Bližší pohled na Sauber C32 + technické specifikace

Petr Hlawiczka, 12. února 2013, 15:50 Google+

V článku se blíže zaměříme na nový Sauber C32, na snímcích si jej srovnáme s loňským monopostem C31 a podíváme se i na jeho obecné technické specifikace.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 12.02. 22:33) Napište svůj názor
Sauber

Sauber | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Šestý nejlepší tým úspěšné loňské sezóny představil své nové auto 2. února v továrně v Hinwilu. S jeho předchůdcem - vozem C31 - dokázal Sergio Pérez dojet dvakrát druhý a tým získal o 186 % více bodů než v sezóně 2011 (126 vs. 44).

Letos tým zcela obměnil svou jezdeckou sestavu - přišel Nico Hülkenberg a Esteban Gutiérrez a doufá, že loňské výsledky ještě vylepší. Opět chce stavět na svých silných  stránkách - šetrnosti k pneumatikám, k čemuž přispěla zajímavá geometrie brzdových bubnů, a aerodynamické efektivitě. Přidat chce lepší práci s novými pneumatikami Pirelli v kvalifikacích a brzdný výkon.

Sauber je týmem, který disponuje možná druhým nejlepším aerodynamickým tunelem po Toyotě Motorsport. Obrovskou výhodou navíc je, že se nachází přímo u domovské továrny. Navíc mají velmi výkonný superpočítač pro CFD simulace.

sauber c32
Sauber C32 na dráze v Jerezu

Barevným provedením se C32 jasně liší od minulého auta - převažující bílá barva byla nahrazena tmavě šedou. Sauber podobně jako ostatní týmy nasadil při představení loňské přední křídlo s charakteristicky širším spodním vnějším okrajem před pneumatikami, který zkracuje celkové rozpětí spodního profilu. Bude sázet na jeho optimalizaci a další zvýšení efektivity.

Zcela jiný je nos. Schod na něm sice zůstal, ale jeho hrany plynule navazují na šasi. Díky tomu se vzduch nerozlévá po stranách a negativně neovlivňuje proudění po jeho bocích, ale putuje dále směrem k zádi.

sauber c32 nose slot
Otvor v zadní části nosu směrem ke kokpitu

Za přechodem na šasi směrem na jezdce zeje z nosu otvor, který přispívá k uhlazení proudění po horní straně šasi, stejně jako minulý rok. Letos ho od Sauberu okopíroval také Red Bull. Je sympatické, jak efektivní a inovátorský dokáže být švýcarský tým se svým omezeným rozpočtem. Deflektory pod nosem, umístění kamer a brzdové kanálky byly při představení stejné jako loni.

Bočnice jsou podstatně užší, o cca 120 mm užší než povolují pravidla. Uvnitř musí být vše velmi dobře integrované s využitím každého milimetru prostoru. Proudění v této oblasti má velký vliv na všechno, co se děje na zádi. Užší bočnice znamenají menší odpor vzduchu, problémem by mohla být spíše než chlazení nižší akcelerace proudění směrem k zadní části. Tým však aerodynamické výhodnosti svého řešení velmi důvěřuje.

sauber c32 bocnice

Propracované bočnicové panely se nacházejí dále od karoserie a nahoře spojeny s boční nárazovou strukturou šasi.

Vstupní otvory nejsou ve své spodní části konkávní jako loni, ale konvexní. Uspořádání chladičů je také úplně jiné a záď vozu je extrémně štíhlá. Sauber trochu překvapivě přešel ze svého Coanda řešení výfuků, které převzaly loni některé týmy (opět včetně Red Bullu) na polo-Coanda řešení, s nímž přišel jako první McLaren.

sauber c32 zad
Pohled shora na zadní část vozu: všimněte si aerodynamického tvarování horních ramen zavěšení (zelená šipka) či infračervené kamery pro sledování teploty zadních pneumatik (modrá šipka)

Snažil se najít lepší konzistenci a kompromis v rozdílu mezi obecným přítlakem a přítlakem při sešlápnutém plynovém pedálu. Navíc si tím nechává otevřený větší prostor pro další vývoj v průběhu sezóny, což je ostatně dobře patrné z odnímatelného kusu karoserie s výfuky.

Horní ochranný oblouk se změnil, nyní spočívá pouze na dvou místo na čtyřech podpěrách, zřejmě kvůli úspoře hmotnosti. Po stranách airboxu je patrný odnímatelný panel (nápis Oerlikon), což odhaluje záměr otestovat a nasadit pasivní zařízení pro snížení přítlaku (DRD, nezávislé na DRS).


Zadní pull-rod zavěšení

Zadní pull-rod zavěšení bylo upraveno, jeho rozložení diktuje převodovka Ferrari. Hnací poloosa, spodní rameno zavěšení a spojovací tyč jsou zapouzdřeny společně v rámci křídlového profilu. Vpředu zůstalo push-rod zavěšení zřejmě s nejmenším úhlem mezi rameny ze všech týmů.

sauber c32 diffuser
Difuzor nového Sauberu

Kanály v difuzoru se oproti loňsku nezměnily, nová je jeho horní část - křídlový profil ji lemuje po celé délce a zasahuje i do poloviny krajních oblouků.

Monopost C32 je celkově o 45 mm delší než předchůdce (o solidních 305 mm oproti dva roky starému C30).

 

Srovnání s loňským vozem C31

srovnani c31 c32 zboku
Srovnání letošního vozu C32 s loňským C31 zboku (pro zvětšení na snímky klikněte)

srovnani c31 c32 iso
Izometrický pohled na loňský a letošní Sauber

srvonani c31 c32 zepredu
Oba Saubery zepředu

 

Technické specifikace Sauberu C32

- šasi: monokok z uhlíkových vláken
- zavěšení: horní a dolní závěsy, vnitřní pružiny a tlumiče ovládaný systémem push-rod vpředu,
   pull-rod vzadu (Sachs Race Engineering a Penske)
- brzy: šestipístkové třmeny (Brembo), uhlíkové destičky a kotouče (Brembo)
- převodovka: sedmi-rychlostní rychlořadící karbonová převodovka Ferrari, podélně usazená,
   spojka z uhlíkových vláken
- elektronika šasi: MES
- volant: tým Sauber F1 Team
- pneumatiky: Pirelli
- kola: OZ

Rozměry
- délka: 5 240 mm (o 45 mm delší než C31)
- šířka: 1 800 mm
- výška: 1 000 mm
- rozchod předních kol: 1 495 mm
- rozchod zadních kol: 1 410 mm
- hmotnost: 642 kg (včetně pilota, bez paliva)

Motor
- Ferrari 056
- typ: atmosférický V8, 90° úhel sevření válců
- blok motoru: hliníkový odlitek
- ventily: 32, pneumatické
- objem: 2 398 cm3
- vrtání: 98 mm
- hmotnost: přes 95 kg
- elektronické zapalování a vstřik

KERS: Ferrari


Video: Hlavní designér Matt Morris o novém Sauberu C32

© Foto, video: Sauber Motorsport AG

Google+ Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na Sauber C32 + technické specifikace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 12.02.2013 22:33 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Slavné jméno se vrací k Ferrari

Mick Schumacher se stává členem Pilotní akademie Ferrari, s F1 týmem ho čekají 2 testy

Adrian Newey se svou rudou složkou

Red Bull přišel na způsob, jak znovu naplno zaujmout Neweyho

Toro Rosso v posledních testech roku 2018 v Abú Zabí

Toro Rosso je ochotno se obětovat, aby pomohlo Red Bullu s Hondou

Fernando Alonso s McLarenem MCL33 v Brazílii

McLaren letos očekává dobré auto, od toho loňského se má hodně lišit

Max Verstappen s trofejí po GP Brazílie

Verstappen už Ricciarda jasně předčí, tvrdí Helmut Marko

Maurizio Arrivabene (vlevo) v pozici šéfa týmu i přes vzrůstající formu Ferrari skončil

Vsadili ve Ferrari při volbě nového šéfa týmu na správnou kartu?

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Pérez, Sergio

Pérez chválí Buttona: "Šampion a zároveň tak skvělý kluk!"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vsadili ve Ferrari při volbě nového šéfa týmu na správnou kartu?

  2. Honda větší změny motoru nechystá, zůstává u konceptu z roku 2017. Dobrá zpráva pro Red Bull?

  3. F1 vytvořila simulátor předjíždění, chce navrhovat zábavnější okruhy. Vietnam má být super

  4. McLaren letos očekává dobré auto, od toho loňského se má hodně lišit

  5. Racing Point stáhne velkou část své ztráty na Mercedes a Ferrari, myslí si Ocon

  6. Verstappen už Ricciarda jasně předčí, tvrdí Helmut Marko

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud