Co se v F1 připravuje do budoucna?

Daniel Šupa, 3. února 2005, 09:51 Google+

Přinášíme vám kompletní návrhy změn a úprav, před kterými stojí současná Formule 1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Malajsie (Sepang)

GP Malajsie (Sepang) | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Přinášíme vám výtah pátečního setkání FIA a Ferrari. Ostatní týmy se ho přes pozvání nezúčastnily, neboť tak chtěly dát najevo nesouhlas s nahrazením stávajícího systému novým, kdy bude mít každý tým s FIA a FOM vlastní smlouvu, jak to začal v případě Ferrari realizovat Bernie Ecclestone. Setkání se zúčastnili za FIA Max Mosley, Charlie Whiting, Richard Woods a za Ferrari Jean Todt, Ross Brawn.

Na setkání se hovořilo o změnách technických předpisů a závodních pravidel pro šampionát od roku 2008, ale v případě souhlasu všech stájí, je možno některé aplikovat již dříve. Cílem je bezpečnost, redukce nákladů, zájem sponzorů a diváků. V podstatě se oba představitelé Ferrari klonili k většině návrhů kladně, uvidíme tedy až se budou návrhy skutečně projednávat a bude se o nich hlasovat.

Jednotná elektronická řídící jednotka ECU
Ferrari podporuje, ale ne stávající návrh, bylo odsouhlaseno další projednávání v pracovní skupině.

Jednotný brzdový systém
Ferrari nesouhlasí, řešení vidí v prodloužení životnosti používaných systémů. FIA bude standardní brzdy dále prosazovat.

Předepsané těžiště, minimální váha šasi, také u motorů
Ferrari vidí v takovém opatření přínos, doporučuje řešit dále v pracovní skupině.

Redukce přítlaku (na 10% současných hodnot)
Ferrari připouští, že v případě tohoto návrhu dojde k výraznému zjednodušení a zlevnění přípravy nového monopostu. Jedná se však o velkou změnu, navrhuje ji použít až od roku 2008. FIA souhlasí a pověří nezávislého experta, aby v této věci dále jednal.

Časové intervaly pro změny na monopostech
Ferrari podporuje v případě alespoň dvou možných změn v jedné sezoně, ale také až od roku 2008. FIA je přesvědčeno, že je možné toto opatření zavést již v roce 2006.

Dlouhá životnost jednotlivých součástí vozu i motoru
Zástupci Ferrari souhlasí a doplnili, že tyto kroky skutečně přináší vysoké finanční úspory

Omezení otáček motoru
Ross Brawn souhlasí s omezeními výkonu motoru, ale dle něj by se nemělo jednat o otáčky. FIA bude zjišťovat názor ostatních stájí a výrobců.

Společná převodovka a hnací ústrojí
Ferrari překvapivě tuto možnost podporuje.

Vybrané konstrukční materiály
Ferrari podporuje, pokud budou dány dva seznamy použitelných materiálů, tedy kovu a slitin.

Pilot musí být schopen nastartovat vůz bez palubního systému
Jean Todt podporuje návrh s tím, že by došlo k úspoře osob potřebných k přípravě vozu a F1 by byla přístupnější novým soukromým stájím.

Jediný dodavatel pneumatik, slicky, zákaz předehřívání gum
FIA tuto variantu prosazuje, Ferrari navrhuje setkání se zástupci dodavatelů pneumatik. Slicky ano, ve třech směsích na celou sezonu, se zákazem pokrývek a ohřívání pneumatik před závodem Ferrari souhlasí.

Zákaz náhradního vozu
Ferrari tuto možnost podpořilo.

Dvoudenní závodní víkend
Touto otázkou se budou zabývat při řešení omezení testů.

Zákaz třetího vozu při pátečních trénincích
Jean Todt připustil, že u slabších stájí jde mnohdy spíše o finanční přínos, takže zde převažuje zisk nad ztrátou, Ferrari je v této otázce neutrální.

Omezení počtu mechaniků v depu
Zrušení výměny kol během závodu umožní mít jediného mechanika na jedno kolo pro případ nouzového přezutí při defektu nebo změně počasí. Při jednotném ECU a zákazu palubního systému bude tým potřebovat podle Brawna výrazně méně lidí.

Zmrazení technických a sportovních předpisů na 3 roky a změny oznamovat s dostatečným předstihem
Ferrari připomíná, že měnící se předpisy s sebou nesou vysoké náklady.

Výrazné omezení testů
Ferrari opět zdůraznilo svoji ochotu jednat o omezeních daných počtem ujetých kilometrů, ne dny. Jinak ztrácí omezení svůj smysl, silné týmy nasadí více vozů najednou.

Přestávky mezi závody a letní volno
Mezi závody by měl být pravidelně víkend volna a tři týdny volna v létě.

Možnost prodat celý monopost
FIA i Ferrari souhlasí. Možno zavést již od příštího roku.

Změny systému odměn od vlastníka komerčních práv
FIA ustaví skupinu, která bude jednat s FOM o možných návrzích.

Změna struktury hlasování od roku 2008
FIA navrhuje potřebný souhlas 70% týmů ke změně technických předpisů, ale každé jednomyslné odsouhlasení by musel podpořit každým rokem nově ustanovený výbor.

Další setkání FIA a týmů se uskuteční 15. dubna v sídle FIA v Paříži.


Foto: Scuderia Ferrari

Vytisknout

Diskuze: Co se v F1 připravuje do budoucna?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Druhý den patřil Renaultům

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud