Závodní tým Vodafone McLaren Mercedes vjel do nové sezóny světového mistrovství vozů Formule 1 s novým vozem a stává se horkým favoritem sezóny. Monopost MP4-22 dosáhl v několika kolech nejrychlejšího času a trvale vykazuje špičkovou výkonnost, což jej vyneslo až do čela poháru konstruktérů. Za úspěchem stáje stojí výrazné konstrukční úpravy závodního stroje, vycházející z více než roční práce výzkumného a vývojového oddělení a dlouhodobých testů v aerodynamických tunelech. Významný podíl na nich má i dlouholetý partner stáje - společnost Henkel.
Společnost Henkel jako oficiální dodavatel poskytuje závodnímu týmu Vodafone McLaren Mercedes stále více výrobků a technologií, jež v monopostu MP4-22 nacházejí široké uplatnění a umožňují konstruktérskému týmu realizovat konstrukční změny s potřebnou rychlostí a spolehlivostí. Během třináctileté spolupráce se počet využití výrobků Henkel na vozu zvýšil z původních padesáti až na současných více než tři sta. Při průběžném testování technikové stáje Formule 1 objevují stále nové možnosti využití inovačních značkových výrobků.
Například lepidlo Loctite® 246, které se vyrábí v USA, se v současné době na monopostu Vodafone McLaren Mercedes MP4-22 používá na dvanácti místech, kde spojuje různé neobvyklé materiály používané při konstrukci závodního vozu, např. brzdové destičky, hnací hřídel či zadní přítlačné křídlo. Při důkladném testování, které loni provedli pracovníci společnosti Henkel dle požadavků techniků a konstruktérů stáje, se totiž ukázalo, že lepidlo Loctite® 246 může pomoci vyřešit dlouhodobý konstrukční problém. Poskytuje totiž takové uchycení komponentů, které snese extrémní podmínky, ale zároveň umožňuje jejich snadnou demontáž a opakované použití. Nové lepidlo vykazuje i přes svou pevnost středního stupně mimořádnou odolnost proti vysokým teplotám. Jednou z jeho hlavních východ je, že technikové mohou během závodu nebo testů díly snadno vyměnit s běžným ručním nářadím, aniž by se použité díly musely po demontáži vyhodit. Náhradní díly pak pevně drží na místě po zbytek jízdy.
"Závody Formule 1 vyžadují neustálé změny a inovace," říká Martin Whitmarsh, šéf týmu formule 1 Vodafone McLaren Mercedes. "U tak rychlého a nepředvídatelného sportu je nejdůležitější mít spolehlivé, pružné a rychlé technické procesy. Henkel dodává naší závodní stáji prověřené a inovační výrobky a technologie, na které se můžeme při rychlých a pružných úpravách spolehnout - ať už v dílnách technologického střediska McLaren, nebo pár hodin před startem na závodním okruhu."
Snaha o dokonalou kombinaci aerodynamiky vozu pro jízdu po rovinkách a optimální přítlačné síly pro agresivní a bezpečné projíždění zatáček vyžaduje neustálé inovační úsilí. Vzhledem k tomu, že aerodynamická přítlačná síla představuje až 80 % síly, která drží závodní auto formule 1 na vozovce, musejí technikové stáje Vodafone McLaren Mercedes karosérii vozu upravovat podle charakteristiky každé trati. Kvůli snížení odporu na okruzích s dlouhými rovinkami nebo naopak pro zvýšení přítlačné síly na zatáčkovitých tratích se úpravy mohou dotknout i lisovaných dílů, jako jsou přední a zadní přítlačná křídla.
Úpravy rychlostí Formule 1
Výrobky společnosti Henkel hrají klíčovou úlohu při průběžném konstrukčním vývoji zaměřeném na dosažení optimální aerodynamiky vozu. Při testování v aerodynamickém tunelu technikové stáje určí optimální nastavení pomocí modelů vozu MP4-22 v měřítku 1:0,6. Ty se vyrábějí s využitím stejných výrobků společnosti Henkel, jaké se používají při konstrukci skutečného závodního vozu. Například k lepení plastových dílů zadního přítlačného křídla modelu se používá vteřinové lepidlo s nízkou viskozitou Loctite® 420, které se rychle "vsákne" mezi díly, takže na povrchu nezůstanou žádné zbytky, které by ovlivnily tok vzduchu při testování. Technikové díky tomu mohou pracovat se spolehlivými výsledky.
Potřebné konstrukční úpravy, na které upozornily aerodynamické testy, se urychleně provedou na karosérii vozu pomocí epoxidů značky Henkel Syncore®, které zvyšují tuhost dílů při minimálním zvýšení hmotnosti. Ke spojování vrstev materiálu, z něhož se vyřezávají šablony pro modelování konkrétních dílů, se používá lepicí fólie Hysol® EA9686. Tento výrobek společnosti Henkel byl vybrán díky své vynikající spolehlivosti a odolnosti vůči extrémním podmínkám při závodech.
Nově upravený vůz se pak den před závodem otestuje na závodní dráze. Analýzy testovacích jízd se předají konstrukčnímu týmu v technologickém středisku McLaren v anglickém Wokingu. Jsou-li nutné další úpravy, technikové ve středisku podle aerodynamických specifikací okamžitě vylisují díly a pošlou je do místa závodu. Díky tomuto neustálému vývoji a úpravám se na konci sezóny mohou díly na voze až o 75 % lišit od těch původních.
"Stejně jako naše spolupráce s předními výrobci z různých odvětví celého světa, je i naše účast ve stáji Vodafone McLaren Mercedes víc než jen jednorázovou krátkodobou akcí," řekl Alois Linder, výkonný viceprezident divize Lepidel a technologií společnosti Henkel. "Toto týmové úsilí nám umožňuje průběžně ověřovat a vylepšovat spolehlivost a výkonnost výrobků Henkel ve špičkovém a náročném motoristickém sportu. Rovněž nám pomáhá využít získané zkušenosti a znalosti při vývoji výrobků a inovací pro další odvětví."
Tisková zpráva společnosti Henkel