Juan Pablo Montoya

Daniel Šupa, 25. listopadu 2002, 17:06 Google+

Delší dobu poměrně stojaté vody šampionátu FIA Grand Prix víří již druhou sezonu kometa z Kolumbie jménem Juan Pablo Montoya.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Montoya, Juan Pablo

Montoya, Juan Pablo | foto: McLaren

Sdílejte článek

Kam přišel, tam viděl a tam také vítězil, ale bylo hodně těch, kteří tvrdili, že v F1 neuspěje pro svoji horkokrevnost a zbrklost. Chvíli to skutečně vypadalo, že mají pravdu, ale dnes si musí i ti nejzarputilejší přiznat, že charismatický pilot má nejen obrovský talent, ale i potenciál být další velkou postavou závodů Grand Prix.

Motto: “Každý je porazitelný, i Michael Schumacher.” Juan Pablo Montoya

Dětství s vůní benzínu...
S trochou nadsázky se dá říci, že Juan Pablo Montoya, obecně přezdívaný JPM, byl odchován vůní benzinu, spáleného oleje a zvukem pískajících gum. Dříve než se naučil pořádně psát a číst, poznal skutečné závody, i když pouze v malém měřítku. Jistě si však dokážete představit, že pro nás malé měřítko domácího motokárového seriálu muselo být pro pětiletého chlapce famózním zážitkem. První vítězství v kolumbijském národním mistrovství získal již o rok později.

Strmá cesta vzhůru na kolumbijských i mezinárodních závodech...
V roce 1992, v jeho 17 letech získal stipendium v závodní škole Skip Barber v USA a poprvé se seznámil se skutečnými závodními vozy. Následovaly zkušenosti z národního mistrovství Copa Formule Renault a národní GTI série.
Poté, co ovládl okruhy na území Kolumbie, okusil atmosféru mezinárodních závodů, když v roce 1994 startoval ve formulové sérii Barber Saab v USA. S odstupem času a s přihlédnutím k současnému působišti JPM je velkou zajímavostí i jeho start s vozem Lada Samara.
Pro sezonu 1995 získal smlouvu na závody v britské Formuli Vauxhall od týmu Paul Stewart Racing, jenž byl tehdy řazen mezi nejlepší. Po výborné sezoně, celkovém třetím místě a navzdory minimálním zkušenostem byl přechod do vyšší kategorie, tedy britského šampionátu Formule 3, očekávaným krokem.
Rok 1996 byl pro JPM opravdu náročný. Přestože tým Fortec, se kterým startoval v britské Formuli 3 neměl k dispozici nejlepší vybavení, získal nečekaně tři vítězství a další tři pódiová umístění. Kromě tohoto kompletního seriálu startoval ve vytrvalostním šestihodinovém závodě v Bogotě, městě svého narození. V šampionátu cestovních vozů ITCC nahradil v Silverstone Jana Magnussena a vyzkoušel si cestovní speciál Mercedes. V Zandvoorthu skončil 4. při závodě Formule 3 Marlboro Masters.

Výborná vizitka z FIA F3000...
Do mezinárodní série FIA Formule 3000 vstoupil Juan přes finanční potíže v roce 1997 s týmem Marko. Po výborné první sezoně v předsálí formule 1 a třech vítězstvích však nakonec boj o titul s Ricardo Zontou prohrál o pouhých 1,5 bodu.
S novým týmem Super Nova a černým monopostem však získal v následujícím ročníku po počátečních nezdarech zasloužený titul, když porazil svého největšího a budoucího soupeře Nicka Heidfelda, startujícího s vozem juniorského týmu McLaren. Během roku 1998 JPM testoval i monopost týmu Williams F1. Frank Williams byl s jeho výkony velice spokojen a uzavřel s Juanem smlouvu, ve které si ho zavázal na další dva roky s možností opce.

Nejmladším vítězem série C.A.R.T. a vítězství v Indianopolis 500…
Přestože kolumbijský pilot prokázal své schopnosti, rychlost a maximální bojovnost, nabídku na místo druhého pilota v monopostu Williams pro sezonu 1999 dostal suverénní pilot americké série C.A.R.T., zkušenější Alex Zanardi. Na Montoyu v týmu místo nezbylo, chtěl závodit a proto podepsal se souhlasem Franka Williamse smlouvu s velmi úspěšným týmem Target Chip Ganassi Racing se kterým startoval v C.A.R.T. právě Zanardi. JPM rozhodně nezklamal a podařilo se mu hned v jeho první sezoně v americké sérii získat s monopostem Reynard Honda titul, navíc již ve 4. závodě zvítězil! Největším soupeřem mu byl Dario Franchitti, který získal stejný počet bodů, o vítězi série však rozhodoval větší počet vítězství. Těch Juan získal více, přesně jich bylo 7 a pilot se stal nejmladším vítězem série v její historii.
Sezona 2000 byla pro vycházející kolumbijskou hvězdu rozporuplná. Přestože JPM neztratil nic ze své dravosti a rychlosti, výkonnost a především spolehlivost nového monopostu Lola Toyota, spolu s odchodem legendárního konstruktéra Mo Nunna z týmu, byla příčinou ztráty konkurenceschopnosti a ani přes svá tři vítězství do boje o titul nezasáhl. Světlým okamžikem roku bylo vítězství ve slovutném závodě 500 mil Indianopolis, který patří mezi 3 největší vrcholy okruhových závodů spolu s 24 Hours du Le Mans a Grand Prix Monte Carlo.

BMW WilliamsF1 Team

Přes sebevědomí debut problematickým…
Na konci roku 2000 stál Frank Williams před velmi těžkým rozhodnutím, musel zvolit mezi Jensonem Buttonem a Juanem Pablem Montoyou. Jezdcem číslo 1 v týmu byl Ralf Schumacher přesto, že mladičký Brit v závěru sezony Němce zastínil. Pokud však nechtěl Williams přijít o JPM, kterému ležela u nohou celá Amerika, musel mu zajistit start v F1. V opačném případě by nevyužil opce ve smlouvě a o Kolumbijce přišel, neboť Montoya byl již v té době středem zájmu šéfů týmů. Williams rozhodl a Button přes skvělý vstup na pole formule 1 s poruchovým Williams BMW uvolnil pozici. Druhým jezdcem týmu z Grove se tak stala ambiciózní kolumbijská hvězda.
Vstup do F1 byl okázalý, JPM hýřil sebevědomím a Ralf Schumacher se nechal zlákat k mediální šarvátce o schopnostech a budoucích možnostech obou pilotů, jedna věc byla jasná, u Williamsu se rozhořela psychologická válka a chystá se bitva dvou pilotů uvnitř týmu. Začátek sezony 2001 byl však velkým zklamáním, JPM chyboval, rozdíly mezi vozy CART a F1 byly příliš velké a JPM neuměl mírnit svůj temperament. Navíc když byl blízko svého prvního vítězství v Brazílii, otočilo se k němu štěstí zády a po jeho zadním spoileru vyletěl nedobrzdivší Jos Verstappen jedoucí o kolo zpět. V prvních 4 závodech tak ani jednou neprotnul cílovou čáru. Zdálo se že tradiční experiment s jezdci z C.A.R.T. povede stejně jako v případě M. Andrettiho a Zanardiho k neúspěchu. Přesto si však svým vynikajícím a drzým předjížděcím manévrem na mistra mistrů M. Schumachera v Brazílii vysloužil obdiv a dokázal, že má minimálně obrovský talent. V polovině sezony došla vedení týmu trpělivost, Frank Williams v té době určitě velmi litoval svého rozhodnutí o propuštění Buttona a pozval si Juana k rozhovoru o jeho budoucnosti v týmu. Kritika nepadla na neúrodnou půdu, JPM byl stejně rychlý jako dříve, ale získával body a pódiová umístění. V závěru sezony plně zastínil Ralfa Schumachera, když byl lepší v pěti ze sedmi kvalifikací a dokonce ještě získal i své první vítězství v Grand Prix na italském okruhu Monza.

Jediným sokem pozdějšího šampiona...
První sezona v F1 byla tedy pro Juana velmi těžká, ale co tě nezabije, to tě posílí, a v posledních závodech byl JPM skutečně dobrý a jako vyměněný. To vše dávalo předpoklad, že právě kolumbijský pilot se supersilným motorem BMW za zády možná ukončí v roce 2002 kralování M. Schumachera. Rozdíl mezi vozy Ferrari a Williams byl však přece jen především v závodech příliš velký v neprospěch modrobílého týmu. Přesto alespoň v kvalifikacích dokázal 7krát Ferrari porazit, svést několik napínavých soubojů kolo na kolo a předjížděcích manévrů, při kterých přesvědčil, že se nebojí do soubojů dát vše. Týmového kolegu Ralfa Schumachera jednoznačně porazil a stal se nejlepším hned za oběma suverénními piloty s monoposty Ferrari. I když si letos žádné vítězství nepřipsal, odborná i laická veřejnost již rozhodně nepochybuje o tom, že Montoya je ve formuli 1 správně, že je výborným pilotem, který se kromě snad vrozené rychlosti a agresivity naučil i troše trpělivosti a odhadu možností, že má tedy již základní předpoklady pro to, aby dosáhl na metu nejvyšší, stal se mistrem světa…

Skutečná bitva o titul, bohužel neúspěšná...
Sezona 2003 nezačala pro Juana Pabla právě optimisticky. Monopost FW25 trpěl nesnadným nastavením a technickými problémy. Na konkurenci vůz nestačil a po šesti závodech bylo na kontě jezdce jen 15 bodů a tři odstoupení. Až při GP Monaka se vše zlomilo a po vynikajícím a bezchybném výkonu si dojel pro druhé vítězství kariéry. Střední část sezony pokračovala působivými výsledky, jež gradovaly dalším vítězstvím v Německu. V boji o titul však podlehl nejen Michaelovi Schumacherovi, ale i Kimi Raikkonenovi. Vinu může vidět každý jinde. Blokování Frentzenem v Itálii, špatná strategie a nespravedlivá penalizace v USA, či porucha motoru při vedení ve finále v Japonsku, to jsou důležité okamžiky závěru sezony. Všichni se však shodují v tom, že chybou byl neodladěný FW25 v úvodních závodech. JPM sice neměl tak famózní kvalifikační formu jako v roce 2002, přesto znovu potvrdil, že patří mezi jezdce, kteří dávají do závodu celé své srdce a nebojí se riskovat předjížděcí manévr.

Důstojné rozloučení s Williamsem po obtížné sezoně…
Juan Pablo vstupoval do sezony 2004 s jasným cílem, konečně porazit Michaela Schumachera v boji o titul a důstojně se tak rozloučit s týmem, který ho do F1 přivedl. Již v sezoně 2003 podepsal smlouvu s McLarenem a z Grove se tak chytal k odchodu. Po prvních závodech ale bylo jasné, že špička startovního pole je nad síly jeho monopostu FW26 a jezdec nakonec na stupně vítězů zavítal pouze 3krát. V Malajsii skončil druhý, v Imole třetí a po dlouhé přestávce si připsal v posledním závodě v Brazílii jediné letošní vítězství. Celkově skončil na pátém místě, když souboj o čtvrtou příčku prohrál s Alonsem o jediný bod. O nevraživosti mezi Juanem Pablem a Ralfem Schumacherem toho bylo napsáno více než dost, ale je pravdou, že až se zraněný německý týmový kolega vrátil do závodního monopostu, začal získávat Juan Pablo znovu výraznější výsledky. Zda to bylo vylepšeným vozem a nebo dodatečným stimulem Ralfa ví pouze Juan Pablo sám.

Statistické údaje:

Národnost: kolumbijská
Datum narození: 20. září 1975
Místo narození: Bogota (Kolumbie)
Bydliště: Monako
Výška: 168 cm
Váha: 72 kg
Osobní www stránky: www.jpmontoya.com
Počet startů: 68
Počet bodů: 221
Počet vítězství: 4
Pole Position: 11
Nejrychlejší kola: 12
Stupně vítězů: 23
Debut v F1: GP Austrálie 2001
První vítězství: GP Itálie 2001
Počet titulů mistra světa: 0


Kariéra chronologicky:

1981-1991 motokáry
1992 Copa formule Renault
1993 kolumbijská GTI série / 1. místo, 7 vítězství v 9 závodech
1994 seriál Barber Saab / 3. místo celkově
1995 britská formule Vauxhall / 3. místo celkově
1996 britská F3 / 2 vítězství
1997 FIA F3000 / 2. místo celkově
1998 FIA F3000 / šampión
1999 C.A.R.T. Target Chip Ganassi Racing Reynard Honda / šampión
2000 C.A.R.T. Target Chip Ganassi Racing Lola Toyota / 9. místo celkově
2001 F1 BMW WilliamsF1 Team / 31 bodů a 6. místo celkově
2002 F1 BMW WilliamsF1 Team / 50 bodů a 3. místo celkově
2003 F1 BMW WilliamsF1 Team / 82 bodů a 3. místo celkově
2004 F1 BMW WilliamsF1 Team / 58 bodů a 5. místo celkově


* Aktualizace 16. listopadu 2004

... Monako 2001 ...

 

... Monako 2003 ...

 

Vytisknout

Diskuze: Juan Pablo Montoya

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Významný den pro f1-news.cz - anotační foto

Významný den pro f1-news.cz

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud