KOMENTÁŘ: Grand Prix v ulicích Londýna - sen nebo reálná vyhlídka?

Robert RoBertino Pavelka, 10. května 2016, 13:20 Google+

Městské okruhy zažívaly boom v 70. letech a svou zásluhu na tom měli Američané, kteří hodlali posílit svou pozici v F1. Pak se zdálo, že jejich věhlas upadá a nějaký čas přežívaly pouze v tradici legendy jménem Monte Carlo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Myšlenka Grand Prix v ulicích Londýna není žádnou novinkou

Myšlenka Grand Prix v ulicích Londýna není žádnou novinkou | foto: McLaren

Sdílejte článek

Pokud se podíváme do historie, tak Monaco víceméně jako legenda přežívalo občas s řádně odřenými slechy, nakonec hned první prezentace skončila velkou kolizí na nábřežní Tabákové zatáčce, po níž odstoupilo devět vozů, a knížectví si muselo na další závod počkat až do roku 1955.

Nástupem Grand Prix USA-západ v Long Beach, vyhlídkou na zisk motivovaném činu dvojice Dan Gurney a Chris Pook se otevírá nová éra městských závodů, v jejíž první etapě se dokonce hovořilo o New Yorku (v okolí Lake Meadow), Paříží (v plánu byla trať na Elysejských polích) a dokonce Moskvě (Leninské hory). Z té doby také existují první plány na realizaci Grand Prix Velké Británie v ulicích Londýna.

img-responsive

Jedinou stálicí v seriálu Grand Prix zůstává Monaco | foto: Lotus F1 Team

Především Američané se snažili situovat své závody do ulic měst, když skončila éra Long Beach, přišel na řadu Detroit, epizodně Dallas a poté Phoenix. A současnost v podobě Singapuru, Abú Zabí, Soči a chystaného Baku už je všem dobře známá. Tolik tedy krátké a stručné ohlednutí.

Londýn by nemusel být utopií

Evropské metropole, mezi nimi i Budapešť (maďarská Grand Prix se původně rovněž plánovala v prostorách slavného Vidám parku) nebo Praha (na okruh v Malešicích stále čekáme) se svých projektů vzdaly, ale s Londýnem je to trochu jinak. Trať, která by mohla vést v oblasti proslulého Hyde Parku a využít scenérie některých londýnských pamětihodností, není vyslovenou utopií, i když zatím jedinou přítomností F1 v ulicích britského města byla prezentační akce na Regent's Street v roce 2004.

Přitom se neustále tvrdí, že samotný problém netkví až tak v samotných plánech na závod v ulicích Londýna, ale v obvyklém "kdo to všechno zaplatí?" Přivítejme na scéně osobu v dané problematice kovanou: Bernie Ecclestone si potrpí na okázalé titulky a mediální obraz. V pořadu televize ITV News byl dotázán, zda je realizace závodu v Londýně možná, pokud by se mu dostalo podpory ze strany radnice. Odpověď - může to být už v roce 2017!

img-responsive

Když je potřeba, umí Bernie vytáhnout i králíka z klobouku | foto: BMW Motorsport

"F1 může mít Londýn příští rok, pokud to bude možné. Je tu malý technický problém, kdo to všechno zaplatí, ale vyjma této záležitosti nevidím zásadní překážku. Závod v centru Londýna by byl fantastický. Máme už podobný druh Grand Prix v Baku a také v Monaku. Městské závody se stávají velice oblíbené. A v Londýně bychom měli určitě víc diváků než v Monte Carlu," předkládá svou vizi Ecclestone.

Money, money, money

Nechceme si prozpěvovat slavný hit skupiny ABBA, ale peníze jsou alfou i omegou většiny záležitostí v F1. Nyní se ale zdá, že okolnosti jsou pro pořádání Grand Prix v ulicích britské metropole příznivější. Došlo totiž mimo jiné k deregulaci zákona ohledně pořádán í závodů na uzavřených veřejných komunikacích bez nutnosti schválení parlamentu, který musel dříve každý podnik prověřovat. Je tu ale otázka, nakolik bude pro případné investory stravitelné vytáhnout z kapes miliony na realizaci okruhu a další jako "zápisné" pro Ecclestonea.

V této souvislosti je třeba si pečlivě pročíst Ecclestoneova vyjádření a uvědomit si, jaký je jeho záměr a politika v prosazování nových tratí do kalendáře Grand Prix. A jak z některých jeho výroků vyplývá, Londýn by rozhodně nebyl pro jeho kapsu žádným ohromujícím "kasaštykem" . Takže plány na prohánění monopostů v londýnských ulicích jsou podmíněny "správnými financemi", jinak z nich mnoho nezbude.

Sen londýňanů trvá

Proti tomu stojí ale ohromná mediální přitažlivost, kvůli které by Ecclestone z hlediska propagace F1 závod v Londýně vítal, zvláště když ho příprava závodu nebude stát a pokladna FOM ztloustne o další miliony. Vzpomeňme si na tahanice s Monzou. Pokud najde vhodné spojence, kteří zainvestují stovky milionů liber, Bernie určitě pomůže vymazat další překážky, které by se mohly vyskytnout. Z minulosti víme, jak třeba v Dallasu byly obcházeny všechny možné předpisy a nakonec se stejně jelo. 

img-responsive

Long Beach je minulostí, ale New York nebo Las Vegas? | foto: Williams F1 Team

Je tu však silná konkurence - o pořádání Grand Prix usilují další velkoměsta, ať je to opakovaně New York, snad i Las Vegas si chce připomenout své dobrodružství na parkovišti hotelu Caesar Palace, další hlas přichází se San Francisca. Z tohoto hlediska jsou plány Londýna na vstup do světa Grand Prix v příštím roce značně děravé. Na přípravu okruhu a infrastruktury je málo času, jako model nakonec může posloužit závod Formule E v Battersea Parku. Přes optimistické řeči a představu, jak Hamilton, Rosberg, Vettel či Alonso krotí své bujné oře v blízkosti Buckinghamského paláce, se závod v Londýně pořád drží v oblasti fantazie - a jak to vypadá, nejspíš ještě hezkých pár let se to nezmění.

Vytisknout

Diskuze: KOMENTÁŘ: Grand Prix v ulicích Londýna - sen nebo reálná vyhlídka?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Jako každý patriot se Alonso těší na domácí půdu

Alonso upíná své naděje k Barceloně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud