Lotus a přísavný efekt

Daniel Šupa, 29. října 2006, 11:17 Google+

Lotus je pravděpodobně přes svůj zánik nejslavnějším britským týmem Formule 1 a protipólem italského Ferrari. Přísavný efekt byl úspěšným počinem, který určil směr dalšího vývoje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Vozy Lotus byly po dlouhé roky svého velmi úspěšného účinkování v motoristickém sportu známy jako představitelé progresivních myšlenek svého nebývale technicky osvíceného konstruktéra Colina Chapmana, zakladatele věhlasné britské značky.

Ač si to málokdo uvědomuje, Chapman byl tím, kdo určil z velké části vzhled dnešních vozů Formule 1. Jako jeden z prvních konstruktérů v F1 si povšiml možností, které skýtal proudící vzduch kolem rychle se pohybujícího tělesa. Výsledkem jeho zaujetí aerodynamikou byly první náznaky spoilerů na do té doby čisté doutníkové konstrukci vozů.

Colin Chapman však rozvíjel své zaujetí pro přísavný efekt dál. Lotus 80, 81 ani 81B příliš krásy ve srovnání se svým předchůdcem nepobral. Přední spoiler zmizel postupně úplně. Nos 81ky byl konstruován jako vstupní vzduchový difuzer, konec imaginární trubice pod středem vozu končil až u zadního výrazně redukovaného spoileru. Řešení sice produkovalo obrovský přítlak, ale jízdní vlastnosti nového monopostu byly často nevypočitatelné. Lotus díky tomu přestal bojovat o tituly a na soupeře nestačil.

Přísavný efekt objevený Colinem Chapmanem byl nebývale úspěšnou inovací a doslova mílovým krokem ve vývoji vozů Formule 1. Jeho stinnou stránkou byly však těžké havárie a ztráty na životech při náhlé ztrátě podtlaku pod vozem, díky čemuž byly pružné lemy a využívání přísavného efektu Mezinárodní automobilovou federací později zakázány.

Hlavní protagonista myšlenky Chapman v roce 1982 zemřel a Lotus na svoji suverenitu s modelem 79 již nikdy úplně nenavázal. Formule 1 na čas opustila hledání dalších možností v oblasti aerodynamiky, aby se zaměřila na hnací agregáty s mamutí silou, turbomotory. S postupem času se však znovu navrátila k proudění vzduchu a jeho maximálního využití. Konstruktéři se s příchodem 21. století přestěhovali do aerodynamických tunelů...


Foto: www.f1-fact.com

Vytisknout

Diskuze: Lotus a přísavný efekt

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Oscar Piastri bude chtit na mexickou kvalifikaci rychle zapomenout

GP MEXIKA: Kvalifikaci možná překvapivě vyhrál Sainz jr., selhání Péreze a Piastriho

Oscar Piastri v závodě v Maďarsku

Závěrečný trénink na GP Mexika v režii McLarenu

Součástí druhého tréninku byl test pneumatik Pirelli pro příští rok

GP MEXIKA: Druhý trénink také červený, Verstappen v problémech, Sainz jr. naopak v pohodě

Oliver Bearman se opět posadil do Ferrari, ale mnoho štěstí neměl

GP MEXIKA: Dvě červené vlajky, Leclercův vůz poškozen, nejvíc se smál Russell

George Russell s Mercedesem W15

Mercedes vysvětluje výkonnostní špičky, které způsobily katastrofu. V Mexiku se sveze Antonelli

Dovolte nám vzpomínku na jednoho pozapomenutého pilota F1

F1 se rozloučila s nejrychlejším leteckým ředitelem, nestal se novým Huntem

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"FIA bude čelit otázkám, já jsem byl na rozdíl od Maxe za stejný manévr potrestán," nechápe Piastri + VIDEO

Max Verstappen je dle určité části fanoušků protekčním pilotem (ilustrační foto)

Komisaři podali vysvětlení ohledně souboje Norrise a Verstappena, McLaren uvedl, proč nechal Landa jet

Lando Norris cítil po závodě křivdu a s ním i celý tým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Spokojenost u Ferrari, McLaren nesouhlasí s trestem

Lewis Hamilton bude chtít na tento závodní víkend velmi rychle zapomenout

Ferrari získalo double, ovšem ve stínu vyhroceného duelu Verstappen-Norris

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Renault na F1 vydělává

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "FIA bude čelit otázkám, já jsem byl na rozdíl od Maxe za stejný manévr potrestán," nechápe Piastri + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě: Spokojenost u Ferrari, McLaren nesouhlasí s trestem

  3. GP MEXIKA: Dvě červené vlajky, Leclercův vůz poškozen, nejvíc se smál Russell

  4. F1 se rozloučila s nejrychlejším leteckým ředitelem, nestal se novým Huntem

  5. Ferrari získalo double, ovšem ve stínu vyhroceného duelu Verstappen-Norris

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci - Norris tone v nadšení, Verstappen je maximálně odhodlaný

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud