Renault bude slavit výročí 1. vítězství

Daniel Šupa, 28. června 2004, 11:13 Google+

1. července 1979 triumfoval Renault ve Formuli 1 poprvé, letos tomu bude 25 let.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jabouille, Jean Pierre

Jabouille, Jean Pierre | foto: Renault ČR

Sdílejte článek

Před čtvrtstoletím proťal vítězný Jean-Pierre Jabouille s šasi RS10 a turbomotorem cílovou čáru domácího závodu a odstartoval novou éru přeplňovaných motorů, které nakonec F1 zcela ovládly až do jejich zákazu pro brutální sílu a riziko těžkých havárií.

Renault vstoupil do F1 v roce 1977 s RS01 a první roky byly skutečně těžké. Jak dokládá Jean-Pierre Jabouille: „Nová technologie byla tím, co továrnu do F1 lákalo. Nikdy by tam Renault nevstoupil, pokud by měl stavět další V8 motor, jako Cosworth. Ale nebylo to jen o motoru. Mnoho složité práce bylo s novými radiálními pneumatikami Michelin a jízdními vlastnostmi šasi. V případě motoru byla vzdálenost mezi prvním spuštěním turba na brzdě a použitím v závodu rovna světelným rokům.“

RS10 bylo velkým pokrokem proti RS01, a to i v aerodynamice. Konstruktéři použili tzv. "wing car", který v předchozí sezoně postavil legendární tým Lotus.

„Když jsme přijeli do Dijonu, byl jsem si docela jistý,“ vzpomíná Jean-Pierre a dodává, že tehdy měli za sebou simulaci celého závodu a vše bez vážnějších problémů. „Získal jsem Pole position a na roštu jsem byl úplně klidný. Zato všichni kolem byli pěkně nervózní.“

Vedení se však ujal Gilles Villeneuve s Ferrari, ale Jean-Pierre Jabouille ho neztratil z dohledu a ve 47. kole šel do vedení, které udržel až do slavného cíle.

„Tenkrát jsme jezdili bez tankování a museli jste dbát na to, abyste vydrželi do cíle s 220 litry paliva a jedněmi pneumatikami,“ vysvětlil tehdejší vítěznou strategii Francouz.


Foto: Renault ČR

Vytisknout

Diskuze: Renault bude slavit výročí 1. vítězství

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sauber, Peter

Klíčem Ferrari je Schumacher a aerodynamika

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud