Lotus a přísavný efekt

Daniel Šupa, 29. října 2006, 11:17 Google+

Lotus je pravděpodobně přes svůj zánik nejslavnějším britským týmem Formule 1 a protipólem italského Ferrari. Přísavný efekt byl úspěšným počinem, který určil směr dalšího vývoje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Vozy Lotus byly po dlouhé roky svého velmi úspěšného účinkování v motoristickém sportu známy jako představitelé progresivních myšlenek svého nebývale technicky osvíceného konstruktéra Colina Chapmana, zakladatele věhlasné britské značky.

Ač si to málokdo uvědomuje, Chapman byl tím, kdo určil z velké části vzhled dnešních vozů Formule 1. Jako jeden z prvních konstruktérů v F1 si povšiml možností, které skýtal proudící vzduch kolem rychle se pohybujícího tělesa. Výsledkem jeho zaujetí aerodynamikou byly první náznaky spoilerů na do té doby čisté doutníkové konstrukci vozů.

Colin Chapman však rozvíjel své zaujetí pro přísavný efekt dál. Lotus 80, 81 ani 81B příliš krásy ve srovnání se svým předchůdcem nepobral. Přední spoiler zmizel postupně úplně. Nos 81ky byl konstruován jako vstupní vzduchový difuzer, konec imaginární trubice pod středem vozu končil až u zadního výrazně redukovaného spoileru. Řešení sice produkovalo obrovský přítlak, ale jízdní vlastnosti nového monopostu byly často nevypočitatelné. Lotus díky tomu přestal bojovat o tituly a na soupeře nestačil.

Přísavný efekt objevený Colinem Chapmanem byl nebývale úspěšnou inovací a doslova mílovým krokem ve vývoji vozů Formule 1. Jeho stinnou stránkou byly však těžké havárie a ztráty na životech při náhlé ztrátě podtlaku pod vozem, díky čemuž byly pružné lemy a využívání přísavného efektu Mezinárodní automobilovou federací později zakázány.

Hlavní protagonista myšlenky Chapman v roce 1982 zemřel a Lotus na svoji suverenitu s modelem 79 již nikdy úplně nenavázal. Formule 1 na čas opustila hledání dalších možností v oblasti aerodynamiky, aby se zaměřila na hnací agregáty s mamutí silou, turbomotory. S postupem času se však znovu navrátila k proudění vzduchu a jeho maximálního využití. Konstruktéři se s příchodem 21. století přestěhovali do aerodynamických tunelů...


Foto: www.f1-fact.com

Vytisknout

Diskuze: Lotus a přísavný efekt

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell prožil poměrně značný sešup z piedestalu (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

Juki Cunoda připravil mechanikům hodně starostí (ilustrační foto)

KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

Lewis Hamilton v Maďarsku osmkrát vyhrál, ale v třetím tréninku chyboval (ilustrační foto)

Třetí trénink ovládly McLareny, Red Bully odpočívaly, Leclerc a Hamilton v potížích

Charles Leclerc pokračuje v nepříliš přesvědčivých výsledcích (ilustrační foto)

Druhý trénink - rudé Ferrari způsobilo červenou vlajku, Norris nenašel přemožitele

Carlos Sainz s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Maďarsku vyhrál Carlos Sainz

Sergio Pérez věří, že si své místo u Red Bullu udrží

Cunoda místo Péreze? "Jsem připraven bojovat i proti Maxovi," reaguje hrdě Japonec

Lance Stroll s Aston Martinem AMR24

"Prožíváme vzrušující období." Aston Martin o novém aerodynamickém tunelu a příchodu Hondy

Max Verstappen se vydává zpět na trať

Verstappen žádá další vylepšení vozu. "V Maďarsku musí fungovat!" nabádá Marko

Juan Pablo Montoya byl velkým talentem, ale na mistrovský titul nikdy nedosáhl.

V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

Liam Lawson se loni coby náhradník předvedl v dobrém světle. Byl by v Red Bullu úspěšný?

Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Renault na F1 vydělává

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

  2. Druhý trénink - rudé Ferrari způsobilo červenou vlajku, Norris nenašel přemožitele

  3. "Prožíváme vzrušující období." Aston Martin o novém aerodynamickém tunelu a příchodu Hondy

  4. V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

  5. Cunoda místo Péreze? "Jsem připraven bojovat i proti Maxovi," reaguje hrdě Japonec

  6. První trénink v Maďarsku vyhrál Carlos Sainz

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud