Znáte dobře Haas F1 Team? Přesvědčte se v deseti bodech...

Robert RoBertino Pavelka, 30. září 2015, 12:40 Google+

Americké týmy ve formuli 1 příliš neoslnily. V historických kapitolkách registrujeme zoufalé pokusy typu Scarab či Scirocco, dlouho nevydržely v F1 Eagle, Penske či Parnelli, Shadow se držel podstatně déle, ovšem ten měl s USA společného hodně málo.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 01.10. 00:47) Napište svůj názor
Seznamte se, Haas F1 Team

Seznamte se, Haas F1 Team | foto: Haas F1 Team

Sdílejte článek

Ostatně většinou do amerických týmů prorůstaly evropské vlivy a konkrétně Shadow po většinu své existence spojoval s Amerikou pouze podivínský šéf Don Nichols a mecenáš Universal Oil Product. Toho to ale přestalo bavit už po třech letech. Podíváme-li se do sestav jednotlivých stájí, budeme nacházet známá jména a garantujeme vám, že většina z nich Američané nejsou. Týmy zaštítěné vlajkou s hvězdami a pruhy vyhrály pouhé tři závody (pokud pochopitelně vynecháme stále poněkud rušivě působící přítomnost závodů 500 mil Indianapolis v letech 1950-1960) - Eagle v Belgii 1967, Penske v Rakousku 1976 a Shadow tamtéž o rok později.

img-responsive

Alan Jones (v rozhovoru s Ricciardem) pilotoval dosud poslední americkou konstrukci | foto: Red Bull Racing

Pojďme se tedy v deseti bodech projít zázemím nové americké výzvy s tím, že snad setrvá v F1 déle než její předchůdci. Ostatně, od posledního ryze amerického pokusu nás dělí třicet let.

1. Kdo je Haas?
Datum vzniku spadá do roku 2014, kdy Gene Haas, vlastník Haas Automation, pojal myšlenku vstoupit do formule 1. V závodním světě není vysloveným nováčkem, s pilotem Tony Stewartem spoluvlastní tým Stewart-Haas Racing NASCAR. Původně měl Haas v plánu vstoupit do F1 už v tomto roce, ale pak raději debut odložil, aby měl tým víc času na důkladnější přípravu.

2. Proč právě formule 1?
Američané se už poněkolikáté v tomto motoristickém odvětví pokoušeli prorazit a přitáhnout pozornost domácích fanoušků k formuli 1. Po hubených letech, kdy se ve Spojených státech Grand Prix vůbec nejezdily, a po účasti týmu Carla Haase Beatrice-Haas-Lola (1985-1986) se má otevřít nová americká kapitola formule 1. Gene Haas si je vědom obrovského potenciálu F1 a jako jeden z nejdůležitějších bodů své účasti označuje propagaci své značky po celém světě prostřednictvím motorsportu. "Je to synergie mezi závody a prodejem obráběcích strojů. V podstatě můžeme působit stejně jako Red Bull nebo Nike," vysvětluje Gene Haas. Jen na okraj, souvislost mezi Carlem Haasem a Gene Haasem nehledejte, žádná není. Jsou to pouze nositelé stejného jména, nic víc.

3. Bude mít tým sídlo v USA?
Pouze částečně. Je běžné, že většina týmů F1, s výjimkou italských, sídlí na britských ostrovech. Základnu bude mít Haas v Kannapolis (Severní Karolína), kde také má své sídlo tým NASCAR. Z logistických důvodů má tým další působiště v bývalé továrně týmu Marussia v Banbury. A nesmíme zapomenout na spolupráci s Ferrari.

img-responsive

Budou Ferrari Fans držet palce i Haasu? | foto: Pirelli

4. Jak těsná je kooperace Haas F1 Team a Scuderia Ferrari?
Ferrari bude podporovat tým po mechanické stránce. Maranello také poskytne Američanům svůj aerodynamický tunel. To vyvolalo nemalé komentáře ze strany soupeřů, zda už Haas nezašel za obvyklou hranici. Sporným bodem je dodatek 6 Mezinárodních sportovních předpisů, ve kterém se praví, že určité komponenty musí tým vyrobit sám a nikoli je koupit od jiného dodavatele. Nyní je situace taková, že Ferrari kromě hybridního motoru dodá Haasu přední a zadní zavěšení plus brzdovou soustavu. 

Soupeři proto někdy označují Haas jako B-tým Ferrari a považují jeho přístup za první krok na šikmé ploše končící u zákaznických vozů, jejichž použití současná pravidal zakazují - navzdory tomu, že velké týmy by o ně stály. Šéf Mercedesu Toto Wolff označil tento přístup za "... velmi inteligentní způsob pojetí formule 1, který otevírá nové modely spolupráce."

5. Proč byla zvolena aliance právě s Ferrari?
Na to odpovídá přímo Gene Haas: "Zdálo se nám, že mají nejlepší program. Mají největší zájem o to, co děláme, proto se zdálo, že půjde o nejlepší spojení." To znamená, že náklady na výzkum a vývoj se budou dělit mezi oba týmy. "Myslím, že se musíme učit a také musí pro Ferrari existovat nějaký důvod, aby nám pomáhali. Rovněž mám dojem, že by to mohl být nový přístup - proč by velký tým nemohl pomáhat menšímu? Musí tam fungovat určitá sympatie, vzájemné benefity."

img-responsive

Tým nechce jít cestou Marussie, Manoru, HTR či Caterhamu. | foto: F1NEWS.cz

6. Cítí se tým jako skutečný nováček?
Mají zástupci Haas F1 Team pocit, že jsou na úrovni Marussie, Caterhamu či HRT? Ani náhodou. Už jenom spojení s Ferrari naznačuje, že Haas by měl zaujímat podstatně konkurenceschopnější úroveň. Haas oznámil už v rámci Grand Prix USA 2012 svůj záměr vstoupit do F1, ale boss F1 jim doporučil, aby s debutem posečkali. Proto Haas nemyslí, že srovnávání s Marussií či HRT není relevantní: "Jejich největším problémem byla skutečnost, že se chtěli do F1 prosadit co nejdříve, proto uzavíraly partnerství, která nebyla důkladně promyšlená a provázaná, což byla zásadní chyba."

7. Přišel k týmu Grosjean kvůli spojení s Ferrari?
Ano, Francouz právě tuto vazbu vidí jako odrazový můstek k angažování u Scuderie Ferrari po odchodu Räikkönena. Rozhoduje o své potenciální kariéře, ve svých devětadvaceti letech je jedním z nejpodceňovanějších pilotů tohoto sportu. Ale nesmí zapomínat na dravé mládí, které mu dusá za zády, ostatně v souvislosti s Ferrari se často skloňuje jméno Max Verstappen.

8. Kdo se ještě přidá k Haas F1 Team?
Už loni v listopadu začal Gene Haas zveřejňovat některá jména: "Své místo už má Danica Patrick a Kurt Busch," usmíval se majitel týmu, i když pilotka mu později dala rezolutně košem. Jak už několikrát podotkl, potřebuje mít v týmu co nejvíc lidí se zkušenostmi z F1, ale rovněž dbá na propojení s Ferrari, i proto se nejčastěji hovoří o Estebanu Gutiérrezovi jako o druhém jezdci vedle Grosjeana.

img-responsive

Danica formuli 1 odmítla, nechtělo se jí tolik cestovat. | foto: danicapatrick.com

Šéf aerodynamiky Ben Agathangelou rovněž pracoval pro Ferrari, šéf týmu Günther Schmidt zastával post technického ředitele u Jaguaru a Red Bullu. Kromě nich bude tým zaměstnávat přibližně dvousetčlenný štáb. Podle standardů F1 to není extra mnoho, ale tým se může spolehnout na pomoc zvenčí.

9. Kdy bude představen vůz?
Steiner uvedl, že předpokládá crash-testy v lednu příštího roku, testování pak absolvuje tým společně s ostatními v březnu. S ohledem na ještě více omezené možnosti zkoušek, které proběhnout pouhých osm dní před prvním závodem, vykazuje spojení s Ferrari ještě větší smysl.

10. Co tým od své první sezóny očekává?
Haas v tomto směru zůstává zdrženlivý: "Prvních pět let bude o tom, abychom v F1 vůbec vydrželi. Neočekávám žádné velevýsledky, že se objevíme a hned vyhrajeme šampionát. Nečekám, že budeme každého porážet, hlavně ať máme navrch nad týmy z konce startovního pole." Dá se očekávat, že Grosjean bude mít docela jiné představy... 

Vytisknout

Diskuze: Znáte dobře Haas F1 Team? Přesvědčte se v deseti bodech...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 01.10.2015 00:47 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ne vždy je každý výrok brán a chápán tak, jak byl míněn. Arrivabene o tom už něco ví

Arrivabene vysvětlil své výroky o Schumacherovi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud