Dvě sezóny v F3000 (1993-1994), poté šest let v šampionátu CART, kde triumfoval v letech 2000 a 2001 ve stáji Rogera Penskeho, poté se přesunul do IRL IndyCar Series, kde to dotáhl na titul vicemistra. Zde také v roce 2003 vyhrál závod 500 mil INDY. V F1 se objevil po skončení aktivní kariéry jako sportovní ředitel týmu BAR, ale po dvou letech kvůli "narůstajícím neshodám" na svou funkci rezignoval.
"Formule 1 bude vždy vrcholem motorsportu," svěřil se de Ferran německému magazínu Auto Motor und Sport. "Ale svým způsobem se stala obětí vlastního úspěchu. Je příliš dokonalá a stále více postrádá lidský faktor. Lidé chybují - a tím mohou vzbuzovat emoce."
De Ferran se ve svém komentáři vrací do doby, kdy se jeho kariéra začala rozvíjet, tedy na konec 80. a začátek 90. let. "To byla upřímně krásná doba motorsportu, protože auta ještě nebyla dokonalá. A jak často vídáme za volantem bezchybného pilota? Takže buď došlo k chybě na vozu nebo chyboval on sám. Proto bylo zajímavé sledovat souboje pilotů, jejichž nedostatky zvyšovaly atraktivitu vzájemného soupeření.
Během posledních dvou desetiletí bylo do závodů Grand Prix investováno velké množství prostředků. Vše se zlepšovalo a nakonec jsme téměř dosáhli optima. Cílem bylo odstranění jakýchkoli chyb a technických potíží. Sám si kladu otázku - zbylo tam ještě vůbec něco, co není dokonalé? Pokud máte prostředky k naplánování perfektních závodů, přináší to nebezpečí - to je ono prokletí peněz, které nyní v F1 kolují," myslí si de Ferran a dodává, že závodní projev pilotů dnes vypadá příliš jednoduše, ačkoliv to tak docela snadné ve skutečnosti není, ale pořád mají k dispozici až nezdravě mnoho technologických pomůcek.
Je to příliš "jednoduché"?
"Když jsem sám závodil, všichni snili o tom, jak perfektně zvládnou start z pole-position, pojedou až do cíle bez chyb, budou šetřit pneumatiky, nechají soupeře za sebou a vyhrají. Jenže diváky zase až tak čistá a snadná jízda nezajímá. Současní piloti určitě tvrdě pracují, aby odvedli bezchybnou práci v závodě, ale zvenčí se to moc neocení. Já se na to třeba dívám jinak, ale mám třicetiletou závodní praxi, obyčejný divák je v jiném postavení," přemítá de Ferran.
Jako příklad takového "jednoduchého" závodu Francouz uvádí Verstappenovo čtvrté místo v Maďarsku při jeho desáté prezentaci v F1. Rozhodně nezávidí Maxovi jeho relativně rychlý postup, spíš obdivuje, co ve svém věku dokázal. "Jel opravdu dobře. Když si vzpomenu na svých sedmnáct let, asi bych nebyl takové věci schopen. Je fenomenální, jak si vede, jaké má odhodlání a jak je schopen se rozhodovat."
I ti vzadu jsou dobří
Řeč přišla i na "věčně poslední" tým Manor. De Ferran připouští, že i když jeho vozy vidíme pořád vzadu, mají svou kvalitu a nikdo nemá dost "odvahy" věčného outsidera odvolat. Připomíná v této souvislosti tým Minardi, který byl u fanoušků oblíben a přes své neúspěchy se opakovaně objevoval na startu. "Když se podívám na vozy z konce startovního pole, vypadají pořád zatraceně dobře," opatrně hodnotí situaci Gil, v jehož slovech je nevyslovený fakt, že kdyby i Manory z F1 vypadly, počet vozů by dosahoval hranice, která byla pro příznivce (ale i další subjekty v F1) prakticky nepřijatelná.
Ohledně nedávné velké ankety fanoušků se de Ferran vyjadřuje velice opatrně. Podle něj není všelék za každou cenu něco měnit a rovněž provádět úpravy bez hlubšího zamyšlení, průzkumu a analýz. "Může to být dvousečná zbraň. Henry Ford jednou provedl dobré srovnání: když se zeptal lidí, kteří se vozili v kočáře, jaké změny požadují, většina si žádala rychlejší koně, nikdy ne lepší vůz. Tím chci říci, že je důležité si všímat toho, co si žádají fanoušci, ale řešení by měla brát v úvahu také ty, kteří jsou v té dané oblasti zainteresovaní," dodává de Ferran, který sám vedl tým de Ferran Dragon Racing, než jej musel kvůli finančnímu nedostatku v roce 2011 zrušit.
Gil de Ferran byl v červenci 2013 zařazen mezi 50 nejvýznamnějších pilotů, kteří nikdy nezávodili v F1.