Finančná kríza pravým dôvodom?

Matej Krajčovič, 8. prosince 2008, 20:04 Google+

V piatok prišla z Japonska šokujúca správa. Honda končí v seriáli F1... Oficiálna správa sa oháňa finančnou krízou na svetových trhoch. Čo ak je ale pravda trochu niekde inde a príčinou sú mizerné výsledky či odpor voči pripravovaným zmenám v pravidlách?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

"Toto náročné rozhodnutie sa zrodilo na základe zhoršujúceho sa stavu v globálnom automobilovom priemysle," uvádza Takeo Fukui, prezident Hondy. Na pohľad tvrdenie, ktoré sa dá brať vážne a nevyvoláva potrebu hlbšieho skúmania. Aj veľké automobilky, napríklad VW, na rozdiel od Hondy menej úzko späté s prapríčinou problému, americkým trhom,  obmedzujú výrobu. Isto menší dopyt po vozidlách a menšie zisky pocítila aj Honda. A isto jej oddelenie v F1 strháva veľkú časť z rozpočtu, ktorá sa ukončením projektu ušetrí.

Ak by však Honda F1 bola na tom natoľko zle, že by mala nedostatok peňazí na svoju prevádzku, dovolila by si niekoľkoročný nevídaný luxus v podobe auta bez sponzorov? Dovolila by si použiť  plochu monopostu na propagáciu svojej enviroment-friendly politiky?

Tímy F1 poberajú zo sponzoringu 80-85% všetkých prímov. Honda bez sponzoringu nie je úplne, reklamu vidno na overaloch pilotov či na vybavení v boxoch, no dobrovoľná absencia reklamy priamo na monoposte ju celkom určite oberá o najväčší balík peňazí.

Objavujú sa hlasy, že oháňanie sa finančnou krízou je len zástierkou. V skutočnosti má mať Honda dostatok financií na prevádzku aj naďalej, no neuspokojivé výsledky a v posledných rokoch dokonca prepad vo výsledkoch (v roku 2004 2. miesto v pohári konštruktérov 2006 - 4. miesto, 2007 - 8. miesto a v roku  2008 9. miesto) jednoducho prinútili spoločnosť prehodnotiť smerovanie a význam pôsobenia v F1. Hlavným a neskrívaným cieľom bolo poraziť konkurenta na domácom trhu Toyotu, čo sa za posledné roky nedarilo ani za pomoci jazdeckých es typu Barrichello/Button. Ďalšou variantou  je aj odpor voči pripravovaným pravidlám do ďalších rokov.

F1 láka svetové automobilky. Je to pre nich ideálne miesto ukázať svoju techniku a propagovať ju, čí si získať na svoju stranu záujemcov o  sériové vozidlá. S jednotnými motormi však môžu stratiť možnosť prezentovať svoj motor, svoju prevodovku, ba čo horšie budú musieť jazdiť s výrobkom niekoho iného, napríklad Cosworthu. S tohto pohľadu už propagácia na okruhoch F1 nemusí mať význam. A finančnú krízu možno využiť na odchod, možno dokonca aj na výhodnejšie rozviazanie zmlúv so sponzormi či dodávateľmi.

A nakoniec názor bývalého pilota Jacquesa Villeneuva - Honda chce byť videná ako šetrí. Chce mať image značky dbajúcej na životné prostredie, preto sa vzdáva programu v neekologickej F1. Aj v tomto smere, v ekológii, či v hybridnej sfére na Toyotu (Lexus) stráca. A body treba zbierať všetkými cestami.
Vytisknout

Diskuze: Finančná kríza pravým dôvodom?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Kolles: Otázku prežitia riešia viacerí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud