Rozpočtové stropy nejsou dočasným řešením

x-o, 2. května 2009, 22:39 Google+

FIA ve čtvrtek vydala první verzi pravidel pro rok 2010. Nejkontroverznějším bodem je jednoznačně dobrovolný rozpočtový strop v hodnotě 40 milionů liber. Podle Mosleyho ale nejde jen o snahu o prozatímní záchranu F1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Test Barcelona

Test Barcelona | foto: Karel Bařina, F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Oznámení, které Mosley označil za "nejdůležitější v jeho éře tohoto sportu" rozdělilo týmy na dvě poloviny. Pět nezávislých – Williams, Red Bull, Toro Rosso, Force India a Brawn GP – slaví, protože jen podobný strop jim dlouhodobě umožní být vyrovnaným soupeřem velkých týmů. Naopak týmům automobilek (Ferrari, McLaren, BMW, Renault a Toyota) stropy podle očekávání nevyhovují, navržená částka odpovídá přibližně 350 zaměstancům na jeden tým, což je asi třetina současného počtu u Toyoty nebo polovina u McLarenu. Navíc budou tyto týmy donuceny změnit způsob práce a přijdou o rozhodující výhodu, kterou jim rozpočty ve stovkách milionů dolarů poskytovaly.

Největším odpůrcem se stalo Ferrari, prezident Luca di Montezemolo dokonce poslal Mosleymu dopis, ve kterém kritizuje rozpočtové stropy jako nekontrolovatelné a dožaduje se práv, které Ferrari získalo v roce 2005, když se zavázalo k účasti v F1 do roku 2012.

Odpověď Mosleyho na sebe nenechala dlouho čekat. Šéf FIA stropy obhajuje jako jedinou možnost záchrany Formule 1 a přestože připouští, že bude těžké dodržování rozpočtů hlídat, věří, že tým forenzních účetních bude mít celou situaci i vznik šedých zón pod kontrolou.
Na zanedbání práv Ferrari odpověděl: „V případě, že se Ferrari rozhodne pokračovat s neomezeným rozpočtem, nepřipraví ho nová pravidla o žádná práva. Nedomnívám se, že tato pravidla znehodnocují závazek Ferrari z minulosti, pokud si Ferrari nenárokuje právo bránit novým týmům účastnit se soutěže v době, kdy je tento sport v ohrožení.“
Ferrari sice už dementovalo spekulace o odchodu z F1, je však zřejmé, že vztahy mezi jimi a FIA se v poslední době značně zhoršily, podle pozorovatelů jsou dokonce nejhorší od počátku osmdesátých let, kdy spolu bojovaly organizace FISA (tehdejší odnož FIA) a FOCA (asociace konstruktérů).

Mosley ovšem ze svého návrhu nehodlá ustoupit, znamená pro něj totiž vítězství hned na několika frontách – vždy chtěl, aby malé týmy dokázaly soupeřit s velkými a už dávno tvrdil, že výdaje nutné k účasti v F1 se vymkly kontrole. FOTA navíc ještě nevstřebala aféru s difuzory a Mosley prostřednictvím rozpočtových stropů opět staví týmy proti sobě.
Jediným bodem, který týmy spojuje, je nespokojenost všech s potenciálním rozdělením soutěže na dvě kategorie, kdy ti s nižším rozpočtem získají značné výhody v technických možnostech. Mosley ovšem tajně doufá, že nakonec všichni k rozpočtovým stropům přistoupí: „Doufám a domnívám se, že když tým předstoupí před správní radu a řekne: Chceme válčit s FIA, protože chceme mít možnost utrácet o 100 milionů liber více, než nás FIA nutí.‘ odpoví rada: Proč to nedokážete za 40 milionů vy, když ostatní ano?‘“

Podle Mosleyho navíc nejsou stropy jen dočasným řešením, chce, aby zůstaly po dlouhou dobu a pouze se měnila jejich výše v závislosti na aktuální ekonomické situaci. „Věřím, že rozpočtové stropy zůstanou. Je tu prostor pro diskuzi, je možné je zvednout nebo snížit od roku 2011, a když se ekonomika vzpamatuje, řekněme v roce 2014, mohou jít nahoru,“ řekl šéf FIA pro Financial Times.

Nízko položený strop by měl v F1 nejen udržet stávající týmy, ale také přilákat některé další. Nejen soukromníky jako Prodrive nebo Lola, ale také další automobilky. „Zpráva, kterou dostávám od automobilek, je: Jestli to dokážete udělat tak, aby to nestálo více než 25 milionů eur, můžete to považovat za dlouhodobou dohodu,‘“ vysvětluje Mosley.

Další Mosleyho výhrou je zdůraznění inteligentního přístupu ke konstrukci vozů namísto nutnosti vysokých výdajů: „Vyhraje nejchytřejší tým, ne ten nejbohatší. Vynalézavost je levná, drahé je vylepšování a F1 je nyní orientovaná jen na vylepšování. Je pravděpodobně naše chyba, že se pravidla vyvinula tímto směrem.“

Může se zdát, že krize se na Formuli 1 příliš nepodepsala, týmy stále operují s rozpočty jen o pár desítek milionů nižších, než v loňské sezóně. Největší změna ve financování týmů ale teprve přijde, dosavadní dohody byly uzavřeny ještě před začátkem krize a sponzoři teprve hledají cesty, jak své výdaje snížit. „Stále můžete vidět velké sponzory jako ING, RBS, Allianz, ale už by tu nebyli, kdyby je nesvazovaly smlouvy. Tyto smlouvy byly podepsány ještě předtím, než se jejich akcie propadly. Věřím, že ani FOM nebude schopna dávat týmům tolik peněz, co doposud,“ říká Mosley.

O rozpočtových stropech bude FOTA jednat 6. května, na programu bude i rozhodování o jednotném KERSu.
Vytisknout

Diskuze: Rozpočtové stropy nejsou dočasným řešením

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Richards, David

Richards označenie Aston Martin nepotvrdil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud