Rozhovor s Allisonem: V čem je okruh v Číně odlišný a jaké novinky Lotus přiveze?

Petr Hlawiczka, 5. dubna 2013, 06:40 Google+

Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o nástrahách čínského okruhu a předpokládané výkonnosti svého vozu. Prozrazuje také, co pomohlo Romainovi Grosjeanovi k lepší výkonnosti a jaké novinky hodlají příští týden přivézt.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 05.04. 19:07) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Melbourne a Sepang měly některé vlastnosti podobné. Čím se liší Šanghaj?
James Allison: Čína oproti předchozím dvěma okruhům představuje docela odlišnou výzvu. V Melbourne bylo hodně středně-rychlých zatáček s několika málo rychlými a pomalými, Sepang byl rozmanitý, možná s převahou rychlejších zatáček než je průměr.

Šanghaj naproti tomu nemá téměř žádné rychlé zatáčky, obsahuje převážně ty pomalý a pár středně-rychlých. Některé z těch pomalých mají prodloužený poloměr, některé dokonce se zužujícím se obloukem.

To bude celkem tvrdým testem pro pneumatiky, protože máte významnou převahu točivého momentu nad přilnavostí, díky čemuž je velmi snadné rychle odrovnat zadní gumy.

Obecně je v Šanghaji také celkem chladno - loni až nevhodně. To znamená, že drolení bude znovu problémem, obzvlášť s přihlédnutím k hladkosti asfaltu, který je srovnatelný s tím v Melbourne. Z toho, co jsme se zatím dozvěděli, by E21 mělo být poměrně dobré v podmínkách, kdy dochází k drolení. Doufáme, že tomu tak bude i v Číně.

V roce 2012 se ke konci závod pro Kimiho zkomplikoval, čím to bylo?
JA: Minulý rok jsme jeli strategii, díky které naši piloti absolvovali o jednu zastávku méně než zbytek pole. Nakonec se to pro Kimiho prokázalo jako příliš velké sousto, zejména kvůli tomu, že je k předním pneumatikám o trochu tvrdší.

Jak se ukázalo, závod byl pro přední gumy svátkem žmolků, což bylo nešťastné, protože do té doby si v závodě vedl celkem slušně.

romain
Grosjean se v Sepangu představil v lepší formě než v Melbourne (foto: Lotus F1 Team)

Několik týmů se letos domnívá, že letošní pneumatiky představují příliš velkou změnu oproti těm z roku 2012, souhlasíš?
JA: Ne tak docela. Jsou všechny jen o jeden stupeň měkčí než loni a díky nové konstrukci je obtížnější přístup ke gumě na vnitřní straně pneumatiky. Jinými slovy: množství dostupné gumy se snížilo, protože je velmi obtížné dostat celou šířku pneumatiky do kontaktu s vozovkou.

Určité týmy by se moc chtěly vrátit zpět k loňským pneumatikám, ale týmům vždy půjde o to, co je v jejich nejlepším zájmu. My cítíme, že letošní gumy vedou k vzrušujícímu závodění. Pak bychom ale mohli říci, že našemu autu více prospívají měkčí pneumatiky.

Nevlídné podmínky v Malajsii vám neprospěly, jak si stojíte v tomto ohledu?
JA: Výsledek v Sepangu nebyl očividně takový, jaký jsme vyhlíželi, k čemuž ale větší mírou přispěla půlminutová ztráta po sedmi kolech. Upřímně musím říci, že mokré počasí není naší silnou stránkou.

Trápíme se s dostatečným zahřátím přechodných pneumatik, aby měly přilnavost, a naše současná konfigurace zadního křídla - byť je za mokra aerodynamicky stabilní - nevytváří takové úrovně přítlaku, které potřebujete pro mokrou trať. Žel s tím budeme bojovat, dokud nepřijdeme s novým zadním křídlem pro vyšší přítlak.

kimi
Nové výfuky měl v Malajsii pouze Räikkönen, v Číně se jich dočká i Grosjean
(foto: Lotus F1 Team)

Romain se v Malajsii znatelně zlepšil: je teď s vozem spokojenější?
JA: Romain začal víkend s nastavením, které bylo příliš přetáčivé, ale se zvětšujícími se úrovněmi nedotáčivosti se ve voze cítil mnohem pohodlněji a poté předvedl velmi dobrý závodní výkon. Jak jsem se zmínil dříve, tyto pneumatiky odměňují dobře vyvážený vůz, ale formát závodního víkendu podstatně omezuje čas pro nalezení ideálního nastavení.

V Melbourne jsme to u Romaina moc nezvládli, ale ke konci týdne v Malajsii jsme se nám to povedlo nastavit k jeho mnohem větší spokojenosti a on se nám za to následně odměnil výbornou jízdou.

Plánujete pro Čínu nějaká vylepšení?
JA: Vylepšíme Romainovo auto o poslední specifikaci výfuků a související karosérie, s kterou jezdil Kimi v Malajsii. Máme také drobné úpravy předního křídla, bočnic zadního křídla a bočnicových panelů.

Jeden z přínosů nového balíku výfuků je zvýšení přítlaku na zádi v zatáčkách, kde je vysoký poměr rychlosti výfukových plynů k rychlosti vozu, k čemuž dochází v pomalejších zatáčkách. Doufáme, že se o velký pokrok, který nám na tomto druhu okruhu pomůže šetřit pneumatiky.

vyfuky
Srovnání odlišných konfigurací vozu Grosjeana a Räikkönen v Malajsii (foto: XPB)

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Allisonem: V čem je okruh v Číně odlišný a jaké novinky Lotus přiveze?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.04.2013 19:07 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Brundle: Pirelli se snaží o správný kompromis mezi sportem a zábavou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud