8. GP Španělska
Perdralbes
28. října 1951
Ferrari přijíždělo do Španělska s vyrovnaným skórem v počtu vítězství, Alfa Romeo i Ferrari si rozdělili všech šest Grand Prix v poměru 3:3. Čtyři vozy Enza Ferrariho se dostavily na závěrečný podnik. Stejný počet měl i tým Alfa Romeo. Ta výrazně vylepšila model 159M a snížila spotřebu na 1 galon na 2.5 km.
Scuderia Ferrari rozhodla použít pro závod 16ti-palcové pneumatiky, ale později se ukázalo, jak špatná a katastrofální volba to byla. Pneumatiky sice lépe přenášely sílu motoru na vozovku, jenže rychle se opotřebovávaly a doslova trhaly na kusy.
Předek Ascariho vozu byl pro lepší identifikaci natřen na modro, Villoresi dostal stříbrnou a Gonzales se honosil žlutým bleskem přes „čumák“ Ferrari. Piero Taruffi měl k dispozici vítězný model ze Silverstonu. Tři piloti měli šanci stát se mistrem světa. Stejně jako v předešlém roce byl rozhodujícím závodem poslední podnik ročníku. Fangio (28 bodů) vedl v průběžném pořadí před Ascarim (25 bodů). Pět bodů ztrácel Gonzales a i on měl reálnou možnost slavit zisk titulu.
Ascari získal v kvalifikaci pole-position a nic nenasvědčovalo blížícímu se problému s pneumatikami. Ital dominoval a svým nejlepším časem byl o 1.2 vteřiny rychlejší než druhý Fangio. Na startu Ascari udržel vedení, jeho týmový kolega Gonzales se ho v průběhu jednoho kola držel v závěsu. Pak se začal propadat a předjeli jej Farina, Fangio a Bonetto. Fangio na nic nečekal a rychle využil příležitosti, předjel Farinu a ve čtvrtém kole byl v závěsu za Ascarim. V tu chvíli Argentinec zpozoroval létající kousky gumy z pneumatiky Ascariho vozu. Nesměl čekat na Italovo zaváhání, ale rychle jednat. Ještě ve stejném kole Itala předjel a od té chvíle začal celému poli odjíždět. Před sebe již nikoho nepustil. O další dvě kola se začínaly nad Ferrariho stájí stahovat mračna. První stojící vůz v depu patřil Taruffimu, v dalším kole to byl Villoresi a o dvě kola později i Ascari. Jediný Gonzales startoval s pneumatikami z předešlého závodu, ale i u něj se projevily problémy s drolící se gumou. 16ti-palcové si nechal vyměnit za 17-ti a než to samé provedl i Ascari, ještě dvakrát zastavil v depu. Fangio v patřičně dobré náladě držel vedoucí pozici, kterou již nepřepustil a získal svůj první titul mistra světa a poslední pro Alfu Romeo. Druhý Gonzales se po závodě nechal slyšet: „Jsem spokojený s druhým místem. Fangio je tady mistrem.“ Při Fangiově návratu do rodné Argentiny jej v ulicích Buenos Aires vítaly davy fanoušků a na oslavu prvního titulu pro tuto zemi se tři dny nepracovalo.
Po Grand Prix Španělska již bylo jasné, že Alfa Romeo jela svůj poslední závod ve formuli 1. Vedení továrny dospělo k názoru, že se skoro třináct let starým modelem již nemůže konkurovat novým konstrukcím a nedostatek finančních prostředků na vývoj nového vozu zapříčinil její odchod na vrcholu.
Tímto závodem končí sezóna 1951, ale již připravujeme následující rok. Konečný výsledek šampionátu najdete v sekci "průběžné pořadí".
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 2:10.59 | |
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 2:12.27 | |
3. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 2:14.01 | |
4. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | 2:14.94 | |
5. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 2:16.38 | |
6. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Alfa Romeo SpA | 2:16.40 | |
7. | Piero TARUFFI | ita | Scuderia Ferrari | 2:16.80 | |
8. | Felice BONETTO | ita | Alfa Romeo SpA | 2:21.80 | |
9. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | 2:23:81 | |
10. | Andre SIMON | fra | Equipe Gordini | 2:24.60 | |
11. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | 2:25.25 | |
12. | Louis CHIRON | mco | Ecurie Rosier | 2:30.32 | |
13. | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | 2:31.00 | |
14. | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | Soukromý Talbot | 2:32.18 | |
15. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | 2:34.46 | |
16. | Georges GRIGNARD | fra | Soukromý Talbot | 2:36.58 | |
17. | Francesco GODIA | esp | Scuderia Milano | 2:37.45 | |
18. | A Juan JOVER | esp | Scuderia Milano | 2:41.99 | |
19. | Princ BIRA | tha | Ecurie Siam | 2:45.99 | |
20. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 2:46.78 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 9 | 2:46:54.10 | ||
2. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 6 | + 54.28 | ||
3. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | 4 | + 1:45.54 | ||
4. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | + 2 kola | |||
5. | Felice BONETTO | ita | Alfa Romeo SpA | 2 | + 2 kola | ||
6. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Alfa Romeo SpA | + 4 kola | |||
7. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | + 6 kol | |||
8. | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | + 7 kol | |||
9. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | + 7 kol | |||
10. | Francesco GODIA | esp | Scuderia Milano | + 10 kol | |||
DNF | Andre SIMON | fra | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | zapalování | |||
DNF | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | nehoda | |||
DNF | Piero TARUFFI | ita | Scuderia Ferrari | zavěšení | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Georges GRIGNARD | fra | Soukromý Talbot | motor | |||
DNF | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | Soukromý Talbot | přehřívání | |||
DNF | Louis CHIRON | mco | Ecurie Rosier | zapalování | |||
DNF | Princ BIRA | tha | Ecurie Siam | motor | |||
DNF | A Juan JOVER | esp | Scuderia Milano | motor |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ