých týmů. Naopak týmům automobilek (Ferrari, McLaren, BMW, Renault a Toyota) stropy podle očekávání nevyhovují, navržená částka odpovídá přibližně 350 zaměstancům na jeden tým, což je asi třetina současného počtu u Toyoty nebo polovina u McLarenu. Navíc budou tyto týmy donuceny změnit způsob práce a přijdou o rozhodující výhodu, kterou jim rozpočty ve stovkách milionů dolarů poskytovaly.

Největším odpůrcem se stalo Ferrari, prezident Luca di Montezemolo dokonce poslal Mosleymu dopis, ve kterém kritizuje rozpočtové stropy jako nekontrolovatelné a dožaduje se práv, které Ferrari získalo v roce 2005, když se zavázalo k účasti v F1 do roku 2012.

Odpověď Mosleyho na sebe nenechala dlouho čekat. Šéf FIA stropy obhajuje jako jedinou možnost záchrany Formule 1 a přestože připouští, že bude těžké dodržování rozpočtů hlídat, věří, že tým forenzních účetních bude mít celou situaci i vznik šedých zón pod kontrolou.
Na zanedbání práv Ferrari odpověděl: „V případě, že se Ferrari rozhodne pokračovat s neomezeným rozpočtem, nepřipraví ho nová pravidla o žádná práva. Nedomnívám se, že tato pravidla znehodnocují závazek Ferrari z minulosti, pokud si Ferrari nenárokuje právo bránit novým týmům účastnit se soutěže v době, kdy je tento sport v ohrožení.“
Ferrari sice už dementovalo spekulace o odchodu z F1, je však zřejmé, že vztahy mezi jimi a FIA se v poslední době značně zhoršily, podle pozorovatelů jsou dokonce nejhorší od počátku osmdesátých let, kdy spolu bojovaly organizace FISA (tehdejší odnož FIA) a FOCA (asociace konstruktérů).

Mosley ovšem ze svého návrhu nehodlá ustoupit, znamená pro něj totiž vítězství hned na několika frontách – vždy chtěl, aby malé týmy dokázaly soupeřit s velkými a už dávno tvrdil, že výdaje nutné k účasti v F1 se vymkly kontrole. FOTA navíc ještě nevstřebala aféru s difuzory a Mosley prostřednictvím rozpočtových stropů opět staví týmy proti sobě.
Jediným bodem, který týmy spojuje, je nespokojenost všech s potenciálním rozdělením soutěže na dvě kategorie, kdy ti s nižším rozpočtem získají značné výhody v technických možnostech. Mosley ovšem tajně doufá, že nakonec všichni k rozpočtovým stropům přistoupí: „Doufám a domnívám se, že když tým předstoupí před správní radu a řekne: Chceme válčit s FIA, protože chceme mít možnost utrácet o 100 milionů liber více, než nás FIA nutí.‘ odpoví rada: Proč to nedokážete za 40 milionů vy, když ostatní ano?‘“

Podle Mosleyho navíc nejsou stropy jen dočasným řešením, chce, aby zůstaly po dlouhou dobu a pouze se měnila jejich výše v závislosti na aktuální ekonomické situaci. „Věřím, že rozpočtové stropy zůstanou. Je tu prostor pro diskuzi, je možné je zvednout nebo snížit od roku 2011, a když se ekonomika vzpamatuje, řekněme v roce 2014, mohou jít nahoru,“ řekl šéf FIA pro Financial Times.

Nízko položený strop by měl v F1 nejen udržet stávající týmy, ale také přilákat některé další. Nejen soukromníky jako Prodrive nebo Lola, ale také další automobilky. „Zpráva, kterou dostávám od automobilek, je: Jestli to dokážete udělat tak, aby to nestálo více než 25 milionů eur, můžete to považovat za dlouhodobou dohodu,‘“ vysvětluje Mosley.

Další Mosleyho výhrou je zdůraznění inteligentního přístupu ke konstrukci vozů namísto nutnosti vysokých výdajů: „Vyhraje nejchytřejší tým, ne ten nejbohatší. Vynalézavost je levná, drahé je vylepšování a F1 je nyní orientovaná jen na vylepšování. Je pravděpodobně naše chyba, že se pravidla vyvinula tímto směrem.“

Může se zdát, že krize se na Formuli 1 příliš nepodepsala, týmy stále operují s rozpočty jen o pár desítek milionů nižších, než v loňské sezóně. Největší změna ve financování týmů ale teprve přijde, dosavadní dohody byly uzavřeny ještě před začátkem krize a sponzoři teprve hledají cesty, jak své výdaje snížit. „Stále můžete vidět velké sponzory jako ING, RBS, Allianz, ale už by tu nebyli, kdyby je nesvazovaly smlouvy. Tyto smlouvy byly podepsány ještě předtím, než se jejich akcie propadly. Věřím, že ani FOM nebude schopna dávat týmům tolik peněz, co doposud,“ říká Mosley.

O rozpočtových stropech bude FOTA jednat 6. května, na programu bude i rozhodování o jednotném KERSu.
Vytisknout

Diskuze: Rozpočtové stropy nejsou dočasným řešením

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Richards, David

Richards označenie Aston Martin nepotvrdil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  2. "V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

  3. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  4. PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

  5. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  6. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud