Ve Formuli 1 se představil nový IR senzor

Petr Hlawiczka, 16. dubna 2009, 21:30 Google+

Dodavatel měřících systémů pro týmy Formule 1 - BERU f1systems - vyvinul nový infračervený senzor pro monitorování pneumatik v závodním prostředí. Tento senzor poskytuje přesné údaje nejen o teplotě směsi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatika Michelin

Pneumatika Michelin | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Je také prvním, jenž je schopen zaznamenat přesnou teplotu a tlak pneumatiky, aniž by byl ovlivněn okolní teplotou. K čemu je takové čidlo dobré? Letos totiž došlo k dramatické redukci v oblasti testování monopostů během sezóny, navíc byly nasazeny nové hladké pneumatiky, proto vznikla potřeba mít nové monitorovací zařízení.

"Teplotní čidla jsou obvykle umístěna v ráfku jako součást ventilku," říká ředitel BERU John Bailey. "Úniky tepla z ráfku a z brzd obvykle zkreslují výsledky, což vede ke špatnému nastavení. Náš systém používá IR čidla k měření vnitřní teploty samotné pneumatiky, ne pouze k měření teploty vzduchu."

Tento senzor byl týmy F1 testován během zimy, jak si mnohé z nich zvykaly na hladké pneumatiky. "S omezením testů budou takto získaná data v roce 2009 velmi cenná," dodává Bailey. Zákaz ohřevu pneumatik, jenž vstoupí v platnost od roku 2010, tento systém učiní ještě důležitějším, jak budou inženýři hledat důvěryhodná data pro identifikaci optimální parametrů pneumatiky pro co nejlepší výkony v kvalifikacích a závodech.



Tento systém nabízí výborné rozlišení (0,25 ºC) a přesnost (0,5 ºC) v širokém teplotním rozmezí - od -40 ºC do 215 ºC. Senzor je umístěn v kole, odkud přenáší tlak, teplotu vzduchu a pneumatiky (v 1Hz) přes anténu do ECU. Současní zákaznici mohou jednoduše upgradovat své TPMS (temperature and pressure monitoring system) díky nové elektronice a softwaru. Systém je rovněž kompatibilní s používanou CAN sběrnicí, díky čemuž půjde lekce integrovat do současných zobrazovacích jednotek.

S čidly je dodáván i nízkofrekvenční přijímač, který umožňuje závodním inženýrům přijímat data na dálku. Díky tomu mohou monitorovat teplotu a tlak, i když kola nejsou namontována na monopost, ale na různá testovací zařízení.
Vytisknout

Diskuze: Ve Formuli 1 se představil nový IR senzor

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

FOTA

Ferrari a BMW přiznávají napětí uvnitř FOTA

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud