Caterham do letošní sezóny nevstoupil se zcela novým vozem, ale s hybridním autem z minulého roku, na které nasadil některé z dílů vyvinuté přes zimu s tím, že zbylé starší díly budou nahrazeny v průběhu sezóny. Od počátku plánoval velké vylepšení pro Barcelonu, některé novinky se mu však podařil přivézt již do Bahrajnu.
Na výkonnosti to bylo hned znát - zatímco v prvních třech podnicích byl nejhorším týmem, v Bahrajnu měl najednou výkonnostně nad Marussii navrch. Nové díly si však užil pouze Charles Pic, který hvězdu ruského týmu - Julese Bianchiho - v kvalifikaci porazil o 9 desetin sekundy.
Srovnání Picova vylepšeného vozu z Bahrajnu a Maova vozu z Číny (pro zvětšení klikněte)
Co se na tedy voze změnilo? Tři věci: 1. nos, 2. bočnicové panely a 3. zadní křídlo. Původně jsem se v trénincích zmínil i o předním křídle, u kterého se mi zdály odlišné některé detaily, tým mi však později v rozhovoru potvrdil, že nové nebylo. Nenechte se zmást ani včerejším vydáním časopisu Autosport, který mylně informuje o upraveném předním křídle.
Nový nos, který se objevil na Picově voze
Nový nos je silnější (vyšší) a zaoblenější. Připomíná koncept pelikáního zobáku, s nímž přišel Lotus (v Maďarsku 2012 oprášili koncepty z dřívějších let) ve snaze zefektivnit proudění vzduchu v jeho spodní části směrem k podlaze a částečně i zvýšit přítlak v přední části urychlením prouděni v prostřední neutrální oblasti předního křídla.
Pohled na přední části upraveného Caterhamu CT03 v Bahrajnu
Bočnicové panely jsou spojeny na horní straně s bočnicemi, což je řešení, které se na začátku loňského roku objevilo u Red Bullu. Pomáhá usměrnit proudění kolem zužující se zadní částí bočnic a k zadnímu křídlu.
To bylo na Picově voze v Bahrajnu rovněž nové a pomohlo zvýšit přítlak. Obsahovalo náběžnou hranu zvyšující se směrem ke středu, nové žebrování v horní části bočnic pro snížení indukovaného odporu. Otvory pomáhají vyrovnat rozdíl v tlaku vzduchu na vnitřní a vnější stranou bočnic - což jinak končí vírem, který vytváří odpor. I Red Bull sáhl v Bahrajnu k úpravě této oblasti svého zadního křídla, na rozdíl od Caterhamu však zvolil zakulacené otvory v diagonálním, nikoliv horizontálním směru.
a upraveny byly i třásně ve spodní částí - nyní jsou zakončeny výše, nesahají až dolů k difuzoru.
Nové zadní (dole) křídlo s odlišným tvarem spodního hlavního profilu
Pic s těmito novinkami v kvalifikaci svému týmovému kolegovi se starší specifikací nadělil více než jednu sekundu. Vylepšení však měly hodnotu maximálně 0,5 s na kolo. Diskutoval jsem s Caterhamem o tom, co způsobilo tak velký rozdíl - zda dokonalé kolo Charlese nebo nějaké drobné chybky Gieda.
Podle týmu šlo o kombinaci štěstí, správné načasování i nastavení. Charles si pochvaloval zlepšení vyvážení po druhém tréninku, protože v něm se trápil s velkou nedotáčivostí - což bylo přirozené vzhledem k tomu, že se novinky projevovaly zvýšením přítlaku zejména v zadní části.
Po změně nastavení ve třetím tréninku si vůz velmi pochvaloval, což se projevilo také v závodní výkonnosti. Cílem projel nejen před svým týmovým kolegou a oběma Marussiemi, ale také před Sauberem Estebana Gutiérreze.
Boční srovnání dvou verzí zadních křídel Caterhamu
V kvalifikaci na něj ztratil pouze 0,55 s, což Caterham před Velkou cenou Španělska naplňuje optimismem. Novinky fungují a další díly a výrazný pokrok plánují učinit za dva týdny v Barceloně. Tam se již dostanou na oba vozy, předvést své umění bude moci naplno i Van der Garde.
Do prvního tréninku opět nastoupí Heikki Kovalainen, který tým pomáhá s přímým srovnáním vozu CT03 s loňským CT01 a se směrováním vývoje. Podaří se tam Caterhamu postoupit do Q2?
© Foto: Team Caterham F1