Historie tohoto agregátu sahá do roku 1998, kdy s ním startoval jak tým Jackieho Stewarta, tak Minardi. Tehdy nesl označení VJ Zetec R. Šasi Stewart SF2 tehdy získalo 4 mistrovské body zásluhou Rubense Barrichella.
V Minardi se bodu s tímto motorem nedočkali. O tři roky později byl agregát modifikován a stáj Minardi ho v sezoně 2001 znovu nasadila v šasi M198 pod označením European. Název byl převzat od aerolinií Australana Paula Stoddarta, jenž také italskou stáj z Faenzy zachránil před krachem, když ji koupil a financoval mimo jiné přepracování starého motoru do souladu s tehdejšími technickými předpisy.
Třílitrový hliníkový desetiválec s objemem 3000 ccm a úhlem válců 72° byl osazen čtyřventilovou technikou a elektronikou Magneti Marelli Step 8, ovládanou softwarem dodaným Minardi. V kokpitu M198 s ním startovali Fernando Alonso a Tarso Marques, kterého na poslední tři závody vystřídal Alex Yoong. Ze 33 startů dvou vozů skončili jezdci v cíli 15krát.
Proti konkurenci na novějších motorech se týmu nepodařilo získat mistrovské body ani na druhý pokus. Tři roky starý motor je v F1 vskutku málo výkonný. Píše se závěr roku 2004 a je poměrně velmi pravděpodobné, že Minardi sáhne po těchto motorech znovu. Pokud by skutečně Paul Stoddart nezískal žádný zákaznický motor pro příští sezonu, může se objevit původní VJ Zetec R v roce 2005 na startu Grand Prix po druhé přestávce již potřetí...
Technická data:
Konstrukce: hliníkový monoblok
Plnění: atmosférický
Objem: 2998 ccm
Počet válců: 10
Úhel válců: 72°
Ventily: 4 na válec
Foto: Archiv