Verstappen vítězstvím v Zandvoortu odstartoval oranžové šílenství

Robert RoBertino Pavelka, 5. září 2021, 14:30 Aktualizováno 5.9.2021, 17:25 Google+

Loni to měl být nádherný comeback po 35 letech, ale opatření kvůli COVID-19 a vůbec celá výjimečně pojatá sezóna oslavy zhatily. Písečné duny zandvoortské se dočkaly o rok později a těžko byste někde jinde, ani na fotbale ne, viděli neuvěřitelnou oranžovou záplavu.

Počet komentářů:  114 komentářů (Poslední 06.09. 18:07) Napište svůj názor
Max Verstappen přivedl po 36 letech Holanďany do varu

Max Verstappen přivedl po 36 letech Holanďany do varu | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Na rozdíl od sousední Belgie přivítalo masy diváků u Severního ledového oceánu slunce a krásné počasí. Tribuny byly plné diváků, kouřové sloupce a převážná většina oděvů laděna do oranžové – všichni byli připraveni na vůbec prvního holandského vítěze, který na přebudovaném Zandvoortu vyhraje. Od poslední Grand Prix (vyhrál ji Niki Lauda po tvrdém souboji s Alainem Prostem, oba na McLarenech) uteklo 13159 dnů…

Jestliže někteří experti předvídali složitý průběh a hned několik vyjetí safety caru, všechno byl jen planý poplach. Až na Russella, Latifiho, Norrise, Kubicu a Mazepina, kteří zvolili středně tvrdou směs, vyrazilo pole na nejměkčích pneumatikách. Další výjimkou byl Pérez, jenž ovšem společně s Latifim startoval z boxové uličky: Mexičan nazul bíle označené pneu.

Vlastně bylo rozhodnuto už na startu: Verstappen a Hamilton se odpíchli ukázkově, Bottas opět něco ztratil, ale udržel alespoň svou pozici. V závěru první desítky si prohodili místa Alonso a Ocon, asi nejhůř vyšlo první kolo Giovinazzimu – ten se propadl ze sedmé na desátou příčku.

Už na konci druhého kola měl Verstappen na Hamiltona náskok 2,112 vteřiny a bylo jasné, že pokud u Stříbrných šípů nevymyslí nějakou strategickou kličku, závod bude docela jednostrannou záležitostí. Domácí pilot bouřlivě pozdravovaný z tribun se nejvíce svému sokovi v šampionátu vzdálil na 3,4 vteřiny, pak se odstup stal konstantním – s ohledem na opravdu krátký okruh se brzy vedoucím závodníkům začaly zjevovat překážky na trati v podobě opozdilců. Proto se někdy záhadně odstup smrskl, aby pak opět dospěl do obvyklé distance.

Hamilton zajel do boxů ve 21. kole, ale problém s pravou přední pneumatikou natáhl jeho pit-stop na 3,6 vteřiny. Verstappen ho napodobil o kolo později, ale i když jeho zastávka s malým problémem na zadních pneumatikách byla o 0,9 rychlejší, oba soupeři se dostali na dohled. Mercedes ponechal na trati Bottase s tím, že by mohl být pro Maxe komplikovanějším oříškem, ale když ho na konci 31. kola Verstappen s Hamiltonem na cílové rovince dostihli, spíš ještě zbrzdil týmového kolegu a udělal mu pořádné místo až v legendární Tarzanbocht. Ve 32. kole pak zamířil do boxů i Bottas. Rozdílná však byla strategie – zatímco Verstappen nazul nejtvrdší pneu (s odkazem na dobře fungující směs u Ferrari), Mercedes vyslal své piloty na trať na středně tvrdé.

Ale ani po této výměně se pořadí a odstup příliš nezměnily, jen Bottas nadále ztrácel. Proto se Mercedes pokusil podruhé Red Bull překvapit a ve 40. kole si Hamilton zajel pro druhou várku žlutých pneu. Bohužel pro něj byla zastávka tak špatně naplánovaná, že Brit vyjel přímo za trojili Stroll, Russell a Kubica. Trolla zdolal hned, Russell mu také nedělal problémy, nejvíc ho zdržel Polák, jehož Lewis dojel v polovině okruhu. Verstappen samozřejmě reagoval okamžitě a výsledkem byl další vteřinový polštář.

Hamilton sice zkusil zatlačit na pilu a nejblíž se k Maxovi dostal v druhé polovině 50. kol, až na odstup 1,2 vteřiny. Neustále lamentoval nad nevhodně zvolenou zastávku a tvrdil, že by na původní směsi dokázal ještě jet několik kol. Nakonec v závěru musel ubrat ze svého tempa, protože pneumatiky už mu odcházely. A to ještě netušil, že Mercedes si sám zkomplikuje dění na trati. Ačkoliv Hamilton držel nejrychlejší kolo, v 68. kole zajel k mechanikům Bottas pro nejměkčí pneu. Pro jistotu byla zastávka natažena na 5 vteřin, a po několika dotazech do komunikace, proč vůbec stavěl, se Valtteri rozjel a přes pokyn z boxů, aby nejel naplno, vystřihl „fast lap!“ Tak musel do boxů ještě na začátku předposledního kola Hamilton a nakonec v hektickém závěru získal prémiový bod on.

Za trojicí jel svůj osamocený závod Gasly, vsadil na jednu zastávku v boxech (25. kolo) a na středně tvrdé směsi dojel bez potíží do cíle. V závěru se mu sice přibližoval Leclerc, ale nikdy se do skutečného kontaktu s Francouzem nedostal. Ferrari vsadilo na nejtvrdší směs (Sainz jr. – 32. kolo, Leclerc o tři kola později) a zatímco Charles s ní vydržel bez potíží do konce, Sainz jr. posledních sedm kol bojoval se stále rychlejším Alonsem. Interní španělský duel nakonec pro sebe rozhodl v posledním kole starší a zkušenější Fernando, Sainz jr. si mohl gratulovat, že odolal finišujícímu Pérezovi. U obou vozů Alpine se ukázalo, že názory odborníků dopadly na špatnou půdu – středně tvrdé pneu vydržely jak v případě Gaslyho, tak Alonsa i Ocona a naopak Ferrari s nimi v závěru bojovalo. Alonso na nich strávil 28 kol, Ocon třicet. Když jsme u Ocona, toho potkala nemilá záležitost, když ve 47. kole hlásil nalepený sáček na levý přední brzdový kanálek. Nakolik tato maličkost ovlivnila jeho další jízdu – toť otázka.

Sergio Pérez opět musel dohánět bodovanou desítku a přestože se snažil a střed pole se mu podařilo bez potíží zdolat, chyboval: v 6. kole mu nevyšel brzdný manévr a prodřel pneumatiku až na plátno. Tím pádem byla jeho strategie v troskách – Sergio musel v 9. kole pro žluté pneu a snaživě se dostal až na 10. místo, pak ale musel ve 49. kole znovu stavět, ovšem na nejměkčí směsi se mohl pustit do řádné stíhačky. V 55. kole zdolal Ricciarda, Norris mu podlehl s sedmašedesátém, když si v Tarzanbocht do sebe bok po boku hezky bouchli a z jejich vozů létaly kousky komponentů – „To vůbec nebylo fér,“ komentoval manévr Mexičan. Posledním úlovkem „Checa“ byl Ocon v 70. kole, ale kdyby se jelo kolo až dvě navíc, určitě by Sergio svedl tvrdý duel se španělským duem Alonso-Sainz jr.

McLareny se snažily minimalizovat škody, ale příliš se to nedařilo. Ricciardo dokonce ve třetím kole registroval dým vycházející z jeho pohonné jednotky, ale problémy se podařilo zažehnat. Norris byl také pilotem, jenž vydržel na trati nejdéle, ve 44. kole přešel na nejtvrdší směs, ale jak už bylo řečeno, na Péreze neměl. Na dobrý výsledek z předchozího závodu nenavázal Russell, třebaže po většinu závodu dokázal za sebou dobrou jízdou držet Strolla. Nakonec při své první výměně pneumatik porušil limit 60 km/h v boxech (další zajímavostí jsou „sražené“ boxy, místo obvyklých 60 metrů rozestupu mají pouhých čtyřicet), ve 34. kole vyfasoval pět vteřin stop&go. Ty ho však až tak trápit nemusely, protože v předposledním kole už byly jeho potíže s převodovkou tak silné, že zamířil do boxů.

Závod měl vlastně pouze jeden dramatický moment, když ve 37. kole Vettel nezvládl svůj vůz po předjetí Kubici a v zatáčce Hugenholtz postavil svůj Aston Martin napříč trati – Bottas měl co dělat, aby se protáhl mezi vrcholem klopené zatáčky a zdí. Nakonec se Vettel vrátil do závodu, ale zdržení se na jeho výsledku podepsalo.

Verstappen si opět od Hamiltona převzal průběžné vedení v šampionátu, kvůli Pérezově selhání však stále více ztrácí v Poháru konstruktérů.

GP Holandska (Circuit Park Zandvoort)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 251:35:05,395
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 19+ 20,932
3. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas F1 Team 15+ 56,460
4. 10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri Honda 12+ 1 kolo
5. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 10+ 1 kolo
6. 14 Fernando ALONSO espAlpine F1 Team 8+ 1 kolo
7. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 6+ 1 kolo
8. 11 Sergio PÉREZ mexRed Bull Racing 4+ 1 kolo
9. 31 Esteban OCON fraAlpine F1 Team 2+ 1 kolo
10. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 3 Daniel RICCIARDO ausMcLaren F1 Team  + 1 kolo
12. 18 Lance STROLL canAston Martin Cognizant F1 Team  + 2 kola
13. 5 Sebastian VETTEL deuAston Martin Cognizant F1 Team  + 2 kola
14. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing ORLEN  + 2 kola
15. 88 Robert KUBICA polAlfa Romeo Racing ORLEN  + 2 kola
16. 6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  + 2 kola
17. 63 George RUSSELL gbrWilliams Racing  nedokon?il
18. 47 Mick SCHUMACHER deuHaas F1 Team  + 3 kola
 DNF  22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri Honda  nedokoncil
 DNF  9 Nikita MAZEPIN rusHaas F1 Team  nedokoncil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Verstappen vítězstvím v Zandvoortu odstartoval oranžové šílenství

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 114, poslední 06.09.2021 18:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 114 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen slaví - závod ve Francii

PROHLÁŠENÍ po závodě v oranžovém "pekle"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud