Uspěl nový formát kvalifikace?

Daniel Šupa, 13. března 2006, 09:36 Google+

Při GP Bahrajnu si odbyla premiéru nová kvalifikace. Přinesla co se od ní očekávalo, nebo je to jen další z nekonečných pokusů, jak nahradit roky vyzkoušený systém?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Villeneuve, Jacques

Villeneuve, Jacques | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

S novým formátem kvalifikace se změnilo vše, vyjma šedesáti minut pro ni vyhrazených. Dva bloky po patnácti minutách a závěrečný dvacetiminutový blok oddělovaly krátké pětiminutové přestávky.

Z pohledu diváků jsem přesvědčen o tom, že docílili autoři svého cíle a po celý vyhrazený čas se měli diváci na co dívat, jezdci i jejich mechanici měli plné ruce práce. Postupné vyřazování je náročné nejen pro jezdce, ale i pro inženýry stájí. Nejde jen o nejrychlejší čas a bezproblémové postoupení do další části, ve hře je především motor, který je potřeba chránit pro závod a u předních týmů jde pak především o nalezení správného kompromisu. Přitom je nezbytně nutné neodhalit skutečný potenciál vozu pro rozhodující závěr kvalifikace.

Své v dané chvíli sehrávají i pneumatiky, což byl pravděpodobně hlavní problém Toyoty, Ralf Schumacher překvapivě nepostoupil ani do druhé části. Závěrečných dvacet minut a odhalení toho nejrychlejšího je znovu o dobrém načasování a vytvoření si kolem sebe dostatečného prostoru pro zajetí rychlého kvalifikačního kola.

Raikkonenův problém pak ukázal, jak může být dále kvalifikace zdramatizována rychle ubývajícím časem, aktivem pro diváky jistě bude případná změna počasí a podmínek na samotné dráze vlivem deště nebo jejího osychání.

Co se týče parc fermé pro všechny vozy, penalizace za opravy před závodem a možné změny strategie u vozů od jedenáctého místa na roštu směrem dozadu, jedná se o další kapitolu na kterou mohou být rozdílné názory. Vše má ale vliv konkurenceschopnost v samotném závodě. Přes jistou představu o formě toho kterého jezdce nabízí systém i prostor pro týmové strategie. Kimi Raikkonen včera prokázal, že jediná zastávka v boxech byla velmi účinná a objevily se ihned úvahy o záměrném startu těsně za hranicí Top10.

Myslím si ale, že touto cestou žádný z týmů kandidujících na vítězství nepůjde, při startu z takových pozic hrozí výrazně větší pravděpodobnost možných kolizí, navíc se na většině tratí nedá tak snadno předjíždět. Nicméně pro vozy středu pole je výhodnější být na startu jedenáctý než desátý. Tuto skutečnost včera potvrdil příklad Nica Rosberga.

Závěrem lze tedy sobotní premiéru z mého pohledu hodnotit kladně a obavy z přílišné komplikovanosti kvalifikace se mi zdají bezpředmětné. Pokud měl někdo problémy s pochopením souvislostí, opakování je matka moudrosti a člověk obecně nevyužívá kapacitu svého mozku na maximum.

Nicméně bych nechtěl jásat předčasně, proto odkládám další hodnocení až na konec letošní sezony. Vše vyžaduje čas, ať se nám to líbí nebo ne. Po první kvalifikaci s letmými koly také panovalo všeobecné uspokojení a po několika málo letech a změnách je zmíněný formát minulostí...


Foto: BMW Motorsport

Vytisknout

Diskuze: Uspěl nový formát kvalifikace?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Dennis, Ron

Kimi i Monty mohou klidně odejít

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud