Bližší pohled na Williams FW34 + technické specifikace

Petr Hlawiczka, 16. února 2012, 00:00 Google+

Jak vypadá nový monopost Williamsu zblízka, co se na něm proti loňskému roku změnilo a jaké jsou jeho technické specifikace?

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 20.02. 20:07) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Williams po loňském propadáku potřebuje letos výsledky více než kterýkoliv jiný tým. Po výměně technického vedení a další interní restrukturalizaci by měl týmu k postupu vpřed pomoci také nový dodavatel pohonných jednotek: Cosworth od letošního roku nahrazuje Renault, s nímž v letech 1989 - 1997 získal čtyři jezdecké tituly mistra světa, pět konstruktérských titulů a 63 vítězství. Kvůli tomu mi ale ve zbarvení schází trochu té žluté barvy, ale to za už za mě zřejmě promlouvá subjektivní nostalgie.

Mechanický a aerodynamický design a vývoj byl již veden bez Sama Michaela, jenž přešel k McLarenu, pod dohledem technického ředitele Mika Coughlana. Monopost FW34 obsahuje méně než 5 % dílů z loňského FW33.

fw34

Motor Renault RS27 je o něco výkonnější, lépe ovladatelnější, spolehlivější, netrpí tak vysokou degradací výkonu v průběhu životního cyklu, má nižší spotřebu, poskytuje více flexibility při zástavbě do šasi, lepší provozní parametry a možnosti mapování. KERS si tým vyrábí sám, letos se zaměřil na optimalizaci jejich spolehlivosti a zejména na spolehlivost.

V důsledku nových pravidel se změnila podoba nosu, která nejvíce připomíná řešení Ferrari. Pod ním jsou nosníky prodlužující se směrem k zemi, v jejich přední části je prostřednictvím velmi krátké spojovací části uchyceno přední křídlo, zřejmě pro dosažení potřebné flexibility při vyšších rychlostech, kdy se křídlo pod vyšším tlakem vice prohne a dojde ke snížení odporu. Jeho dlouhé nosníky "narovnávají" proudění vzduchu pod vozem.

Přední zavěšení je typu push-rod s tradičními horními a spodními rameny umístěnými tak, aby pomohli znovu srovnat vzduch proudící z odtokové hrany předního křídla a zoptimalizovat jeho proudění směrem k podlaze. Přední brzdové kanálky jsou a kompaktnější než loni.

pull-rod

Výfuky jsou čistě zapuštěny do horní části bočnic a zdá se, že směřují na spodní část zadního křídla (beam-wing), aby došlo ke zvýšení jeho výkonnosti v důsledku proudění výfukových plynů. Jejich přínos však bude minimální vzhledem k tomu, že se koncovky nacházejí daleko směrem k přední části bočnic. Zajímavé je také posazení airboxu na dva tenké pilíře.

Tým z Grove zůstal u své inovativní převodovky posazené velmi nízko, změnilo se ale zadní pull-rod zavěšení, které má klasická dvě ramena, z nichž jedno je uchyceno k převodovce, místo loňské konfigurace tří ve tvaru písmene Z, zmenšil se rovněž úhel hnacích poloos, které loni dosahovali extrémního sklonu kolem 14°.

drs

Zadní křídlo vychází z loňského modelu, zaujalo mě poměrně elegantní řešení DRS mechanismu (viz obrázek výše), který je menší než u některých předních týmů. Navíc hydraulika již není vedena centrálním pilířem, který až do konce sezóny plynule navazoval na převodovku, nýbrž bočnicemi křídla. V oblasti předních i zadních křídel a bočnicových panelů však do Melbourne ještě dojde u většiny týmů k velkým změnám.

difuzor_fw34

Difuzor obsahuje na odtokové hraně Gurneyho klapku, ovšem ne po celém horním obvodu jako loni - zhruba v polovině se objevují výřezy. Centrální kanál v difuzoru je poměrně široký, mohl by tedy být náchylný na separaci proudění. Pokud by k ní docházelo, ovlivňovalo by to velkou část výkonnosti difuzoru a vůz by byl v zatáčkách nervózní.

 

Srovnání s loňským vozem FW33

 

 

Technické informace

- šasi: konstrukce monokoku laminovaná z karbonové epoxidové pryskyřice a voštinové
   kompozitní struktury vyhovující požadavkům FIA na pevnost a nárazuvzdornost
- přední zavěšení: dvojitá ramena z uhlíkových vláken, s tyčí sbíhavosti a pushrodem aktivujícím
   pružiny a zkrutný stabilizátor
- zadní zavěšení: dvojitá ramena a pull-rod aktivující pružiny a zkrutný stabilizátor
- převodovka: sedmirychlostní (+ zpátečka) sekvenční bezprodlevová poloautomatická Williams F1,
   elektro-hydraulické řazení
- spojka: karbonová, vícelamelová

- tlumiče: Williams F1
- kola: RAYS z kovaného hořčíku
- pneumatiky: Pirelli (šířka: 325 mm vpředu, 375 mm vzadu)
- brzdový systém: šestipístkové třmeny AP po celém obvodu, karbonové kotouče a destičky
- řízení: Williams s posilovačem ozubnice s pastorkem
- palivový systém: kevlarem zesílená pryžová nádrž
- elektronické systémy: standardní elektronická řídící jednotka FIA SECU
- chladicí systém: hliníkové radiátory pro chlazení oleje, vody, KERSu a převodovky
- kokpit: šestibodové bezpečnostní pásy, 75mm pásy přes ramena a HANS systém, odnímatelná
   anatomicky tvarovaná sedačka z uhlíkových vláken potažená alcantrou

Rozměry
- celková délka: 5000 mm
- celková šířka: 1800 mm
- celková výška: 950 mm
- hmotnost: maximum povolené FIA
- rozvor: maximum povolené FIA

renault

Motor: Renault 2,4l V8 90°
- pneumatické ovládání ventilů
- palivo a maziva: Total
- vysokoenergetický induktivní zapalovací systém
- blok motoru a písty: hliníková slitina
- kliková křídel: nitridovaná ocelová slitina s vyrovnávacím závažím z wolframové slitiny
- ojnice: titanová slitina

 

© Foto: Andrew Ferraro/Williams F1

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na Williams FW34 + technické specifikace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 20.02.2012 20:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mateschitz, Dietrich

Mateschitz o Vettelovi: Stále má velký potenciál

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud