Bližší pohled na Williams FW34 + technické specifikace

Petr Hlawiczka, 16. února 2012, 00:00 Google+

Jak vypadá nový monopost Williamsu zblízka, co se na něm proti loňskému roku změnilo a jaké jsou jeho technické specifikace?

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 20.02. 20:07) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Williams po loňském propadáku potřebuje letos výsledky více než kterýkoliv jiný tým. Po výměně technického vedení a další interní restrukturalizaci by měl týmu k postupu vpřed pomoci také nový dodavatel pohonných jednotek: Cosworth od letošního roku nahrazuje Renault, s nímž v letech 1989 - 1997 získal čtyři jezdecké tituly mistra světa, pět konstruktérských titulů a 63 vítězství. Kvůli tomu mi ale ve zbarvení schází trochu té žluté barvy, ale to za už za mě zřejmě promlouvá subjektivní nostalgie.

Mechanický a aerodynamický design a vývoj byl již veden bez Sama Michaela, jenž přešel k McLarenu, pod dohledem technického ředitele Mika Coughlana. Monopost FW34 obsahuje méně než 5 % dílů z loňského FW33.

fw34

Motor Renault RS27 je o něco výkonnější, lépe ovladatelnější, spolehlivější, netrpí tak vysokou degradací výkonu v průběhu životního cyklu, má nižší spotřebu, poskytuje více flexibility při zástavbě do šasi, lepší provozní parametry a možnosti mapování. KERS si tým vyrábí sám, letos se zaměřil na optimalizaci jejich spolehlivosti a zejména na spolehlivost.

V důsledku nových pravidel se změnila podoba nosu, která nejvíce připomíná řešení Ferrari. Pod ním jsou nosníky prodlužující se směrem k zemi, v jejich přední části je prostřednictvím velmi krátké spojovací části uchyceno přední křídlo, zřejmě pro dosažení potřebné flexibility při vyšších rychlostech, kdy se křídlo pod vyšším tlakem vice prohne a dojde ke snížení odporu. Jeho dlouhé nosníky "narovnávají" proudění vzduchu pod vozem.

Přední zavěšení je typu push-rod s tradičními horními a spodními rameny umístěnými tak, aby pomohli znovu srovnat vzduch proudící z odtokové hrany předního křídla a zoptimalizovat jeho proudění směrem k podlaze. Přední brzdové kanálky jsou a kompaktnější než loni.

pull-rod

Výfuky jsou čistě zapuštěny do horní části bočnic a zdá se, že směřují na spodní část zadního křídla (beam-wing), aby došlo ke zvýšení jeho výkonnosti v důsledku proudění výfukových plynů. Jejich přínos však bude minimální vzhledem k tomu, že se koncovky nacházejí daleko směrem k přední části bočnic. Zajímavé je také posazení airboxu na dva tenké pilíře.

Tým z Grove zůstal u své inovativní převodovky posazené velmi nízko, změnilo se ale zadní pull-rod zavěšení, které má klasická dvě ramena, z nichž jedno je uchyceno k převodovce, místo loňské konfigurace tří ve tvaru písmene Z, zmenšil se rovněž úhel hnacích poloos, které loni dosahovali extrémního sklonu kolem 14°.

drs

Zadní křídlo vychází z loňského modelu, zaujalo mě poměrně elegantní řešení DRS mechanismu (viz obrázek výše), který je menší než u některých předních týmů. Navíc hydraulika již není vedena centrálním pilířem, který až do konce sezóny plynule navazoval na převodovku, nýbrž bočnicemi křídla. V oblasti předních i zadních křídel a bočnicových panelů však do Melbourne ještě dojde u většiny týmů k velkým změnám.

difuzor_fw34

Difuzor obsahuje na odtokové hraně Gurneyho klapku, ovšem ne po celém horním obvodu jako loni - zhruba v polovině se objevují výřezy. Centrální kanál v difuzoru je poměrně široký, mohl by tedy být náchylný na separaci proudění. Pokud by k ní docházelo, ovlivňovalo by to velkou část výkonnosti difuzoru a vůz by byl v zatáčkách nervózní.

 

Srovnání s loňským vozem FW33

 

 

Technické informace

- šasi: konstrukce monokoku laminovaná z karbonové epoxidové pryskyřice a voštinové
   kompozitní struktury vyhovující požadavkům FIA na pevnost a nárazuvzdornost
- přední zavěšení: dvojitá ramena z uhlíkových vláken, s tyčí sbíhavosti a pushrodem aktivujícím
   pružiny a zkrutný stabilizátor
- zadní zavěšení: dvojitá ramena a pull-rod aktivující pružiny a zkrutný stabilizátor
- převodovka: sedmirychlostní (+ zpátečka) sekvenční bezprodlevová poloautomatická Williams F1,
   elektro-hydraulické řazení
- spojka: karbonová, vícelamelová

- tlumiče: Williams F1
- kola: RAYS z kovaného hořčíku
- pneumatiky: Pirelli (šířka: 325 mm vpředu, 375 mm vzadu)
- brzdový systém: šestipístkové třmeny AP po celém obvodu, karbonové kotouče a destičky
- řízení: Williams s posilovačem ozubnice s pastorkem
- palivový systém: kevlarem zesílená pryžová nádrž
- elektronické systémy: standardní elektronická řídící jednotka FIA SECU
- chladicí systém: hliníkové radiátory pro chlazení oleje, vody, KERSu a převodovky
- kokpit: šestibodové bezpečnostní pásy, 75mm pásy přes ramena a HANS systém, odnímatelná
   anatomicky tvarovaná sedačka z uhlíkových vláken potažená alcantrou

Rozměry
- celková délka: 5000 mm
- celková šířka: 1800 mm
- celková výška: 950 mm
- hmotnost: maximum povolené FIA
- rozvor: maximum povolené FIA

renault

Motor: Renault 2,4l V8 90°
- pneumatické ovládání ventilů
- palivo a maziva: Total
- vysokoenergetický induktivní zapalovací systém
- blok motoru a písty: hliníková slitina
- kliková křídel: nitridovaná ocelová slitina s vyrovnávacím závažím z wolframové slitiny
- ojnice: titanová slitina

 

© Foto: Andrew Ferraro/Williams F1

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na Williams FW34 + technické specifikace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 20.02.2012 20:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ - GP ČÍNA: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mateschitz, Dietrich

Mateschitz o Vettelovi: Stále má velký potenciál

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud