Analýza nového Ferrari F150

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 30. ledna 2011, 15:35 Google+

Týmy při vývoji nového vozu mají obvykle dvě možnosti: buď začít od píky s čistým listem papíru s využitím radikálních a revolučních konceptů, nebo rozvíjet loňský model a postupně jej vylepšovat. Nový vůz F150 sice vychází z loňského F10, v mnohém mu je podobný, přesto však obsahuje některé zcela nové věci.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 02.02. 10:29) Napište svůj názor
Ferrari 150° Italia

Ferrari 150° Italia | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

side

Zvednutá přední část monopostu a nos
Jak se očekávalo, F150 má úplně nový nos: je mnohem vyšší a plošší než u F10. Šasi je výše již v oblasti kokpitu, což bude pro piloty o něco méně pohodlné. Efektivnější aerodynamika tohoto řešení však má vykompenzovat i o něco vyšší těžiště.

Srovnani_zepredu

Nos již není vykrojen tak hluboce do U a směrem ke špičce se rozšiřuje pro lepší proudění vzduchu pod nosem. Tvar pilířů, jež nesou přední křídlo, pomáhají efektivněji směrovat proudění vzduchu.

 

Bočnice

Bocnice

Bočnice jsou objemnější a směrem ke kokpitu o něco vyšší, vzadu méně vyříznuté – vše kvůli zavedení systému KERS a jeho komponent, které se musely vlézt dovnitř.

Přední otvory v bočnicích

otvory

F150 má otvory čtvercové, což preferoval zejména McLaren. U F10 byly více zaoblené (čtvrtina kruhu). Jsou také umístěny výše nad podlahou, aby nebylo příliš narušováno proudění v jejich spodní části.

radiator

V otvorech jsou umístěny chladiče motoru (radiátory). Každoročním trendem je postupné snižování těchto otvorů kvůli zmenšení aerodynamického odporu. Toho může být dosahováno i přepracování proudění uvnitř až po výstupní otvory a změnou samotných radiátorů uvnitř, k čemuž došlo kvůli opětovnému zavedení KERSu i letos.

Kryt motoru

Kryt

Pravidla pro rok 2011 již neumožňují kryty motoru ve tvaru žraločí ploutve. Kryt má nyní hrb a je protažen až k zadním kolům, což zvyšuje jeho efektivitu při čelně proudícím vzduchu. Vzadu jsou podél této ploutve uprostřed otvory, aby mohl horký vzduch proudit směrem ke křídlu (beam wing) nad difuzorem.

Airbox

airbox

Horní otvor pro vstup vzduchu je kulatější a o něco objemnější, aby dovnitř mohlo proudit více vzduchu ke chlazení komponent KERSu. Pod hlavním otvorem těsně za hlavou pilota je menší obdélníkový otvor k dodatečnému chlazení. Zdá se, že řešení za hlavou pilota není příliš dobře tvarováno s ohledem na kladený odpor a je možné, že Ferrari sáhne k úpravám této části na začátku sezóny 2011.

Zrcátka

zrcatka

Zrcátka jsou připevněna těsně ke kokpitu a jsou pod nimi také drobná křidélka, která rozdělují proud vzduchu do předních otvorů v bočnicích a nad ně.

Přední část podlahy

Podlaha_predek

Běžnou praktikou při prezentacích je, že tým na autu nechá některé staré prvky, jako například u F150 přední ktídlo, přední část podlahy či vertikální prvky pod nosem pro usměrňování proudění vzduchu. Snaží se tak ostatním zamezit v rychlém kopírování svých řešení. V této oblasti se během předsezónního testování a nejpozději v prvním závodě dočkáme nových prvků. K žádným významnějším změnám v této oblasti nedošlo. Splitter zůstává v podstatě stejný, stejně jako deflektory pod nosem, které pomáhají k lepšímu směrování vzduchu pod vozem.

Přední zavěšení

Zaveseni

Další obrovskou změnu, kterou si vyžádalo zvednutí nosu, je geometrie předního zavěšení, ve spodní části bez kýlu. Řídící tyč (viz zelená šipka) je umístěna o něco níže než horní závěs kvůli ovladatelnosti. To, že není zakomponována do jednoho ramene, však bude klást o něco vyšší odpor.

Kola

Kola

U letošních ráfků byl zachován loňský inovativní design.

Zadní část

rear

U F150 bylo zachováno zadní zavěšení typu push-rod (č. 4), bez ohledu na úspěchy, které loni i předloni slavil Red Bull s pull-rodem. Zavěšení je však zcela přepracováno. Rameno zavěšení bylo posunuto více dopředu, aby nebylo tolik vystavováno vlivu horkých výfukových plynů.kridelka

Výfuky jsou dole u podlahy (č. 1), horké plyny budou i letos proudit přes difuzor a pomáhat zvýšit jeho přítlak. Přepracovaný je brzdový systém (č. 2), v křidélku nad difuzorem (beam wing) je v povoleném pásmu drobný výřez. Nové je uchycení zadního křídla pouze na jeden pilíř (č. 6), naopak zatím chybí otvory v podlaze před zadními koly, které jsme vídavali loni.

Ve vnitřní části kol se můžeme setkat s několika křidélky. Jejich účelem je zvyšovat přítlak na zadní poloose.

Zadní křídlo

zadni_kridlo

Novinkou, kterou poprvé umožňují pravidla, je nastavitelné zadní křídlo, které má pilotům usnadnit předjíždění.  U F150 je uchyceno na jediném pilíři, který také obsahuje mechanismus pro zvedání horní klapky. Bočnice sahají až k difuzoru, mnohem níže než loni, aby snížily tubulence vznikající rotací zadních kol - to totiž negativně ovlivňují výkonnost difuzoru.

Difuzor

difuzor

Difuzor je kvůli novým pravidlům opět pouze jednopatrový. Týmy v této oblasti usilovně pracují, aby získali zpět co nejvíce ztraceného přítlaku, který poskytovali dvou- či třípatrové difuzory. Zdá se být oddělený od zadní struktury a je snad kvůli zpevnění uchycen dvěma lanky.

Motor, KERS

motor

Pro KERS letos platí stejná pravidla jako v roce 2009. Vývoj však pokročil, a tak bude zařízení vyvíjené společnosti Magneti Marelli mnohem lehčí a kompaktnější než u vozu F60. Podle Alda Costy je však stále příliš velký a na této oblasti bude třeba zapracovat. Instalace KERSu se také liší, protože baterie jsou nyní umístěny pod palivovou nádrží a nikoliv pod pilotem. Nové umístění i tvarování baterií by mělo snížit těžiště a částečně tak kompenzovat jeho zvýšení v důsledku vyššího nosu.

Vývoj motorů je sice zmražený, Ferrari přesto v rámci pravidel provedlo některé změny. Hlavní se týká změny pneumatického ovládání ventilů, s čímž měla Scuderia na počátku sezóny 2010 jisté problémy.

Instalace KERSu si také vyžádala jisté změny v přední části motoru, v napojení na pohonné ústrojí, novou klikovou křídel a drobné úpravy na chladícím a mazacím systému motoru.

Vytisknout

Diskuze: Analýza nového Ferrari F150

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 02.02.2011 10:29 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

A je to venku: Mercedes zveřejnil první fotografii nového MGP-W02

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud