1955 Argentina: Lednové vedro

iM3, 29. prosince 2006, 08:00 Google+

První závod sezóny se konal na okruhu Buenos Aires. Vlhkost a déšť z předešlého ročníku vystřídalo nesnesitelné vedro, které se značně podepsalo na fyzické kondici všech jezdců, až na dva...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

1. GP Argentiny
Buenos Aires
16. ledna 1955

Týmový manager Mercedesu Alfred Neubauer zařídil, že letadlo linky Frankfurt-Buenos Aires ještě přistane ve Stutgartu, kde přistoupí dalších dvacet lidí od Mercedesu. Měl ale strach, že letadlo někdo zmešká a tak uspořádal formální oběd tři a půl hodiny před odletem.

Po příletu letadla se Neubauer Mosse vyptával na jeho spokojenost s vozem. Angličan byl nadšen, jediný problém měl s čtyřramenným volantem ve voze, který mu nevyhovoval, protože vždy zakrýval pohled na otáčkoměr. Neubauer okamžitě zareagoval a volal do Stuttgartu. Další den přiletělo letadlo s novým tříramenným volantem speciálně pro Stirlinga Mosse…

V den závodu bylo extrémní vedro. Poněkud otylý Neubauer si na teplotní změnu nemohl zvyknout: „Je to možné, aby člověk vydržel rozdíl teploty pětačtyřiceti stupňů v několika dnech?“ Start Velké ceny Argentiny byl naplánován až na čtvrtou hodinu odpolední. Doufalo se, že teplota by mohla lehce poklesnout a závod by nemusel být tak náročný. Jenže to, čeho se jezdci obávali, se stalo skutečností. Teploměr ukazoval pětatřicet stupňů ve stínu. Menší výhodu získali domácí jezdci, kteří byli na takové teploty zvyklí a nemuseli cestovat z promrzlé Evropy.

Do kokpitu se vrátil Farina, který však po havárii v Monze nebyl zcela fit. Podle vzoru Tazia Nuvolariho své zranění přehlížel a nechal si píchnout morfium. Bitvu s mercedesy, která mu velmi připomínala předválečná léta, si podle vlastních slov nemohl nechat ujít.

Fangio odstartoval nejlépe, Gonzales, Ascari a Moss se mu pověsili na paty. Ve třetím kole přebral Gonzales vedení před Ascarim, zatímco Fangio zpomalil a začal šetřit své síly. Ve stejné chvíli se Kling dostal do vážných potíží. V rychlé pravotočivé zatáčce krátce ztratil kontrolu nad mercedesem a vyjel mimo dráhu těsně před stojící diváky. V závodě již nebyl schopen pokračovat.

Gonzales s Ascarim se několikrát vystřídali ve vedení, oba hnali své vozy na maximum. Jenže Ascari podobně jako Kling ztratil kontrolu nad lancií a skončil mimo dráhu. V 35. kole odstoupil i Villoresi a Lancia tak mohla začít balit. Fangio se dostal zpět do čela pronásledovaný novým týmovým kolegou Mossem. Angličan však nebyl schopen vydržet ohromné vedro a vyčerpaný zajel do depa nechat se vystřídat. „V takové výhni závodit tři hodiny? To je zcela nemožné,“ komentoval Moss probíhající Grand Prix Argentiny.

I ostatní jezdci trpěli, bylo to na nich znát a stejně jako Moss využívali kolegů z týmu. Například v některých vozech se střídali až tři piloti. Vypadalo to jako v závodě 24 Le Mans až na to, že argentinská Grand Prix trvala tři hodiny. V polovině odjeté vzdálenosti zastavil v depu Hans Herrmann a naprosto vyčerpaně předal mercedes volnému Klingovi. Gonzales utrpěl před třemi měsíci těžké popáleniny na zádech a nyní velmi trpěl. Doktoři mu během střídání museli dávat utěšující injekce. Jen dva piloti zatím bez přestávky kroužili po rozpálené dráze. Roberto Mieres na maserati a Juan Manuel Fangio na mercedesu, oba narozeni v Argentině. Zpráva o jejich hrdinských výkonech se šířila i mimo okruh a ještě v závěru závodu mířili na autodrom Oscara Alfereda Galveze davy fanoušků.

„Věděl jsem, že nebudu mít možnost během závodu pít. Proto jsem před závodem trénoval pít co nejméně, v co nejmenším množství. Udělal jsem všechno proto, abych vydržel velkou dehydrataci. Bylo mi jasné, že nebudu jediný, koho bude sužovat,“ řekl k smrti unavený vítěz Fangio.

„Byl tam považován za Boha, dav se tam zbláznil,“ mluvil o několik let později Stirling Moss o Fangiově triumfu. „Pamatuji jak jej zbožňovali, protože 100 000 lidí přišlo do boxů a řvalo: Fangio, Fangio a já nevím co ještě. Stáli jsme na pódiu, bylo to docela vysoko a pamatuji si, jak po nás někdo chmatal a lidé se stále tlačili dopředu. A to byla moje první zkušenost z masivním davem, trochu jsem se i bál.“

Poznámka!
Nad rámec našeho výsledkového servisu vám textovou formou ještě předkládáme přehled střídajících se jezdců v pěti nejlepších vozech.

1. J M Fangio
2. J F Gonzales / G Farina / M Trintignant
3. G Farina / M Trintignant / U Maglioli
4. S Moss / K Kling / H Herrmann
5. R Mieres

Foto: www.f1-facts.com

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari1:43.1
2.   Alberto ASCARI itaScuderia Lancia1:43.6
3.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG1:43.6
4.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati1:43.8
5.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari1:43.8
6.   Karl KLING deuDaimler Benz AG1:44.1
7.   Harry SCHELL usaOfficine Alfieri Maserati1:44.3
8.   Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG1:44.4
9.   Pablo BIRGER argEquipe Gordini1:44.8
10.   Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG1:44.8
11.   Luigi VILLORESI itaScuderia Lancia1:45.2
12.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Lancia1:45.3
13.   Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati1:45.4
14.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari1:45.8
15.   Elie BAYOL fraEquipe Gordini1:46.1
16.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati1:46.3
17.   Jesus IGLESIAS argEquipe Gordini1:46.4
18.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati1:46.5
19.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati1:47.6
20.   Clemar BUCCI argOfficine Alfieri Maserati1:48.8
21.   Alberto URIA urySoukromé Maserati1:51.2

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG 93:00:38.6
2.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 2+ 1:29.6
3.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari 3,3+ 2 kola
4.   Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG 1+ 2 kola
5.   Roberto MIERES argOfficine Alfieri Maserati 2+ 5 kol
 
 
6.   Harry SCHELL usaOfficine Alfieri Maserati  + 8 kol
7.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati  + 13 kol
 DNF    Clemar BUCCI argOfficine Alfieri Maserati  tlak paliva
 DNF    Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Jesus IGLESIAS argEquipe Gordini  převodovka
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari 3,3motor
 
 
 DNF    Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Lancia  nehoda
 DNF    Stirling MOSS gbrDaimler Benz AG 1palivo
 
 
 DNF    Alberto URIA urySoukromé Maserati  palivo
 DNF    Alberto ASCARI itaScuderia Lancia  nehoda
 DNF    Elie BAYOL fraEquipe Gordini  převodovka
 DNF    Luigi VILLORESI itaScuderia Lancia  únik paliva
 DNF    Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati  nehoda
 DNF    Karl KLING deuDaimler Benz AG 1nehoda
 
 
 DNF    Pablo BIRGER argEquipe Gordini  nehoda
 DNF    Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1955 Argentina: Lednové vedro

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Klien, Christian

Více experimentů u Hondy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud