Kvůli vysoké soutěživosti F1, stresu a požadavkům na čas svůj vztah nemůžou rozvíjet, takže o nejlepším přátelství na světě nemůže být řeč. Přesto je patrné, že mezi sebou mají dobrý vztah, což nedávno například doložili na Twitteru fotkou ze společné večeře.
Oba minule v Bahrajnu oslavili svůj 200. závod v F1, při této příležitosti došlo na unikátní rozhovor, v němž si navzájem kladli otázky - odvysílán bude britskou BBC Sport v průběhu Velké ceny Španělska tento víkend. Výsledkem je ojedinělý a fascinující pohled do vztahu dvou špičkových pilotů.
Nejlepší předjížděcí manévry
Na začátku vzpomínají na Velkou cenu Belgie 2011, kde v nájezdu do Eau Rouge pilot Red Bull předjel rudé Ferrari.
Webber: "Na dráze jsme prožili některé opravdu hezké okamžiky."
Alonso: "Na ten, který si vzpomínám, je Eau Rouge."
Fantastické předjetí Marka Webbera (zdroj: Youtube)
Webber: "Existuje několik kluků - ty, Jenson Button... závodění může být opravdu tvrdé a férové, může vypadat ještě lépe při pohledu na celkový obrázek. S jedním jsi nebyl spokojený. V Bahrajnu 2005 s Jaguarem jsem neměl žádnou přilnavost ani trakci a Renault na tom byl úplně opačně. V podstatě jsem ti to všude zavíral, blokoval tě. Teď bych za to dostal asi zákaz na 10 závodů."
Alonso: "Nevzpomínám si, asi to nebylo tak špatné. Potkali jsme se ve spoustě závodů."
Webber: "Měl jsem štěstí, že jsem ho několikrát předjel. To, jak jsi vzal Romaina Grosjeana minulý rok ve Valencii, bylo neuvěřitelné předjetí - velmi, velmi zvláštní manévr. A pak přišel další na mě ve stejném závodě a já si pomyslel: 'Jo, fair-play.'"
Alonso: "Je to příjemné bojovat s někým, koho respektuješ, bitva pak může být férová. Někdy to u nováčků, kteří přicházejí do F1 s GP2 mentalitou, může být velmi riskantní."
Nejoblíbenější vítězství
Webber dále v rozhovoru nezakrývá, že Alonsa disponuje tím pověstným kouskem talentu navíc. Španěla se dotázal na jeho nejlepší závod, a než jezdec Ferrari stihl odpovědět, vybral za něj výjimečné vítězství ve Velké ceně San Marina 2005, v níž Alonso odrazil závěrečné útoky Michaela Schumachera s Ferrari, které cílovou páskou projelo o 2 desetiny za Renaultem.
Fernando přitom odhaluje zajímavou skutečnou: celý závod odjel s poškozeným motorem. Jeho výměnou by se však propadl o deset míst. "Měl jsem po kvalifikaci problém s motorem. Odhalili, že jeden z pístů měl v sobě dírku. Hovořili o výměně motoru, což by znamenalo odsun o 10 míst na startovním roštu.
Nakonec se lidé od Renaultu rozhodli, že to zvládnou, budou s válcem zacházet jinak, sníží v něm výkon a řekli: 'Můžeš v závodě skončit lépe, než kdybys startoval jedenáctý - protože jsme získali pole-position. V posledních kolech byl Michael velmi rychlý, bylo to hodně riskantní.'"
Oba kamarádi společně na pódiu (foto: Scuderia Ferrari)
Webber projevil jistou dávku skromnosti, když své vítězství v Monaku 2010 považuje částečně za Alonsovu zásluhu: "Měl jsem velké štěstí, že jsi tam v tréninku havaroval, což mi trochu pomohlo, protože jsi byl společně s Robertem Kubicou a Sebem Vettelem po celý víkend rychlý.
O vítězství to bylo mezi námi čtyřmi. Robert byl velmi rychlý na tvrdší směsi, ale já jsem se v kvalifikaci dostal do dobré pozice - obě kola byla dostatečně dobrá na pole position. Závod byl..."
Alonso: "Kontrolován."
Webber: "Jo, mohl jsem docela snadno řídit odstup. A tvé oblíbené vítězství?"
Alonso: "Myslím, že Malajsie 2012. Bylo to úplně nečekané. Startoval jsem z devátého místa, a poté přišla červená vlajka, která přerušila závod. Když na hodinu a půl zastavíte, je to pro piloty opravdu náročné - vidět, jak se změnila přilnavost. Auto se chovalo dobře, já se tehdy cítil dobře. Startoval jsem na pneumatikách do extrémního deště, pak jsem nasadil intermediálky a suché. Byla to velmi těžké."
Největší havárie
Rozhovor se stáčí k velým nehodám v F1. K jedné z nich došlo, když se Webber za mokra roztočil v roce 2003 v Brazílii, Alonso do něj narazil a potřeboval lékařskou pomoc.
Webber: "Měl jsem hodně paliva a snažil jsem se na přechodných pneumatikách dojet do konce závodu. Při jízdě do kopce jsem udělal opravdu velkou chybu, když jsem se na studených pneumatikách dostal na mokrou část dráhy. Neuvědomil jsem si, jak kluzké pneumatiky jsou. A bylo to. Do zdi. Fernando byl svým týmem povzbuzován, aby rychle zajel do boxů. Lidé nechápou, jak to je prudké.
Alonso: "Naslepo."
Webber: "A měl jsi velký náraz. Společně jsme pak zastavili závod. Byla to tvá největší nehoda v F1?"
Alonso: "Jo, bez jakékoliv pochybnosti. A tvoje?"
Video z nehody Marka Webbera ve Valencii 2010 (zdroj: Youtube)
Webber: "Myslím, že Valencie," vzpomíná Australan na rok 2010, kdy udělal ve vzduchu divoké salto po kontaktu s Caterhamem Heikkiho Kovalainena. "Bylo to na pohled parádní. A také náraz do zdi byl působivější. Rozdupl jsem z toho adrenalinu či tlaku - nebo nevím z čeho - brzdový pedál na půl. Pedál by neměl prasknout. Ale síla před blížící se zdí a ta, kterou jsem použil, jej zlomila."
Alonso: "Mě se to v Brazílii stalo taky. Oba pedály."
Pilot Ferrari se nato svého soupeře z Red Bull dotázal na to, co bylo horší: nehoda ve Valencii či ta, kterou zažil se sportovním vozem Mercedesu v Le Mans v roce 1999? Webber tehdy cítil, že to zřejmě nepřežije, odpovědí však překvapil.
Webber: "Zřejmě ta z F1, protože se dívalo více lidí, obzvlášť moje máma. V Le Mans to nikdo nesledoval. Až dostanu licenci na helikoptéru, můžu tě přibrat."
Alonso s úsměvem: "Neexistuje."
Přátelství dále vzkvétá
Španěl v závěru uvádí, že se jejich dobrý vztah ani po veškerém tom tlaku v F1 nezměnil, ani po společné napínavé bitvě o titul, o který kromě nich bojovali také Vettel a jezdci McLarenu: Lewis Hamilton s Jensonem Buttonem.
"Chtěl jsem vyhrát, druhou volbou byl Mark. Nic se v našem vztahu nezměnilo. Myslím, že se stal ještě lepším. Podle mě jsme si na konci byli ještě blíže, než na začátku," dodává Alonso.
Mark před dvěma lety v Německu svezl Fernanda se svým Red Bullem (foto: Red Bull Racing)