4. GP Belgie
Spa-Francorchamps
5. června 1955
S Ascariho smrtí se dostala italská automobilka Lancia do finančních problémů a její majitel Gianni Lancia byl nucen továrnu prodat. Nové vedení neprojevovalo zájem o motoristický sport a vozy stáhlo.
Eugenio Castellotti dokázal onoho víkendu dvě neuvěřitelné věci. Ta první byla, že přesvědčil vedení Lancie, aby se zúčastnila Grand Prix Belgie a poskytla mu vůz. Tou druhou věcí byl Castellottiho nejrychlejší čas a tím pádem i první místo na startu.
Vedle něj se postavil Fangio a Moss na mercedesech a Farina na Ferrari 555. Na okruhu Spa-Francorchamps nechyběl ani soukromý tým Stirling Moss Ltd s Maserati 250F patřící mladému Angličanovi u Mercedesu. Za volant maserati usedl domácí pilot Johnny Claes, který dosud tento italský vůz nikdy neřídil. Chtěl si jej proto v sobotu za rozbřesku vyzkoušet. Manager stáje Alf Francis objel dva okruhy a pak jej rozehřátý předal Claesovi. Belgičan si pomalu zvykal, ale páté kolo již nedokončil. Na vině byla vadná ojnice. Mossův tým tak opět ani neodstartoval a mizérie pokračovala i v nemistrovských závodech, kterých se tým zúčastnil.
V pátek udávaly tempo oba mercedesy řízené Fangiem a Mossem. Jejich rychlost byla úžasná a očekával se další závod zcela v režii stříbrných šípů. Jenže o překvapení pátečního tréninku se postaral Eugenio Castellotti na lancii a německým vozům vypálil rybník. Zajel totiž o půl vteřiny rychlejší čas než Fangio a postavil se na provizorní pole-position. Jelikož sobotní trénink poznamenal déšť, nebylo možné jakkoliv časy zlepšit a Castellotti se mohl radovat.
Tento statečný Ital však v den závodu skvěle startujícím mercedesům nedokázal konkurovat a první místo si neudržel. Vláček stříbrných šípů v pořadí Fangio – Moss se nekompromisně dostal do čela, kde vydržel až do cíle. Přitom Moss neztrácel s Fangiem kontakt a po celý závod se jej držel v závěsu. Jeho ztráta v průběhu 36-ti kol nevzrostla nikdy na více než osm vteřin. Alfred Neubauer po závodě ustaraným hlasem k Mossovi promluvil: „Neměl bys Fangia sledovat tak zblízka, co kdyby chyboval?“ Brit mu jednoduše odpověděl: „Fangio nechybuje, to je přece hloupá otázka.“ Pro Mosse byla Grand Prix Belgie jedinečnou zkušeností. Svého učitele sledoval z bezprostřední vzdálenosti a kopíroval jeho stopu. Jak tvrdil, byla to pro něho fantastická zkušenost.
O třetí místo tvrdě bojovali Castellotti s mistrem světa roku 1950, Giuseppem Farinou. První mistr světa formule 1 byl ze staré školy, jeho kariéra začala již před válkou. Farina nabyl potřeby „vyškolit“ mladého krajana a v zatáčce La Source jej předjel. Castellotti si propad na čtvrté místo nenechal líbit a ještě při výjezdu z La Source mu předjetí vrátil. Rozzuřený Farina z nedostatku respektu vůči jeho osobě pohrozil Castellottimu pěstí. Farina totiž ve snaze zabránit kolizi najel do boxové uličky, která ještě nebyla nijak od trati oddělena. V 15. kole projel kolem boxu jenom Farina. Přítomní se o Castellottiho začali obávat. Strach z možné havárie byl na místě, protože tento mladý temperamentní Ital do souboje s Farinou vsázel naprosto vše. Obavy se nakonec nevyplnily, převodovka lancie vypověděla službu a Castellotti byl nucen podél tratě zastavit.
Aniž by to Farina ještě tušil, třetím místem v cíli získal své poslední body v mistrovství světa formule 1. V průběhu závodu se na pořadí v čele již nic neměnilo a mercedesy si dojely pro další vítězství následovány třetím Farinou.
Foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Lancia | 4:18.1 | |
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 4:18.6 | |
3. | Stirling MOSS | gbr | Daimler Benz AG | 4:19.2 | |
4. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 4:20.9 | |
5. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | 4:23.6 | |
6. | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | 4:24.0 | |
7. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | 4:26.4 | |
8. | Paul FRERE | bel | Scuderia Ferrari | 4:29.7 | |
9. | Mike HAWTHORN | gbr | Vanderwell Products Ltd | 4:33.0 | |
10. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 4:33.2 | |
11. | Cesare PERDISA | ita | Officine Alfieri Maserati | 4:50.9 | |
12. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 4:55.4 | |
13. | Roberto MIERES | arg | Officine Alfieri Maserati | 5:09.0 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 9 | 2:39:29.0 | ||
2. | Stirling MOSS | gbr | Daimler Benz AG | 6 | + 8.1 | ||
3. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 4 | + 1:40.5 | ||
4. | Paul FRERE | bel | Scuderia Ferrari | 3 | + 3:25.5 | ||
5. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | 1 | + 1 kolo | ||
5. | Roberto MIERES | arg | Officine Alfieri Maserati | 1 | + 1 kolo | ||
6. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | + 1 kolo | |||
7. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | + 2 kola | |||
8. | Cesare PERDISA | ita | Officine Alfieri Maserati | + 3 kola | |||
9. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | + 3 kola | |||
DNF | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | olej | |||
DNF | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Lancia | převodovka | |||
DNF | Mike HAWTHORN | gbr | Vanderwell Products Ltd | převodovka |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ