Éra Ferrari 312 T

Daniel Šupa, 25. listopadu 2006, 01:20 Google+

Monopost italského týmu s označením 312 T byl jedním z nejúspěšnějších v historii stáje z Maranella a byl až do éry Michaela Schumachera posledním mistrovským vozem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Tým Ferrari patřil prakticky od zrodu Formule 1 k její špičce. Dva tituly mistra světa v rudých vozech získal Alberto Ascari a po jednom přidali Mike Hawthorn, Phil Hill a John Surtees. Od poloviny šedesátých let ale začalo být Ferrari ve stínu britské konkurence. Šasi označené číslem 312 bylo poprvé nasazeno v roce 1966, ale stačilo pouze na druhé místo v hodnocení týmů. Po krizi v roce 1969 sice přišel titul vicemistra v Poháru konstruktérů 1970 s vylepšeným 312 B, ale další sezony zase stáj ztrácela na konkurenceschopnosti. Enzo Ferrari však nehodlal hrát druhé housle a byl velmi nespokojen. Něco se muselo změnit.

Konstrukcí vozu pro sezonu 1974 byl pověřen Mauro Forghieri, jenž přepracoval dosud úspěšný plochý dvanáctiválec, který byl srdcem monopostů Ferrari od roku 1970. Upravený boxer byl výkonnější, než tehdejší největší konkurence, slavný osmiválcový Cosworth. Ferrari 312 B3 získalo díky Regazzonimu a Laudovi devět pole position, ale pouze tři vítězství, spolehlivost pokulhávala za rychlostí a jízdními vlastnostmi. Clay Regazzoni tak prohrál duel o titul s Emersonem Fittipaldim.

Enzo Ferrari se nehodlal vzdát v žádném případě a spolu s Fiatem a Pininfarinou připravili model 312 T4, který byl nejlepším kompromisem mezi dvěma směry tehdejšího technického vývoje. Renault se snažil prosadit se svými přeplňovanými šestiválcovými motory, díky nimž byli jeho jezdci nejrychlejší na rovinkách. Vozy Williams a Ligier byly zase favority na technických okruzích díky perfektně zvládnutému přísavnému efektu. Ferrari těžilo ze své rychlosti dané špičkovým motorem, aerodynamické účinnosti, slušně pracujícího přísavného efektu, výborné spolehlivosti a vyrovnané jezdecké dvojice Scheckter - Villeneuve. Boj o titul skončil triumfem Jodyho Schecktera, titul vicemistra získal Gilles Villeneuve. Ferrari tak slavilo znovu i Pohár konstruktérů.

Rok 1979 byl nesporně vrcholem vozů označených 312 T, ale v další sezoně se znovu pouze vylepšené šasi 312 T5 stalo oběma pilotům noční můrou. Vůz byl nespolehlivý, jízdní vlastnosti nevypočitatelné a navíc bylo T5 velice necitlivé k pneumatikám. Villeneuve se snažil alespoň bojovat, ale Scheckter se s tak výraznou ztrátou konkurenceschopnosti nedokázal vyrovnat. Když se v Kanadě nedokázal ani kvalifikovat do závodu, rozhodl se s F1 skončit. Ferrari obětovalo nevydařenou sezonu a Mauro Forghieri se soustředil na přípravu šestiválcového turbomotoru pro rok 1981. Do éry nepřemožitelného Ferrari na konci dvacátého století byl Scheckterův titul z roku 1979 na dlouhou dobu posledním.

Statistika šasi 312 T – 312 T5 v rozmezí let 1975 – 1980

180

 startů

2

 tituly mistra světa

3

 prvenství v Poháru konstruktérů

19

 pole position

27

 vítězství

62

 pódiových umístění

25

 nejrychlejších kol v závodě

 Ferrari 312 T2 z roku 1976
 Konstruktér: Mauro Forghieri

 Šasi 312 T2
 Samonosná hliníková skořepina
 Poháněná náprava Zadní
 Rozvor náprav 2 560 až 2 710 mm
 Objem palivových nádrží 210 l
 Délka 4 200 mm
 Výška  920 mm
 Hmotnost  575 kg
 Maximální rychlost 320 km/h
 Motor B12
 Pozice Před zadní nápravou
 Uspořádání válců V12
 Rozevření válců 180°
 Rozvod ventilů DOHC
 Objem 2991 ccm
 Vrtání  80 mm
 Zdvih  49,5 mm
 Otáčky  12 200 ot/min
 Výkon  368 kW, 500 k
 Výkon / objem 166,7 k/l
 Palivo  Benzín
 Převodovka Pětistupňová, manuální, napříč před zadní nápravou
 Pneumatiky  Goodyear
 Oleje a maziva Agip

Foto: www.f1-facts.com
Vytisknout

Diskuze: Éra Ferrari 312 T

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Schumacher, Michael

McLaren a Senna, Schumi se rozpovídal

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud