European V10

Daniel Šupa, 31. října 2004, 13:35 Google+

Poněkud neznámá značka, není-liž pravda. A vskutku, jde jen o krycí jméno. Za konstrukcí motoru stojí Ford.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Historie tohoto agregátu sahá do roku 1998, kdy s ním startoval jak tým Jackieho Stewarta, tak Minardi. Tehdy nesl označení VJ Zetec R. Šasi Stewart SF2 tehdy získalo 4 mistrovské body zásluhou Rubense Barrichella.

V Minardi se bodu s tímto motorem nedočkali. O tři roky později byl agregát modifikován a stáj Minardi ho v sezoně 2001 znovu nasadila v šasi M198 pod označením European. Název byl převzat od aerolinií Australana Paula Stoddarta, jenž také italskou stáj z Faenzy zachránil před krachem, když ji koupil a financoval mimo jiné přepracování starého motoru do souladu s tehdejšími technickými předpisy.

Třílitrový hliníkový desetiválec s objemem 3000 ccm a úhlem válců 72° byl osazen čtyřventilovou technikou a elektronikou Magneti Marelli Step 8, ovládanou softwarem dodaným Minardi. V kokpitu M198 s ním startovali Fernando Alonso a Tarso Marques, kterého na poslední tři závody vystřídal Alex Yoong. Ze 33 startů dvou vozů skončili jezdci v cíli 15krát.

Proti konkurenci na novějších motorech se týmu nepodařilo získat mistrovské body ani na druhý pokus. Tři roky starý motor je v F1 vskutku málo výkonný. Píše se závěr roku 2004 a je poměrně velmi pravděpodobné, že Minardi sáhne po těchto motorech znovu. Pokud by skutečně Paul Stoddart nezískal žádný zákaznický motor pro příští sezonu, může se objevit původní VJ Zetec R v roce 2005 na startu Grand Prix po druhé přestávce již potřetí...

Technická data:
Konstrukce: hliníkový monoblok
Plnění: atmosférický
Objem: 2998 ccm
Počet válců: 10
Úhel válců: 72°
Ventily: 4 na válec

Foto: Archiv

Vytisknout

Diskuze: European V10

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Briatore, Flavio

Rozhovor: Flavio Briatore

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud