Jak jsme viděli na velkém a nadšeném davu fanoušků (mluvilo se až o 70 tisících »oranjes«), stačí, aby se na scéně objevil mladík s odvážnými závodními dovednostmi a scéna F1 je rázem na nohách. Netěší se na týmy, konstruktéry nebo manažery, ale je to lidský faktor - kdo je nejrychlejší, kdo je nejsilnější, kdo je nejodvážnější a kdo je nejlepší?
Není to žádná věda. Poslat díky penalizaci pilota na 55. místo ve dvaadvacetičlenném startovním poli fanoušky mate a vlastně i nudí. Chtějí vidět akci, závodění, takže by raději utratili méně peněz za tyto "obtloustlé" vozy a raději by viděli 26 plně konkurenčních vozů s šestadvaceti "Verstappeny", kteří sedí v kokpitech kvůi svému talentu a nikoli finančnímu zázemí.
To je samozřejmě utopie, falešný sen, ale měl by to být alespoň primární cíl. Pak zase budou všude plné tribuny, zapnuté televizory, spousta sponzorů, tratě budou profitovat díky spravedlivě vydanému vstupnému od fanoušků, kteří se budou bavit.
Co s Verstappenem?
Už jsem to řekl ve svém příspěvku po maďarské Grand Prix. Max Verstappen by měl ze své taktiky něco ubrat, zejména v otázce jeho pozdní defenzívě, když se ho soupeři pokoušejí předjet, protože jednou může dojít k opravdu hodně závažné nehodě. Za tím si stojím: pokud chce v budoucnu vyhrávat šampionáty, musí do svých soubojů chodit více opatrně.
Byl jsem svědkem soubojů Ayrtona Senny a Michaela Schumachera a přijde mi, že se Max enormně snaží o budování pozice ve vztahu k ostatním pilotům: "Budu tvrdě bojovat při každé příležitosti, tak se mějte na pozoru!" Je to určitá drzost a sebedůvěra, se kterou obviňuje ostatní piloty, ale také jeho chování vůči Nico Rosbergovi na Hockenheimringu. Na jednu stranu je to působivé, na druhou alarmující.
Co se týče Spa, rozdělil bych vinu mezi Vettela a Verstappena v poměru 50:50. Räikkönen se "provinil" pouze skvělým startem, mohl pak být v první zatáčce trochu opatrnější. Jenže Kimi tudy projel při svých startech tolikrát a Max nikoli...
Nechci Sebastiana Vettela omlouvat, že zrcátka u vozů F1 jsou malá, a tak nemohl vědět, že se Max pokouší podjet Kimiho. Vrchol La Source více než kterýkoli jiný závod než Spa jistojistě předpokládá zvláštní výjezd, nebo se vůz ocitne mimo kontrolu. Můžeme si tedy ještě položit otázku, zda by se dostaly obě Ferrari do kontaktu s ohledem na oblouk, který Vettel v La Source vykroužil.
Max měl relativně špatný start, rozhodl se zamířit nosem přímo do nebezpečné zóny. Bylo zajímavé si přečíst názor Paddy Lowea (McLaren, Williams, Mercedes), kde říká, že oba piloti Mercedesu mají instrukce, že optimální stopa v první zatáčce je nebezpečná. Je vysoká pravděpodobnost, že podobná taktika, jako předvedl Max, skončí nehodou nebo defektem, takže by bylo moudřejší se zařadit do startovního pole.
Tlak na něj vyvíjely dvě okolnosti: startoval z první řady a v první šestici byl jako jediný na superměkké směsi. Chtělo to, aby se kvůli strategii dostal před Rosberga a do vedení. Navíc byl hodinu a půl před závodem na prohlídce trati a mohutný dav fanoušků mu projevoval obrovskou podporu. Každý, ať už je mladík nebo veterán, pocítí něco jako velkou odpovědnost, jistý tlak a z toho plynoucí závazek vůči svým příznivcům.
Pak jsou tu jeho obranné manévry ve velké rychlosti. To musí přestat, kvůli soupeřům, pořadatelům i divákům. Je to něco jako očekávaná letecká nehoda. Je zajímavé, že bezpečnostní komise, mimochodem ve které byli ve Spa dva bývalí piloti F1, dobře posoudila některé souboje kolo na kolo a vyhodnotila je jako závodní kontakt. Všechno je pochopitelně velmi subjektivní a založené na otevřené interpelaci, ale tenká hranice mezi tvrdým závoděním a nebezpečným pilotováním vozu se musí bedlivě sledovat. V tomto směru by byl rozhodně přínosem výběr menšího, ale pravidelného počtu členů komise.
Eliminace problémů
Přes všechno výše řečené musím říci, že jsem závod ve Spa považoval za vcelku bezpečný, což pro někoho může být odvážné tvrzení, zvláště s ohledem na nehodu Kevina Magnussena. Chválabohu jeho nehoda za Eau Rouge dopadla šťastně a mohli jsme tak sledovat klidné kroužení Nico Rosberga na čele. Byl to velmi horký den, ve kterém bylo obtížnější než v jiných případech zvládnout vrtochy pneumatik. Lewis Hamilton odvedl po startu z poslední řady obdivuhodný výkon a minimalizoval ztráty, které se čekaly. Jeho úkol značně zlehčily kolize nebo nehody a především safety car. Proto mu výsledek hrál do karet.
Ještě slovo k trestům za použití nových motorů, měla to být prevence proti bohatým týmům, aby nenasazovaly každý den nový agregát a navyšovaly tak celkové náklady. Nejdřív se tresty přenášely do dalších závodů, což bylo šílené a proto to také posléze bylo zrušeno. Teď si bohaté týmy nahromadí sankce najednou a inkasují je během jediného víkendu. Když nic jiného, tak by stálo změnit terminologii na "konec startovního pole", aby to byl srozumitelný, nikoli směšný termín.
Stejně jako Hamilton předvedl velkou zručnost a rychlost Fernando Alonso, který vyrazil do závodu z poslední pozice. Platí dost velkou cenu za působení v tomto a předchozím týmu, docela bych si ho uměl představit po Hamiltonově boku v Mercedesu.
... a ti ostatní
Daniel Ricciardo využil rozruchu ohledně svého týmového kolegy a pak si s klidem, rozvahou a přehledem dojel pro druhé místo. Jeho dovádění na stupních vítězů s Markem Webberem a popíjení šampaňského z boty nám přináší pokračování australských tradic. Zajímavý byl i posun Force Indie na čtvrté místo v Poháru konstruktérů před Williams. Navzdory určitým potížím a s omezeným rozpočtem odvádí tento tým stále výborné výkony, nyní je na tahu Williams, který se musí zaměřit na závodní výkony, aby neohrozil své další investice.
Dovolte mi ještě jeden apel. Miluji F1 stejně jako všichni ostatní a chci ji co nejvíc a nejlépe podporovat, zejména nové hybridní pohonné jednotky. Z hlediska výkonu jsou nesmírně zajímavé a jsou výsledkem práce špičkových techniků. Leč, jsou příliš tiché a snaha to napravit se dostatečně nezdařila. Cítil jsem to, když jsem v pátek byl na trénincích. Musíme se vrátit k vysoce hlučným motorům a vrátit Formuli 1 její ikonické aspekty. Pokud možno před rokem 2021.