Přední křídlo Mercedesu s pasivním F-kanálem: přišel Brawn opět na geniální fintu?

Petr Hlawiczka, 21. října 2011, 07:00 Google+

Mercedes v Suzuce otestoval přední křídlo, které využívá pasivního F-kanálu pro zvýšení aerodynamického přítlaku. Získává rozhodující výhodu pro příští sezónu?

Počet komentářů:  28 komentářů (Poslední 24.10. 08:02) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Přední křídlo Mercedes poprvé nasadil na vůz MGP W02 v Suzuce a minulý týden jej dle Autosportu zkoušel znovu i v Koreji. Využívá stejný koncept F-kanálu, s nímž přišel minulý rok McLaren.

Vzduch je dírou v nose veden kanály nosníky dovnitř křídla. Pak ústí nikoliv na jeho horní, ale na spodní straně. Proudění je směrováno do střední části podlahy, pak směrem k zádi, kde pomáhá zvýšit výkonnost difuzoru, spíše než vést pouze k odtržení proudů vzduchu (tzv. stalling) na předním křídle a zvyšování maximální rychlosti, jak zní některé z teorií.

Není třeba dodávat, že díky pasivnímu systému je zcela legální. Pravidla letos myslely na F-kanály ovládané aktivně, pilotem. U Mercedesu je pasivní F-kanál přepínán změnou tlaku vzduchu, k níž dochází v závislosti na rychlosti - zkrátka se sám přepne po dosažení nastavené rychlosti, vzduch pak začne proudit nosníky do předního křídla.

merc_fw
Přední křídlo Mercedesu v Koreji (ilustrační foto: Mercedes GP)

Otvory, jimiž se vzduch dostává znovu ven, se nacházejí mimo aerodynamicky povinně neutrální část (prostředních 50 cm křídla), kterou definují pravidla FIA. Designéři ji nesmí využívat pro usměrňování proudícího vzduchu. Ten je u nového křídla Mercedesu otvory ve spodní části směrován doprostřed.

F-kanál na předním křídle je stejný, jako loni využíval německý tým na křídle zadním. Tehdy vedl vzduch bočnicemi zadního křídla, nikoliv krytem motoru, jako většina týmu. Tehdy pasivní systém vedl ke stallingu na zadním křídle, tentokrát má vzduch na přídi pouze přesměrovat pro zvýšení přítlaku.

Všechny detaily ještě nejsou známy a nevíme, jestli tento systém Mercedes použil i během Velké ceny Japonska. Této možnosti nasvědčuje fakt, že MGP W02 netrpěl vysokým opotřebením zadních kol, k němuž díky kratšímu rozvoru a tudíž vyššímu těžišti docházelo v předchozích závodech (tým již potvrdil, že příští MGP W03 bude mít rozvor delší).

nakres
Spodní část křídla Mercedesu (ilustrace: Giorgio Piola, Autosport)

Zdá se, že nasazením tohoto křídla se Mercedesu již podařilo vyřešit své problémy s degradací pneumatik, což bylo obzvlášť patrné během jízd s větším množstvím paliva. Během sobotního tréninku v Koreji byl Schumacher při využití tohoto křídla schopen ujet velký počet kol na super-měkké směsi jen s malým výkonnostním propadem.

To by mohlo naznačovat, že systém Mercedesu již funguje konzistentně. Soupeři přední křídlo německého týmu podrobně studují. Jeho vyladění může zabrat dost času, získá díky tomu Mercedes rozhodující náskok pro příští sezónu?

Takové přední křídlo může zvýšit výkonnost difuzoru, která mu bude chybět kvůli změně pravidel týkajících se mapování a umístění výfuků nad kryt motoru. Pro rok 2012 je přesně popsáno umístění a úhel posledních centimetrů výfuků, difuzory proto budou méně efektivní.

schumi
Michael Schumacher s vozem MGP W02 v Koreji (foto: Mercedes GP)

Díky chytrému mapování motoru a foukání horkých plynům přes ně se letos týmům podařilo zvýšit přítlak na úrovně převyšující ty z doby před zákazem dvojitých difuzorů - o 20 % více, než očekávalo Pirelli při návrhu svých pneumatik.

Týmy budou tedy muset být inovativní a hledat mezery v pravidlech, aby získaly tento přítlak zpět. A je docela možné, že se s pasivními přepínači, které by přesměrovávaly proudění vzduchu,  setkáme i v jiných částech vozu, protože skrývají obrovský potenciál.

Vytisknout

Diskuze: Přední křídlo Mercedesu s pasivním F-kanálem: přišel Brawn opět na geniální fintu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 24.10.2011 08:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 28 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

FIA pro rok 2012 připravuje ještě přísnější pravidla pro mapování motorů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

  2. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud