Historie Hondy je spojena s těmi nejvýznamnějšími závody a šampionáty. Touha po vítězství je výzvou k hledání nových technologií a procesů. Tuto myšlenku začal realizovat Soichiro Honda v polovině 50tých let minulého století, kdy se rozhodl s motocykly nesoucími jeho jméno porazit konkurenci ve slavném závodě Tourist Trophy na ostrově Man. Po úspěšném splnění cíle byl vytyčen další, a tím nebylo nic méně atraktivního, než Formule 1.
Honda F1 poprvé
Od vzájemné integrace k převzetí stáje…
Správnost volby se potvrdila o rok později, když dvojice Button / Villeneuve získala 26 bodů a celkové páté místo v Poháru konstruktérů 2003. Honda posílila spolupráci s týmem z Brackley na vývoji převodovky i šasi a její inženýři a technici se stali nedílnou součástí konstrukčního oddělení.
V roce 2004 vstoupily v platnost nová pravidla, která přinesla konstruktérům motorů výzvu i starosti. Honda však zvládla omezení jediného motoru na celý závodní víkend dobře a Jenson Button byl velkým překvapením sezony. Tým pod vedením Davida Richardse získal v Poháru konstruktérů s vozem BAR 006 a motorem Honda RA004E titul vicemistra a Button čtyři druhá a šest třetích míst.
Ani o rok později se změny předpisů motorům nevyhnuly a agregáty musely vydržet dva kompletní závodní víkendy. Přes předsezonní úsilí však rok 2005 pro Hondu úspěšný nebyl. Prvotní technické problémy, nekonkurenceschopnost monopostu BAR 007 a následná diskvalifikace za porušení technických předpisů vyústily v postupné převzetí všech akcií stáje a vzkříšení koncepce vlastního monopostu Honda od roku 2006.
Japonská společnost Honda je spojena s tituly mistra světa v řadě ročníků Formule 1, dosud však nikdy s vlastním šasi, což je logicky hlavním cílem současného projektu Honda F1…
Foto: BAR Honda