European V10

Daniel Šupa, 31. října 2004, 13:35 Google+

Poněkud neznámá značka, není-liž pravda. A vskutku, jde jen o krycí jméno. Za konstrukcí motoru stojí Ford.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Historie tohoto agregátu sahá do roku 1998, kdy s ním startoval jak tým Jackieho Stewarta, tak Minardi. Tehdy nesl označení VJ Zetec R. Šasi Stewart SF2 tehdy získalo 4 mistrovské body zásluhou Rubense Barrichella.

V Minardi se bodu s tímto motorem nedočkali. O tři roky později byl agregát modifikován a stáj Minardi ho v sezoně 2001 znovu nasadila v šasi M198 pod označením European. Název byl převzat od aerolinií Australana Paula Stoddarta, jenž také italskou stáj z Faenzy zachránil před krachem, když ji koupil a financoval mimo jiné přepracování starého motoru do souladu s tehdejšími technickými předpisy.

Třílitrový hliníkový desetiválec s objemem 3000 ccm a úhlem válců 72° byl osazen čtyřventilovou technikou a elektronikou Magneti Marelli Step 8, ovládanou softwarem dodaným Minardi. V kokpitu M198 s ním startovali Fernando Alonso a Tarso Marques, kterého na poslední tři závody vystřídal Alex Yoong. Ze 33 startů dvou vozů skončili jezdci v cíli 15krát.

Proti konkurenci na novějších motorech se týmu nepodařilo získat mistrovské body ani na druhý pokus. Tři roky starý motor je v F1 vskutku málo výkonný. Píše se závěr roku 2004 a je poměrně velmi pravděpodobné, že Minardi sáhne po těchto motorech znovu. Pokud by skutečně Paul Stoddart nezískal žádný zákaznický motor pro příští sezonu, může se objevit původní VJ Zetec R v roce 2005 na startu Grand Prix po druhé přestávce již potřetí...

Technická data:
Konstrukce: hliníkový monoblok
Plnění: atmosférický
Objem: 2998 ccm
Počet válců: 10
Úhel válců: 72°
Ventily: 4 na válec

Foto: Archiv

Vytisknout

Diskuze: European V10

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Briatore, Flavio

Rozhovor: Flavio Briatore

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  6. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud