Konstrukce běhounů tajemstvím úspěchu?

Daniel Šupa, 4. září 2003, 15:35 Google+

Že jsou pneumatiky Michelin lepší než Bridgestone je jisté, ale v čem tkví jejich úspěch?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

S bitvou diplomacie po Grand Prix Maďarska se stupňuje napětí a očekávání směrem k nadcházejícímu závodu v italské Monze.

FIA pohrozilo diskvalifikací všech vozů, jejichž přední pneumatiky budou širší, než kolik připouští předpisy, tedy 270 mm. Představitelé společnosti Michelin, jíž se možnost diskvalifikace dotýká prohlásili, že své pneumatiky upravovat nebudou, že jsou v souladu s předpisy a jde jen o jiný výklad pravidel, který však nelze měnit v průběhu probíhající sezony.

Objevily se také dvě teorie, díky kterým jsou pneumatiky Michelin o tolik lepší. Obě mají stejný výsledek, rozšíření běhounů předních kol. Dle jedné teorie za to může složení směsi, která se za horka a tlaku roztáhne a nabídne vozům větší styčnou plochu s povrchem tratě. Dle druhé pak účinkem tepla a tlaku měknou bočnice pneumatik, které tak dostávají jiný tvar a výsledkem je opět větší styčná plocha.

Nicméně s odstupem času prohlásil šéf tiskového oddělení Andy Pop něco trochu jiného: „Nechceme, aby se naši partneři (týmy F1) dostali do potíží proto, že budou diskvalifikováni pro nevyhovující pneumatiky. Z tohoto důvodu jsme přistoupili ke zpevnění běhounů, jež jsou příčinou nastalých problémů. Nové pneumatiky by měly být k dispozici již pro GP Itálie příští týden.“

Zdá se tak, že se u Francouzů zalekli možné diskvalifikace a nepřímo tímto prohlášením potvrdili, že základ jejich úspěchu tkví právě v konstrukci běhounu předních pneumatik, nikoliv měknoucí bočnice.

S podivem je však to, s přihlédnutím k tradici Formule 1, že Michelin využil situace ve svůj prospěch, aniž by porušil pravidla. Využil toho, že FIA kontrolovala pneumatiky před závodem, nikoliv až po závodě. Dá se tedy říci, že si všiml drobné mezery, za což byli jiní konstruktéři a inženýři v minulosti vynášeni do nebes. Dnes se však obecně tvrdí, že Michelin podváděl. A to jistě není ta správná formulace, francouzští dodavatelé pouze dokázali vytěžit maximum z příležitosti, která jim byla nabídnuta…

Vytisknout

Diskuze: Konstrukce běhounů tajemstvím úspěchu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault ladí aerodynamiku - anotační foto

Renault ladí aerodynamiku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud