Formule 1 se vrací na nejkrásnější okruh

Karel Bařina, 23. srpna 2004, 21:38 Google+

Za více než půlstoletí existence F1 došlo k obrovským změnám na vozech i okruzích. Spa-Francorschamps dodnes připomíná dávné závodní tratě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Závodní okruhy se musí neustále přizpůsobovat moderním závodům a především bezpečnostním předpisům s ohledem na neustále rostoucí rychlost závodních monopostů.

Typickými moderními okruhy jsou například Šanghaj nebo Bahrajn, které letos hostí F1 poprvé. Jedná se o široké tratě se špičkovým zázemím a obrovskými únikovými zónami. Chybět nesmí dlouhá rovinka následovaná pomalou zatáčkou, což je jediné místo, kde se mohou dnešní vozy F1 předjíždět.

Na druhou stranu, Formule 1 je jako královna motoristického sportu velmi tradiční a se slavnými okruhy jako jsou těsné Monte-Carlo, rychlá Monza nebo přírodní Spa-Francorschamps se loučí velice těžko.

"Kdyby to záleželo na nás," hovoří Sam Michael, technický ředitel Williamsu: "jezdili bychom na těchto okruzích ještě dalších patnáct nebo dvacet let."

V dnešním kalendáři je pět okruhů, na kterých se jela grand prix v roce 1950, kdy F1 oficiálně vznikla. Kromě tří výše uvedených tehdy nejrychlejší vozy světa zavítaly ještě do Silverstone a Indianapolis.

Prakticky beze změn zůstává za celou tu dobu pouze monacké Monte-Carlo a z velké části také právě Spa-Francorschamps. Monako je navíc jediným místem, kde F1 v žádném roce své historie nechyběla.

Monako nutí piloty chladnokrevně potlačit strach a velkou rychlostí se řítit úzkými a křivolakými ulicemi Monte-Carla. Nikde jinde diváci nestojí tak blízko závodním monopostům.

Naopak ve Spa piloti závodí v horském terénu belgických Arden a právem nazývají 6,973 km dlouhou trať nejkrásnějším místem k závodění. Život jim tu často komplikuje nevyzpytatelné počasí a říká se, že závod zde oddělí muže od chlapců.

Nejznámějším místem na belgickém okruhu ve Spa je zatáčka Eau Rouge, jedno z nejslavnějších a nejoblíbenějších míst vůbec. Hned po startu jezdci projedou vlásenkou La Source a rozjíždí se z kopce až na rychlost přes 300 km/h. Velký přítlak způsobený odstředivou silou v hlubokém údolí umožňuje plnou rychlostí projíždět levo-pravo-levou kombinaci zatáček Eau Rouge.

Zatáčka vyžaduje dokonalé nastavení vozu a velkou odvahu pilotů, kteří jsou vystaveni přetížení až 4G. Během okamžiku prudké klesání přechází ve výjezd do nekonečně dlouhého kopce, při němž pilot vidí pouze oblohu.

Ve Spa-Francorschamps zažil svůj debut Michael Schumacher a o rok později zde poprvé vítězil: "Byl to nepopsatelný pocit, když jsem objevil, že mohu projet Eau Rouge na plný plyn."

Foto: archiv
Vytisknout

Diskuze: Formule 1 se vrací na nejkrásnější okruh

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Montoya, Juan Pablo

Montoya je po Maďarsku dobře naladěn

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud