Uspěl nový formát kvalifikace?

Daniel Šupa, 13. března 2006, 09:36 Google+

Při GP Bahrajnu si odbyla premiéru nová kvalifikace. Přinesla co se od ní očekávalo, nebo je to jen další z nekonečných pokusů, jak nahradit roky vyzkoušený systém?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Villeneuve, Jacques

Villeneuve, Jacques | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

S novým formátem kvalifikace se změnilo vše, vyjma šedesáti minut pro ni vyhrazených. Dva bloky po patnácti minutách a závěrečný dvacetiminutový blok oddělovaly krátké pětiminutové přestávky.

Z pohledu diváků jsem přesvědčen o tom, že docílili autoři svého cíle a po celý vyhrazený čas se měli diváci na co dívat, jezdci i jejich mechanici měli plné ruce práce. Postupné vyřazování je náročné nejen pro jezdce, ale i pro inženýry stájí. Nejde jen o nejrychlejší čas a bezproblémové postoupení do další části, ve hře je především motor, který je potřeba chránit pro závod a u předních týmů jde pak především o nalezení správného kompromisu. Přitom je nezbytně nutné neodhalit skutečný potenciál vozu pro rozhodující závěr kvalifikace.

Své v dané chvíli sehrávají i pneumatiky, což byl pravděpodobně hlavní problém Toyoty, Ralf Schumacher překvapivě nepostoupil ani do druhé části. Závěrečných dvacet minut a odhalení toho nejrychlejšího je znovu o dobrém načasování a vytvoření si kolem sebe dostatečného prostoru pro zajetí rychlého kvalifikačního kola.

Raikkonenův problém pak ukázal, jak může být dále kvalifikace zdramatizována rychle ubývajícím časem, aktivem pro diváky jistě bude případná změna počasí a podmínek na samotné dráze vlivem deště nebo jejího osychání.

Co se týče parc fermé pro všechny vozy, penalizace za opravy před závodem a možné změny strategie u vozů od jedenáctého místa na roštu směrem dozadu, jedná se o další kapitolu na kterou mohou být rozdílné názory. Vše má ale vliv konkurenceschopnost v samotném závodě. Přes jistou představu o formě toho kterého jezdce nabízí systém i prostor pro týmové strategie. Kimi Raikkonen včera prokázal, že jediná zastávka v boxech byla velmi účinná a objevily se ihned úvahy o záměrném startu těsně za hranicí Top10.

Myslím si ale, že touto cestou žádný z týmů kandidujících na vítězství nepůjde, při startu z takových pozic hrozí výrazně větší pravděpodobnost možných kolizí, navíc se na většině tratí nedá tak snadno předjíždět. Nicméně pro vozy středu pole je výhodnější být na startu jedenáctý než desátý. Tuto skutečnost včera potvrdil příklad Nica Rosberga.

Závěrem lze tedy sobotní premiéru z mého pohledu hodnotit kladně a obavy z přílišné komplikovanosti kvalifikace se mi zdají bezpředmětné. Pokud měl někdo problémy s pochopením souvislostí, opakování je matka moudrosti a člověk obecně nevyužívá kapacitu svého mozku na maximum.

Nicméně bych nechtěl jásat předčasně, proto odkládám další hodnocení až na konec letošní sezony. Vše vyžaduje čas, ať se nám to líbí nebo ne. Po první kvalifikaci s letmými koly také panovalo všeobecné uspokojení a po několika málo letech a změnách je zmíněný formát minulostí...


Foto: BMW Motorsport

Vytisknout

Diskuze: Uspěl nový formát kvalifikace?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Dennis, Ron

Kimi i Monty mohou klidně odejít

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

  2. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  3. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  4. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  5. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  6. PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud