Ve Formuli 1 se představil nový IR senzor

Petr Hlawiczka, 16. dubna 2009, 21:30 Google+

Dodavatel měřících systémů pro týmy Formule 1 - BERU f1systems - vyvinul nový infračervený senzor pro monitorování pneumatik v závodním prostředí. Tento senzor poskytuje přesné údaje nejen o teplotě směsi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatika Michelin

Pneumatika Michelin | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Je také prvním, jenž je schopen zaznamenat přesnou teplotu a tlak pneumatiky, aniž by byl ovlivněn okolní teplotou. K čemu je takové čidlo dobré? Letos totiž došlo k dramatické redukci v oblasti testování monopostů během sezóny, navíc byly nasazeny nové hladké pneumatiky, proto vznikla potřeba mít nové monitorovací zařízení.

"Teplotní čidla jsou obvykle umístěna v ráfku jako součást ventilku," říká ředitel BERU John Bailey. "Úniky tepla z ráfku a z brzd obvykle zkreslují výsledky, což vede ke špatnému nastavení. Náš systém používá IR čidla k měření vnitřní teploty samotné pneumatiky, ne pouze k měření teploty vzduchu."

Tento senzor byl týmy F1 testován během zimy, jak si mnohé z nich zvykaly na hladké pneumatiky. "S omezením testů budou takto získaná data v roce 2009 velmi cenná," dodává Bailey. Zákaz ohřevu pneumatik, jenž vstoupí v platnost od roku 2010, tento systém učiní ještě důležitějším, jak budou inženýři hledat důvěryhodná data pro identifikaci optimální parametrů pneumatiky pro co nejlepší výkony v kvalifikacích a závodech.



Tento systém nabízí výborné rozlišení (0,25 ºC) a přesnost (0,5 ºC) v širokém teplotním rozmezí - od -40 ºC do 215 ºC. Senzor je umístěn v kole, odkud přenáší tlak, teplotu vzduchu a pneumatiky (v 1Hz) přes anténu do ECU. Současní zákaznici mohou jednoduše upgradovat své TPMS (temperature and pressure monitoring system) díky nové elektronice a softwaru. Systém je rovněž kompatibilní s používanou CAN sběrnicí, díky čemuž půjde lekce integrovat do současných zobrazovacích jednotek.

S čidly je dodáván i nízkofrekvenční přijímač, který umožňuje závodním inženýrům přijímat data na dálku. Díky tomu mohou monitorovat teplotu a tlak, i když kola nejsou namontována na monopost, ale na různá testovací zařízení.
Vytisknout

Diskuze: Ve Formuli 1 se představil nový IR senzor

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

FOTA

Ferrari a BMW přiznávají napětí uvnitř FOTA

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud