Krakovský rodák se zapsal do povědomí fanoušků především děsivou havárií v Kanadě 2007 a o rok později vítězstvím na téže trati. Slibně nakročená kariéra v F1 byla přerušena těžkou havárií na začátku sezóny 2011, kdy v Ronde di Andora najel fatálním způsobem na svodidlo a mohl být rád, že nepřišel o ruku.
S Formulí 1 Polák kontakt neztratil a více než rok po nehodě, v červnu 2012 ve Valencii, zvládl test v kokpitu Lotusu. Letos si vyzkoušel aktuální vůz při testech po Grand Prix Maďarska, ale ten vedení Renaultu dostatečně nepřesvědčil, takže nakonec volba pro rok 2018 padla na Carlose Sainze jr. Mnozí však v této volbě vidí i mnohem vyšší zájmy než pouhé jezdecké umění a kvality.
Kubicův manažer Alessandro Alunni Bravi ovšem během Grand Prix Itálie sdělil zástupcům tisku, že situace kolem polského pilota je velice nadějná. "Robert dokázal, že může bez potíží a bez jakéhokoli omezení pilotovat vůz Formule 1," a dodal, že v současné době o něj projevily zájem další týmy F1. Navíc získal další významnou posilu, protože s Bravim spojil síly Nico Rosberg s cílem úspěšně završit Kubicův návrat do F1.
"Je fantastické na takové věci pracovat s Nicem. Znali jsme se od dětských let, bude určitě v otázce mého návratu do Formule 1 skvělým přínosem," sdělil Kubica serveru motorsport.com. Rosbergovo rozhodnutí podporuje jeho vlastní slova z počátku této sezóny, kdy hodlal v závodním sportu setrvat v roli poradce nebo ve vedení nějakého týmu. S Kubicou se zná ještě ze závodů motokár.
"Nejrychlejšími piloty, proti kterým jsem závodil, byli Lewis Hamilton a Robert Kubica. Proto jsem nadšený skutečností, že jsem se připojil k Robertovi při jeho snaze opět se stál pilotem Formule 1," přizvukuje Kubicovi Rosberg, ovšem jak se zdá, možnosti polského pilota získat závodní sedačku pro rok 2018 nejsou nijak světoborné.
Najde Kubica skulinku?
Mercedes potvrdil v roli druhého pilota Valtteri Bottase, Ferrari už má smluvně vázané oba stávající piloty. Je velice pravděpodobné, že Fernando Alonso po změně dodavatelů pohonné jednotky zůstane nadále u McLarenu. Red Bull také jezdeckou sestavu měnit nebude, což nepřímo potvrdil svým včerejším prohlášením Verstappen.
Kdo tedy zbývá? U Force Indie prozatím nepotvrdili ani jednoho z pilotů, ovšem má se za to, že jak Pérez, tak Ocon jsou velmi blízko podpisu nového kontraktu. Pérez sice naznačil, že jsou i jiné možnosti, ale pokud měl na mysli Williams, odkud by mohl odejít Felipe Massa (ačkoliv i on si umí představit, že byl ještě rok zvládl), může být právě jeho soupeřem Kubica. Stroll má nejspíš své místo jisté, ostatně kdo by vyháněl z týmu slepičku snášející zlatá vejce?
Red Bull si s největší pravděpodobností pojistí dominantního pilota GP2 z loňské sezóny - Pierre Gasly má velkou naději získat místo po Carlosu Sainzovi jr. u Toro Rosso, navíc potvrdil své kvality v posledních závodech japonské Super Formule. Jistá naděje pro Kubicu by byla ve formě odchodu Daniila Kvjata, kterému se v Toro Rosso nedaří, ovšem nelze podobně jako u Strolla přehlédnout silné finanční zázemí.
U Sauberu po odmítnutí Hondy a prodloužení kontraktu s Ferrari se dá očekávat, že švýcarský tým bude podporovat juniorský program Ferrari, tím pádem by se nabízelo místo pro Charlese Leclerca. Těžko říci, zda by se Kubica chtěl zapojit do spolupráce s prozatím nejslabším týmem F1, navíc se nabízí otázka, kdo ze čtveřice Ericsson, Kubica, Leclerc a Wehrlein by měl největší šance na setrvání nebo angažování do řad Sauberu. A i tady nelze zapomenout, že mecenáší Ericssona do týmu investovali hodně peněz...