Lola: Neblaze proslulý příběh jedné grand prix (2/3)

iM3, 11. prosince 2012, 15:21 Google+

Druhý díl příběhu jedné grand prix týmu Lola.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 11.12. 22:25) Napište svůj názor

Sdílejte článek

BLAMÁŽ V AUSTRÁLII
Už krátké demonstrační jízdy naznačily, jak beznadějně pomalý a neovladatelný monopost Lola bude. Nedostatečná příprava se markantně projevila na aerodynamice, neposkytující uspokojivou mechanickou přilnavost. Vůz nebyl schopen držet na dráze, v zatáčkách klouzal a pneumatiky se nezahřívaly na provozní teplotu.

Jakmile mechanici nastavili aerodynamické komponenty na maximální přítlak, jediným dosaženým efektem byla nízká rychlost – nedostatečná přilnavost v zatáčkách zůstávala. Časy z prvních pátečních tréninků mluvily za vše.

V pátek odpoledne zajel Sospiri jedno kolo v hodnotě 1:42,590, Rosset byl o něco lepší s časem 1:41,166. Trénink vyhrál Michael Schumacher na ferrari, u nějž se stopky zastavily na 1:32,496. Neskutečných deset vteřin znamenalo obrovskou, a pro Lolu nečekanou, ztrátu. Bylo nutné ubrat několik vteřin, aby vůbec dostali Sospiri a Rosset šanci startovat.

Ačkoliv se mechanici snažili pozměnit nastavení vozu, v sobotu dopoledne zajela dvojice ještě horší časy. Zatímco nejpomalejší Sospiri zaznamenal kolo za 1:44,286, Jacques Villeneuve s williamsem překonal Schumacherův rekord a trénink vyhrál časem 1:28,594.

Přestalo se hovořit o tom, zdali Lola postoupí do závodu, lidé si kladli otázky, jestli náhodou nejsou monoposty Lola T96/50 šampionátu Formule 3000 rychlejší než Lola T97/30 F1. Důkaz, bohudík pro Lolu, neexistoval. Série F3000 neměla závod v melbournském Albert Parku v kalendáři.


Ricardo Rosset a Vincenzo Sospiri v horní řadě zcela vpravo

V odpolední kvalifikaci byl Villeneuve o něco pomalejší (1:29,369), přesto byl téměř o dvě vteřiny rychlejší než druhý Heinz-Harald Frentzen ve stejném monopostu. Villeneuvův výkon odsunul za hranice 107% času loly i Pedra Dinize z Arrowsu. Postupová hodnota byla 1:35,625, přičemž Diniz se dokázal zlepšit jen na konečných 1:35,972.

Přitom v dopoledním tréninku byl rychlejší. Tom Walkinshaw, šéf stáje Arrows, urgoval na vedení závodu, aby Dinize postilo na start. Vzhledem k nepříliš velké ztrátě a solidním časům v trénincích byl Brazilec připuštěn. Lola mohla na propustku zapomenout. Nejlepší Sospiri zaostával za Villeneuvem o 11,6 vteřiny, Rosset o 12,7 vteřin. Účast v Grand Prix Austrálie byla pro Lolu nedosažitelnou metou.

V tu chvíli se jako mnohem důležitější jevil fakt, že konečně otestovali možnosti monopostu, našli (obrovské) slabiny a vydali se cestou k nalezení tolik potřebné mechanické přilnavosti. Navenek všichni hýřili optimismem, našli jádro problému a kladli si cíl jej do Grand Prix Brazílie vyřešit.

Třítýdenní pauzu mezi úvodními závody vyplnilo oficiální testování v Silvestrone za účasti většiny týmů F1. V depu britského okruhu se nacházela i Lola T97/30 s modifikovaným zavěšením kol. Ani tato malá úprava monopostu nepomohla, na nejrychlejšího Ralfa Schumachera ztratil Sospiri takřka devět vteřin. Tým odjezdil všehovšudy 12 kol a Rosset si stěžoval, že i na rovinkách měl vůz tendenci plavat ze strany na stranu.

Lola plánovala napravení špatných jízdních vlastností a dokonce i výrobu desetiválcového motoru. Na pozici testovacího jezdce byl angažován Andrea Montermini. Na papíře vypadala situace příznivě, ale uvnitř se organizace hroutila. Forma sponzorství s MasterCard nefungovala, tým potřeboval peníze ihned, nikoliv v dlouhodobém horizontu. Dokonce se ukázalo, že asi 22 000 celosvětových bank odmítlo spoluúčast na takovém projektu sponzoringu. V seznamu figurovala i banka HSBC, sponzorující nový (a o sedm vteřin rychlejší) tým Stewart Grand Prix.

I přes nepříznivou situaci odcestovali členové týmu do Brazílie. Ve středu před závodním víkendem vyslala Lola do světa (ne)čekanou zprávu – „v důsledku finančních a technických problémů“ je nucena vynechat závod v Brazílii. Sospiri se nemilou informaci dočetl ve čtvrtečních novinách. Okamžitě volal Rossetovi, který mu zprávu potvrdil a upozornil ho, že týmový kamion se bude nadobro zamykat.

Sospiri, nacházející se v danou chvíli vně areálu okruhu, ho poprosil, aby mu z kamionu vzal osobní věci a helmu. Pro Sospiriho to byla velká rána, v roce 1995 vybojoval korunu šampiona Formule 3000 a v roce 1996 povýšil na testovacího pilota stáje Benetton. Poté se rozhodl podepsat čtyřletou smlouvu s Lolou a nadobro tím pohřbil svou kariéru pilota formule 1.

Lola nedlouho poté vydala oficiální prohlášení o definitivním konci ve formuli 1. Za toto krátké působení v mistrovství světa si vytvořila dluh 6 milionu liber, z toho polovina pohledávky patřila mateřské společnosti Lola Cars, z níž tým čerpal peníze při čekání na obnos od MasterCard. Riskantní vstup do formule 1 celou organizaci doslova zruinoval a Lola balancovala nad propastí. Broadleyovu firmu nakonec zachránil irský milionář Martin Birrane. Nutná finanční injekce Lole pomohla přežít. Eric Broadley se z aktivního motorsportu stáhl a pod hlavičkou své nově založené společnosti Lola Limousine začal vyrábět limuzíny.

 

PRVNÍ DÍL

TŘETÍ DÍL

 

Vytisknout

Diskuze: Lola: Neblaze proslulý příběh jedné grand prix (2/3)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 11.12.2012 22:25 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Hamilton předpovídá Vettelovi čtvrtý titul v řadě

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud