Henkel a jeho využití McLarenem v F1

Martin Hájek, 21. května 2007, 13:43 Google+

Jde o tiskovou zprávu společnosti Henkel. Přesto, chceme vám ji zprostředkovat, protože je docela zajímavé se na F1 podívat i z pohledu subdodavatelů. Takže se omlouváme za délku zprávy, nicméně ji doporučujeme k přečtení.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Závodní tým Vodafone McLaren Mercedes vjel do nové sezóny světového mistrovství vozů Formule 1 s novým vozem a stává se horkým favoritem sezóny. Monopost MP4-22 dosáhl v několika kolech nejrychlejšího času a trvale vykazuje špičkovou výkonnost, což jej vyneslo až do čela poháru konstruktérů. Za úspěchem stáje stojí výrazné konstrukční úpravy závodního stroje, vycházející z více než roční práce výzkumného a vývojového oddělení a dlouhodobých testů v aerodynamických tunelech. Významný podíl na nich má i dlouholetý partner stáje - společnost Henkel.

Společnost Henkel jako oficiální dodavatel poskytuje závodnímu týmu Vodafone McLaren Mercedes stále více výrobků a technologií, jež v monopostu MP4-22 nacházejí široké uplatnění a umožňují konstruktérskému týmu realizovat konstrukční změny s potřebnou rychlostí a spolehlivostí. Během třináctileté spolupráce se počet využití výrobků Henkel na vozu zvýšil z původních padesáti až na současných více než tři sta. Při průběžném testování technikové stáje Formule 1 objevují stále nové možnosti využití inovačních značkových výrobků.

Například lepidlo Loctite® 246, které se vyrábí v USA, se v současné době na monopostu Vodafone McLaren Mercedes MP4-22 používá na dvanácti místech, kde spojuje různé neobvyklé materiály používané při konstrukci závodního vozu, např. brzdové destičky, hnací hřídel či zadní přítlačné křídlo. Při důkladném testování, které loni provedli pracovníci společnosti Henkel dle požadavků techniků a konstruktérů stáje, se totiž ukázalo, že lepidlo Loctite® 246 může pomoci vyřešit dlouhodobý konstrukční problém. Poskytuje totiž takové uchycení komponentů, které snese extrémní podmínky, ale zároveň umožňuje jejich snadnou demontáž a opakované použití. Nové lepidlo vykazuje i přes svou pevnost středního stupně mimořádnou odolnost proti vysokým teplotám. Jednou z jeho hlavních východ je, že technikové mohou během závodu nebo testů díly snadno vyměnit s běžným ručním nářadím, aniž by se použité díly musely po demontáži vyhodit. Náhradní díly pak pevně drží na místě po zbytek jízdy.

"Závody Formule 1 vyžadují neustálé změny a inovace," říká Martin Whitmarsh, šéf týmu formule 1 Vodafone McLaren Mercedes. "U tak rychlého a nepředvídatelného sportu je nejdůležitější mít spolehlivé, pružné a rychlé technické procesy. Henkel dodává naší závodní stáji prověřené a inovační výrobky a technologie, na které se můžeme při rychlých a pružných úpravách spolehnout - ať už v dílnách technologického střediska McLaren, nebo pár hodin před startem na závodním okruhu."

Snaha o dokonalou kombinaci aerodynamiky vozu pro jízdu po rovinkách a optimální přítlačné síly pro agresivní a bezpečné projíždění zatáček vyžaduje neustálé inovační úsilí. Vzhledem k tomu, že aerodynamická přítlačná síla představuje až 80 % síly, která drží závodní auto formule 1 na vozovce, musejí technikové stáje Vodafone McLaren Mercedes karosérii vozu upravovat podle charakteristiky každé trati. Kvůli snížení odporu na okruzích s dlouhými rovinkami nebo naopak pro zvýšení přítlačné síly na zatáčkovitých tratích se úpravy mohou dotknout i lisovaných dílů, jako jsou přední a zadní přítlačná křídla.

Úpravy rychlostí Formule 1
Výrobky společnosti Henkel hrají klíčovou úlohu při průběžném konstrukčním vývoji zaměřeném na dosažení optimální aerodynamiky vozu. Při testování v aerodynamickém tunelu technikové stáje určí optimální nastavení pomocí modelů vozu MP4-22 v měřítku 1:0,6. Ty se vyrábějí s využitím stejných výrobků společnosti Henkel, jaké se používají při konstrukci skutečného závodního vozu. Například k lepení plastových dílů zadního přítlačného křídla modelu se používá vteřinové lepidlo s nízkou viskozitou Loctite® 420, které se rychle "vsákne" mezi díly, takže na povrchu nezůstanou žádné zbytky, které by ovlivnily tok vzduchu při testování. Technikové díky tomu mohou pracovat se spolehlivými výsledky.

Potřebné konstrukční úpravy, na které upozornily aerodynamické testy, se urychleně provedou na karosérii vozu pomocí epoxidů značky Henkel Syncore®, které zvyšují tuhost dílů při minimálním zvýšení hmotnosti. Ke spojování vrstev materiálu, z něhož se vyřezávají šablony pro modelování konkrétních dílů, se používá lepicí fólie Hysol® EA9686. Tento výrobek společnosti Henkel byl vybrán díky své vynikající spolehlivosti a odolnosti vůči extrémním podmínkám při závodech.

Nově upravený vůz se pak den před závodem otestuje na závodní dráze. Analýzy testovacích jízd se předají konstrukčnímu týmu v technologickém středisku McLaren v anglickém Wokingu. Jsou-li nutné další úpravy, technikové ve středisku podle aerodynamických specifikací okamžitě vylisují díly a pošlou je do místa závodu. Díky tomuto neustálému vývoji a úpravám se na konci sezóny mohou díly na voze až o 75 % lišit od těch původních.

"Stejně jako naše spolupráce s předními výrobci z různých odvětví celého světa, je i naše účast ve stáji Vodafone McLaren Mercedes víc než jen jednorázovou krátkodobou akcí," řekl Alois Linder, výkonný viceprezident divize Lepidel a technologií společnosti Henkel. "Toto týmové úsilí nám umožňuje průběžně ověřovat a vylepšovat spolehlivost a výkonnost výrobků Henkel ve špičkovém a náročném motoristickém sportu. Rovněž nám pomáhá využít získané zkušenosti a znalosti při vývoji výrobků a inovací pro další odvětví."

Tisková zpráva společnosti Henkel

Vytisknout

Diskuze: Henkel a jeho využití McLarenem v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Austrálie (Melbourne)

Melbourne si vzalo čas na rozmyšlenou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud