Které novinky pomohly v Bahrajnu v Caterhamu zrychlit a porazit Marussii? (+ foto)

Petr Hlawiczka, 26. dubna 2013, 16:00 Google+

Jaká vylepšení vozu CT03 představil Caterham v Bahrajnu na voze Charlese Pica?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 30.04. 10:58) Napište svůj názor
Caterham CT03

Caterham CT03 | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Caterham do letošní sezóny nevstoupil se zcela novým vozem, ale s hybridním autem z minulého roku, na které nasadil některé z dílů vyvinuté přes zimu s tím, že zbylé starší díly budou nahrazeny v průběhu sezóny. Od počátku plánoval velké vylepšení pro Barcelonu, některé novinky se mu však podařil přivézt již do Bahrajnu.

Na výkonnosti to bylo hned znát - zatímco v prvních třech podnicích byl nejhorším týmem, v Bahrajnu měl najednou výkonnostně nad Marussii navrch. Nové díly si však užil pouze Charles Pic, který hvězdu ruského týmu - Julese Bianchiho - v kvalifikaci porazil o 9 desetin sekundy.

caterham ct03 bahrain
Srovnání Picova vylepšeného vozu z Bahrajnu a Maova vozu z Číny (pro zvětšení klikněte)

Co se na tedy voze změnilo? Tři věci: 1. nos, 2. bočnicové panely a 3. zadní křídlo. Původně jsem se v trénincích zmínil i o předním křídle, u kterého se mi zdály odlišné některé detaily, tým mi však později v rozhovoru potvrdil, že nové nebylo. Nenechte se zmást ani včerejším vydáním časopisu Autosport, který mylně informuje o upraveném předním křídle.

nos
Nový nos, který se objevil na Picově voze

Nový nos je silnější (vyšší) a zaoblenější. Připomíná koncept pelikáního zobáku, s nímž přišel Lotus (v Maďarsku 2012 oprášili koncepty z dřívějších let) ve snaze zefektivnit proudění vzduchu v jeho spodní části směrem k podlaze a částečně i zvýšit přítlak v přední části urychlením prouděni v prostřední neutrální oblasti předního křídla.

nos
Pohled na přední části upraveného Caterhamu CT03 v Bahrajnu

Bočnicové panely jsou spojeny na horní straně s bočnicemi, což je řešení, které se na začátku loňského roku objevilo u Red Bullu. Pomáhá usměrnit proudění kolem zužující se zadní částí bočnic a k zadnímu křídlu.

To bylo na Picově voze v Bahrajnu rovněž nové a pomohlo zvýšit přítlak. Obsahovalo náběžnou hranu zvyšující se směrem ke středu, nové žebrování v horní části bočnic pro snížení indukovaného odporu. Otvory pomáhají vyrovnat rozdíl v tlaku vzduchu na vnitřní a vnější stranou bočnic - což jinak končí vírem, který vytváří odpor. I Red Bull sáhl v Bahrajnu k úpravě této oblasti svého zadního křídla, na rozdíl od Caterhamu však zvolil zakulacené otvory v diagonálním, nikoliv horizontálním směru.

a upraveny byly i třásně ve spodní částí - nyní jsou zakončeny výše, nesahají až dolů k difuzoru.

caterham ct03 bahrain new rear wing
Nové zadní (dole) křídlo s odlišným tvarem spodního hlavního profilu

Pic s těmito novinkami v kvalifikaci svému týmovému kolegovi se starší specifikací nadělil více než jednu sekundu. Vylepšení však měly hodnotu maximálně 0,5 s na kolo. Diskutoval jsem s Caterhamem o tom, co způsobilo tak velký rozdíl - zda dokonalé kolo Charlese nebo nějaké drobné chybky Gieda.

Podle týmu šlo o kombinaci štěstí, správné načasování i nastavení. Charles si pochvaloval zlepšení vyvážení po druhém tréninku, protože v něm se trápil s velkou nedotáčivostí - což bylo přirozené vzhledem k tomu, že se novinky projevovaly zvýšením přítlaku zejména v zadní části.

Po změně nastavení ve třetím tréninku si vůz velmi pochvaloval, což se projevilo také v závodní výkonnosti. Cílem projel nejen před svým týmovým kolegou a oběma Marussiemi, ale také před Sauberem Estebana Gutiérreze.

zadni kridla caterhamu srovnani bahrajn
Boční srovnání dvou verzí zadních křídel Caterhamu

V kvalifikaci na něj ztratil pouze 0,55 s, což Caterham před Velkou cenou Španělska naplňuje optimismem. Novinky fungují a další díly a výrazný pokrok plánují učinit za dva týdny v Barceloně. Tam se již dostanou na oba vozy, předvést své umění bude moci naplno i Van der Garde.

Do prvního tréninku opět nastoupí Heikki Kovalainen, který tým pomáhá s přímým srovnáním vozu CT03 s loňským CT01 a se směrováním vývoje. Podaří se tam Caterhamu postoupit do Q2?

 

© Foto: Team Caterham F1

Vytisknout

Diskuze: Které novinky pomohly v Bahrajnu v Caterhamu zrychlit a porazit Marussii? (+ foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 30.04.2013 10:58 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell s Mercedesem W14 v GP Bahrajnu

"Když bude vůz rychlý, klidně na něj nalepíme i býka." Mercedes se neostýchá okopírovat Red Bull

James Key

McLaren hlásí velké změny. Key končí. Přichází posila z Ferrari

Úvod Velké ceny Saúdské Arábie - Fernando Alonso před Sergiem Pérezem

Soupeři Red Bullu reagují na jeho dominanci: "Odvedl lepší práci, zaslouží si to. Musíme zabrat"

Max Verstappen se svým otcem po úspěšném závodě v Abú Zabí

Nebýt techniky, Max by vyhrál, je přesvědčen jeho otec. Bagatelizuje šance Péreze

Carlos Sainz v závodě v Saúdské Arábii

Ferrari si nesmí mazat med kolem huby. Vasseur chce po inženýrech upřímná hodnocení

Carlos Sainz s Ferrari ve Velké ceně Bahrajnu

Hamilton je z rychlosti Red Bullu v úžasu, Leclerc varuje Ferrari před množstvím práce

Max Verstappen s Red Bullem RB19 v Bahrajnu

Nejrychlejší kola v Džiddě: Max předčí vítězného Péreze. Kolik na Red Bully ztrácel Alonso?

George Russell si musel připadat jako ve špatné komedii

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen tu není kvůli druhým místům

Max Verstappen ukázal srdce bojovníka, ačkoliv nevyhrál, vede šampionát a z Džiddy si odváží titul Pilot dne

GP SAÚDSKÉ ARÁBIE: Verstappen mohutně dotahoval, Pérez zvítězil

Fernando Alonso má jubilejní sté umístění na stupních vítězů

Alonso nakonec má své jubilejní pódium - FIA trest přezkoumala

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. A... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Tommi Pärmäkoski: muž v pozadí úspěchů Sebastiana Vettela

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. KVALIFIKACE GP SAÚDSKÉ ARÁBIE: Red Bull slaví i má plnou hlavu starostí

  2. GP SAÚDSKÉ ARÁBIE: Verstappen mohutně dotahoval, Pérez zvítězil

  3. GRAFIKA: Startovní rošt po penalizaci Leclerca: Pérez s Alonsem v 1. řadě, Max po závadě 15.

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Většina přítomných doufá ve zlepšení

  5. Hamilton je z rychlosti Red Bullu v úžasu, Leclerc varuje Ferrari před množstvím práce

  6. Také ve 2. tréninku nejrychlejší Verstappen. Alonso v závěsu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud