Všichni chtějí titul, aneb kdo s koho

Daniel Šupa, 11. února 2005, 11:19 Google+

Blíží se zajímavá rošáda a nastane velká nestabilita, nebo se naopak situace uklidní?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
B.A.R

B.A.R | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Dá se říci, že se Formule 1 nyní nachází v další klíčové etapě své existence. V minulosti šlo o šampionát do kterého investovali automobiloví výrobci určitou finanční částku, přišli, viděli, často zvítězili a zase odešli. Nyní je F1 plná továrních týmů a stájí, kde je výrobce majetkově angažován.

Když se podíváme na prohlášení jednotlivých stájí, všichni výrobci mají jasný cíl. Vyhrát nebo obhájit, abychom nevyčlenili Ferrari. Továrních stájí je dnes šest a mistr světa může být jen jeden. Dříve týmy také plánovaly získat titul, ale když ho jejich jezdec nezískal, nic se nestalo, v nejhorším případě odešel generální sponzor. Dnes je to horší, nebude-li titul, nebude tým. To už je jiná hra.

Vzpomeňme Jaguar, prakticky ze dne na den byl tým odsouzen k zániku. Toyota se rozhodla pro gigantický podnik, ve kterém zmizely obrovské finanční prostředky. Bez výsledků nelze očekávat její setrvání v F1 příliš dlouho. Podobné náznaky přišly i od Renaultu. O Hondě se také před rokem hodně spekulovalo a BMW varovnými slovy vůči Williamsu nikdy nešetřilo. Zbývá nám už jen Mercedes a Ferrari.

Pokud továrny své týmy uzavřou nebo prodají, vrátí se do F1 soukromé týmy a náklady půjdou automaticky dolů. To je jedna z variant, ale je tu i druhá. GPWC a následná destabilizace Formule 1 i přes setrvání Ferrari, o čemž lze ale vážně pochybovat.

Co bude pro F1 a diváka lepší? Stará dobrá F1 se soukromými stájemi a občas nějakým tím továrním motorem nebo jiný seriál formulových vozů, kde budou vše řídit automobiloví výrobci? Mohou se vůbec dohodnout na skutečně fungujících principech a strategii, když jsou to soupeři na poli prodeje osobních vozů a nenajdou shodu ani v F1? Je GPWC schopna zajistit dlouhodobou existenci a návaznost na dnes už legendární šampionát Grand Prix? Je na straně druhé vůbec reálný návrat k F1 bez továrních stájí?

To jsou otázky, které pálí jistě mnoho fanoušků Formule 1, ale na něž nám přinese odpověď pouze čas. Jistě se na jejich zodpovězení podepíší nejen majitelé komerčních práv F1, ale také Mezinárodní automobilová federace FIA a šéfové stájí spolu s admirály stojícími v čele představenstev automobilových výrobců. V této situace jsou jen samé proměnné a žádná konstanta, přesto si troufám říci, že umělá redukce nákladů není pro výrobce zajímavá a jde jen o slova, přesně jak nyní interpretuje Max Mosley, prezident FIA. Ve své podstatě jde o triumf a čím více soupeřů to vzdá, tím větší mají zbylí šanci.

Ron Dennis, šéf stáje McLaren přivítal Eddieho Jordana po jeho vstupu do F1 legendárními slovy: „Vítej v říši krvelačných žraloků.“ „Jen silní přežijí“, je další často používané heslo F1, a to se hodí i k tématu o továrních týmech a jejich setrvání v F1. Jedno je jisté, v F1 se stále něco děje a dnes nemusí platit to, co bylo včera základním kamenem. Řekl bych, a snad nebudu daleko od pravdy, že nás čeká další bouřlivá sezona v zákulisí. Doufejme, že to bude vřít i na závodní dráze.

V souvislosti s touto úvahou je však zajímavá další zpráva dnešního dne. Max Mosley údajně potvrdil agentuře Reuters probíhající rozhovory o prodeji dalšího soukromého týmu a může se jednat pouze o Sauber nebo Minardi. Mnohé napadne VW, ale to nebude to pravé jméno, Audi se angažuje v DTM a připravuje nový sportovní prototyp, Škoda se pokouší prorazit v rally. O některé americké automobilce nelze příliš uvažovat, neboť F1 má za oceánem malou sledovanost. Asie? Jediná možnost. K pravděpodobnosti vstupu další automobilky mám však skeptický názor...

Vytisknout

Diskuze: Všichni chtějí titul, aneb kdo s koho

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mosley - Stoddart

Chystá se Stoddart kandidovat na prezidenta?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud