Konstrukce běhounů tajemstvím úspěchu?

Daniel Šupa, 4. září 2003, 15:35 Google+

Že jsou pneumatiky Michelin lepší než Bridgestone je jisté, ale v čem tkví jejich úspěch?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

S bitvou diplomacie po Grand Prix Maďarska se stupňuje napětí a očekávání směrem k nadcházejícímu závodu v italské Monze.

FIA pohrozilo diskvalifikací všech vozů, jejichž přední pneumatiky budou širší, než kolik připouští předpisy, tedy 270 mm. Představitelé společnosti Michelin, jíž se možnost diskvalifikace dotýká prohlásili, že své pneumatiky upravovat nebudou, že jsou v souladu s předpisy a jde jen o jiný výklad pravidel, který však nelze měnit v průběhu probíhající sezony.

Objevily se také dvě teorie, díky kterým jsou pneumatiky Michelin o tolik lepší. Obě mají stejný výsledek, rozšíření běhounů předních kol. Dle jedné teorie za to může složení směsi, která se za horka a tlaku roztáhne a nabídne vozům větší styčnou plochu s povrchem tratě. Dle druhé pak účinkem tepla a tlaku měknou bočnice pneumatik, které tak dostávají jiný tvar a výsledkem je opět větší styčná plocha.

Nicméně s odstupem času prohlásil šéf tiskového oddělení Andy Pop něco trochu jiného: „Nechceme, aby se naši partneři (týmy F1) dostali do potíží proto, že budou diskvalifikováni pro nevyhovující pneumatiky. Z tohoto důvodu jsme přistoupili ke zpevnění běhounů, jež jsou příčinou nastalých problémů. Nové pneumatiky by měly být k dispozici již pro GP Itálie příští týden.“

Zdá se tak, že se u Francouzů zalekli možné diskvalifikace a nepřímo tímto prohlášením potvrdili, že základ jejich úspěchu tkví právě v konstrukci běhounu předních pneumatik, nikoliv měknoucí bočnice.

S podivem je však to, s přihlédnutím k tradici Formule 1, že Michelin využil situace ve svůj prospěch, aniž by porušil pravidla. Využil toho, že FIA kontrolovala pneumatiky před závodem, nikoliv až po závodě. Dá se tedy říci, že si všiml drobné mezery, za což byli jiní konstruktéři a inženýři v minulosti vynášeni do nebes. Dnes se však obecně tvrdí, že Michelin podváděl. A to jistě není ta správná formulace, francouzští dodavatelé pouze dokázali vytěžit maximum z příležitosti, která jim byla nabídnuta…

Vytisknout

Diskuze: Konstrukce běhounů tajemstvím úspěchu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault ladí aerodynamiku - anotační foto

Renault ladí aerodynamiku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  6. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud