1960 Itálie: Pořadatelé jsou silnější

iM3, 5. října 2008, 18:29 Google+

Celých devětatřicet let nevyhrál americký jezdec žádný významný evropský závod. Dlouhé čekání prolomil Phil Hill. V rudém ferrari si nemohl vybrat lepší místo, na Monze před domácími tifosi. Ovšem je nutno podotknout, že cestu k prvenství měl velmi jednoduchou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

XXI. Gran Premio d´Italia byla svědkem posledního vítězství monopostu se starou koncepcí: motor před jezdcem. Deset kilometrů dlouhý okruh započítával i ohromný ovál, v té době už dost zastaralý. Angličané s křehkými vozy měli z vysokého klopení oprávněný strach. Lehké monoposty, jejichž světlá výška dosahovala pár centimetrů, by s těží zvládly nemilosrdný povrch dráhy.

Nápad připojit i ovál nevznikl náhodou. Jak už se u italských příznivců značky Ferrari bývá zvykem, ubohými výsledky opadá zájem. A v roce 1960 byly výsledky opravdu ubohé. Přestože nebylo Ferrari nejlepší, disponovalo nejvýkonnějším motorem a největší TOP speed. Jenom na Monze včetně oválu by mohly rudé vozy z Maranella porazit Brity a přilákat fanoušky. Britové bojovali za vypuštění oválu a pořádání Grand Prix jen na klasickém okruhu. V případě odmítavého postoje pořadatelů byli připraveni do Itálie nedorazit. Jednání obou stran nikam nevedlo a předpokládané se stalo skutečností.

Aby se pole více zaplnilo, byly na start připuštěny i vozy Formule 2. První řada patřila dle očekávání Ferrari v pořadí Phil Hill, Richie Ginther a Willy Mairesse. Ginther šel okamžitě do čela, ale nepříjemného dorážení Phila Hilla se nikdy nezbavil. Mairesse měl podle týmových příkazů nezasahovat do bojů o vedení a pomoci Wolfgangu von Tripsovi na pomalejším Ferrari 146P Formule 2. Příležitost ucítil Giulio Cabianca na hybridu Cooper-Castelloti a získal třetí pozici. Mairesse pochopil, že pomocná ruka by vedla jen k vlastnímu neúspěchu a von Tripse opustil. Mairesse předjel Cabianca, zatímco Hill podruhé a naposled převzal vedení. Od poloviny závodu se pořadí na prvních třech místech neměnilo.

Tisk si na Grand Prix Itálie smlsnul. Vítězství Ferrari ustoupilo, nejvíce místa zabíraly články s nadpisem "nejnudnější závod posledního desetiletí". Ironií osudu je, že v posledních letech by takový závod byl považován za jeden z těch zajímavých…
GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Phil HILL usaScuderia Ferrari2:41.4
2.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari2:43.3
3.   Willy MAIRESSE belScuderia Ferrari2:43.9
4.   Giulio CABIANCA itaScuderia Castellotti2:49.3
5.   Giorgio SCARLATTI itaScuderia Castellotti2:49.7
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari2:51.9
7.   Brian NAYLOR gbrJB Naylor2:52.4
8.   Gino MUNARON itaScuderia Castellotti2:53.1
9.   Alfonso THIELE usaScuderia Centro Sud2:55.6
10.   Hans HERRMANN deuPorsche System Engineering2:58.3
11.   Arthur OWEN gbrSoukromý Cooper3:01.5
12.   Edgar BARTH deuDr Ing F Porsche KG3:02.1
13.   Wolfgang SEIDEL deuSoukromý Cooper3:07.0
14.   Fred GAMBLE usaCamoradi International3:10.6
15.   Piero DROGO venScuderia Colonia3:11.9
16.   Vic WILSON zafEquipe Prideaux3:16.5

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Phil HILL usaScuderia Ferrari 82:21:09.2
2.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari 6+ 2:27.6
3.   Willy MAIRESSE belScuderia Ferrari 4+ 1 kolo
4.   Giulio CABIANCA itaScuderia Castellotti 3+ 2 kola
5.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari 2+ 2 kola
6.   Hans HERRMANN deuPorsche System Engineering 1+ 3 kola
 
 
7.   Edgar BARTH deuDr Ing F Porsche KG  + 3 kola
8.   Piero DROGO venScuderia Colonia  + 5 kol
9.   Wolfgang SEIDEL deuSoukromý Cooper  + 6 kol
10.   Fred GAMBLE usaCamoradi International  + 9 kol
 DNF    Brian NAYLOR gbrJB Naylor  převodovka
 DNF    Alfonso THIELE usaScuderia Centro Sud  převodovka
 DNF    Gino MUNARON itaScuderia Castellotti  únik oleje
 DNF    Giorgio SCARLATTI itaScuderia Castellotti  odstoupil
 DNF    Vic WILSON zafEquipe Prideaux  únik oleje
 DNF    Arthur OWEN gbrSoukromý Cooper  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1960 Itálie: Pořadatelé jsou silnější

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mateschitz - Vettel

Mateschitz si chce Vettela udržať

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud