Lotus a přísavný efekt

Daniel Šupa, 29. října 2006, 11:17 Google+

Lotus je pravděpodobně přes svůj zánik nejslavnějším britským týmem Formule 1 a protipólem italského Ferrari. Přísavný efekt byl úspěšným počinem, který určil směr dalšího vývoje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Vozy Lotus byly po dlouhé roky svého velmi úspěšného účinkování v motoristickém sportu známy jako představitelé progresivních myšlenek svého nebývale technicky osvíceného konstruktéra Colina Chapmana, zakladatele věhlasné britské značky.

Ač si to málokdo uvědomuje, Chapman byl tím, kdo určil z velké části vzhled dnešních vozů Formule 1. Jako jeden z prvních konstruktérů v F1 si povšiml možností, které skýtal proudící vzduch kolem rychle se pohybujícího tělesa. Výsledkem jeho zaujetí aerodynamikou byly první náznaky spoilerů na do té doby čisté doutníkové konstrukci vozů.

Colin Chapman však rozvíjel své zaujetí pro přísavný efekt dál. Lotus 80, 81 ani 81B příliš krásy ve srovnání se svým předchůdcem nepobral. Přední spoiler zmizel postupně úplně. Nos 81ky byl konstruován jako vstupní vzduchový difuzer, konec imaginární trubice pod středem vozu končil až u zadního výrazně redukovaného spoileru. Řešení sice produkovalo obrovský přítlak, ale jízdní vlastnosti nového monopostu byly často nevypočitatelné. Lotus díky tomu přestal bojovat o tituly a na soupeře nestačil.

Přísavný efekt objevený Colinem Chapmanem byl nebývale úspěšnou inovací a doslova mílovým krokem ve vývoji vozů Formule 1. Jeho stinnou stránkou byly však těžké havárie a ztráty na životech při náhlé ztrátě podtlaku pod vozem, díky čemuž byly pružné lemy a využívání přísavného efektu Mezinárodní automobilovou federací později zakázány.

Hlavní protagonista myšlenky Chapman v roce 1982 zemřel a Lotus na svoji suverenitu s modelem 79 již nikdy úplně nenavázal. Formule 1 na čas opustila hledání dalších možností v oblasti aerodynamiky, aby se zaměřila na hnací agregáty s mamutí silou, turbomotory. S postupem času se však znovu navrátila k proudění vzduchu a jeho maximálního využití. Konstruktéři se s příchodem 21. století přestěhovali do aerodynamických tunelů...


Foto: www.f1-fact.com

Vytisknout

Diskuze: Lotus a přísavný efekt

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Renault na F1 vydělává

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud