DISKUZE K ČLÁNKU Strategická skupina schválila návrat tankování od roku 2017 a agresivnější vozy
Strategická skupina F1 se včera při jednání v Anglii dohodla na větší podpoře zákaznických vozů, návratu tankování a o pět až šest sekund rychlejších vozech s agresivnějším vzhledem od roku 2017.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Strategická skupina schválila návrat tankování od roku 2017 a agresivnější vozy
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
mi88ki
16:35 18.05.2015 165.72.200.XXXDivím se Divím se kolik lidí tady vůbec nepochopilo v čem tankování mění celou strategii a jaký to má dopad na závodění.
Udělal bych takový malý rozbor.
Dnes, při zákazu tankování je každá zastávka navíc velmi nevýhodná, protože ten kdo zvolí více zastávek, tak musí najet cca. 25 sekundovou ztrátu oproti vozům, které mají v daný moment stejnou váhu. Dřívější zastávka sama sebou nese i ztrátu v provozu, protože po přezutí se pravděpodobně dostanete za pomalejší vozy, které pojedou do boxu později. To všechno nutí jezdce maximálně šetřit pneumatik, aby maximálně využil její životnosti. Výhoda zastávek je jen a pouze v lepším stavu pneumatik po určitou dobu.
Např. při porovnání dvou a tří zastávkové strategii při 60-ti kolovém závodu, znamená, že jedete do boxu průměrně každých 15 kol (3xpit) oproti 20 (2xpit) kolům.
To znamená, že máte výhodu od 16. do 20. kola v čerstvých proti ojetým gumám. Jenže tady nejspíš spadnete za pomalejší vozy a výhodu nezúročíte, protože vás budou tyto vozy zdržovat. Aby jste jim ujeli na tolik, aby vás pomalejší vozy nezdržovali po zastávce brání jeden fakt, že máte i při agresivnější strategii neustále stejnou váhu vozu.
Ale zpět, od 20. kola se výhoda čerstvějších gum obrací na deset kol pro ty dvojzastávkové strategii. Obě strategie mají v této části závody za sebou jednu zastávku, a to trvá až do třicátého kola, kde se po zastávce opět výhoda čerstvějších gum otočí. Ale do té doby musíte najet náskok min. 25 sekund, aby jste se dostali před vozy na starších gumách. To se vám nejspíš při podobné výkonnosti aut nepodaří, protože jste měli výhodu čertvějších gum jen pět kol(16-20), zatímco další deset kol(21-30) jste jeli na starších gumách.
A takhle podobně bychom mohli počítat až do konce závodu.
Z toho celého plyne, že při zakázaném tankování je každá zastávka oproti konkurenci strašně nevýhodná, což nutí jezdit maximálně šetrně s jediným clem, vydržet na gumách strategii s nižším počtem zastávek, poukd to životnost gum dovolí.
Jedině, kdy se vyplatí více zastávek, když to někdo přežene a odejdou mu gumy natolik, že na konci stintů budou ztrácet třeba tři i více sekund na kolo. Ale to se většina týmů otestuje a pohlídá, takže moc spoléhat se na to nedá. Jasně, když je někdo dominantní, tak vyhraje při obou strategiích pokud neudělá takovou botu jako v Malajsii a kde se konkurence držela lépe než se předpokládalo.
A teď ten rozdíl při povoleném tankování. Co se týče gum tak tam se nic nemění, i když lehčí vozy mají o něco nižší opotřebení, což také v souhrnu dá nějakou desetinku na kolo. Ale důležité je, že při více zastávkách jede tento vůz průměrně s průměrně s cca o 9 kg lehčím vozem. Těch 9 kg se v průměru...-
mi88ki
16:36 18.05.2015 165.72.200.XXXpokr:
může jevit málo ale je to třeba v průměru o 0.3 sec/kolo rychleji, což v celém závodě pak dělá cca. třeba 18-ti sekundový bonus, což je velká část oné jedné zastávky navíc, byť pit s čerpáním paliva trvá o nějakou sekundu déle. Ale čerpání většího množství paliva u méně zastvkové strategie, také trvá déle, takže to nijak nezvýhodňuje více zastávek. A tohle platí při 100 kg limitu na závod.
V době žiznivých technologií mohl být rozdíl i dvojnásobný, takže se pak vyplatilo jezdit častěji do boxů. Protože při stejných počtech jako v příkladu, získáte při tří-zastávkové strategii bonus dokonce 36 sec, kterou zaplatíte nějakou ztrátou v podobě jedné zastávky, tj. nějakých 30 sec za boxy navíc. Takže celá strategie je časově v kladu a při soubojích s pomalejším vozy na jiné strategii můžete využít i v průměru lehčího vozu. Jezdit častěji do boxů má v tom případě jeden jeden zásadní následek, není to závod v úspoře gum a vyplatí se jezdit více stintů a hlavně naplno. Vzpomeňte na vítěznou čtyř-zastávkovou strategii Schumachera v Magny-course v době, kdy gumy vydržely i polovinu závodu !!! Takže mohl jet celý závod v tempu kvalifikace. Pak není divu, že se jezdili závody téměř v kvalifikačním tempu a to pak oddělovalo ty nejelší a jen dobré jezdce. Taky to bylo podstatně náročnější na fyzičku, soustředění, byl tu větší prostor na chybu, prostě to byly závody v rychlosti a ne v šetření gum.
Takže za mě je potřeba vrátit tankování a ještě zvýšit spotřebu vozů. -
rock
20:11 19.05.2015 82.117.159.XXX1. není pravda, že při 3zastávkové strategii máš výhodu až v kolech 16-20. Výhodu máš už od začátku, protože na pneu určených na 15 kol můžeš jet už od začátku každého stintu rychleji než na pneu, které musíš šetřit 20 kol. Tohle jsi vůbec nezohlednil. Nevím, kolik to udělá přesně, bude se to lišit okruh od okruhu a směs od směsi, ale je to nějaká ta desetinka-dvě na kolo. Na každé kolo po celý závod.
2. v úseku 16-20 máš pět kol pneu o celých 15 kol mladší (o víc, pokud soupeř má pneu z kvaldy), v intervalu 21-30 pneu o pouhých 5 kol starší. Kdysi jsem si to analyzoval, v tom pětikolovým intervalu s novějšíma pneu získáš -na čisté trati- podstatně víc, než se staršíma ztratíš
3. provoz je samozřejmě problém a na některých tratích vůbec ten největší. Ale podotkl bych, že když pojedeš na dřívější zastávku s tankováním, tak nejenom že se propadneš mezi ještě pomalejší auta než bez tankování (protože ta zastávka bude min. o 5s delší), ale navíc mezi nimi budeš s 25 kg paliva, zatímco jim bude v nádrži šplouchat posledních 5 kg. Svoji výhodu čerstvějších pneu tak částečně ztratíš díky vyšší váze.
Není to prostě tak jednoduchý, aby se to dalo spláchnout našimi odhady od oka. Pravda je, že vůbec netušíme, jak se s aktuálními auty a aktuálními pneumatikami tankování vlastně projeví.
-
-
eR
11:10 16.05.2015 62.245.107.XXXObávám se že následující změny budou mít za následek pokles předjížděcích manévrů na úroveň let 1995 - 2009, kdy byl počet předjíždění při suché GP průměrně 12-13 za závod. Což při dvouhodinovém závodu není moc a rozhodně je to o mnoho měně než v období od roku 2010 do teď (viz statistika [odkaz na stránku] ). Týmy na stejné úrovni se vrátí k "předjíždění" v boxech, tak jak to v daném období s oblibou dělali.
S vyloženou nechutí si vybavuji nudu na Imole a dalších tratích v tom období, kdy auta jezdila jak po kolejích a pokud se něco neodehrálo v prvním kole po startu, tak už většinou jezdci dojeli tak jak odstartovali. Dnes se ještě radujete, ale za pár let budete nadávat ještě víc než teď.-
Fanda.LH
12:34 16.05.2015 85.93.124.XXXPamatuji si to stejně... Jen to období bych zkrátil na 2008... 2009 se to s novými pravidly začalo lepšit... A během toho období tu bylo spousta nyní tak často vyvolávaných "pravidel"... Konkurence v pneu, neomezený vývoj, neomezené testování atd. atd... Nefungovalo to dobře... -
-
-
uzivatel000615
07:17 16.05.2015 168.235.194.XXXTankování Nedávno jsem tu pod jedním článkem psal, že bych uvítal návrat dotankování paliva při závodě a hle, k mé radosti se to snad splní. Samozřejmě, zeslonit se dá všechno, ale pokud vše (velikost a degradace pneu, velikost nádrže, aero pravidla pro proudění za vozem) sladí dohromady, bude to paráda.-
Fanda.LH
07:43 16.05.2015 85.93.124.XXXJasně, takže až to bude stát za h* , tak budeš nadávat, že to zeslonili... Jak jednoduché... Pamatuji si dobu a není to tak dávno, kdy jeden pilot dojel druhého a už se dotazoval, zda by nebylo výhodnější jet do boxů... Pro něj a pro jeho strategii to výhodnější mnohdy bylo, ale co my ? My co chceme vidět předjetí na trati...
Na druhou stranu jistou naději vidím v dnešních úsporných motorech... Byť i to se má změnit...
Pokud by např. měli 100kg na závod a nádrž na 50kg... Pak by prostor pro strategie nebyl o moc větší než dnes... Nejlepší by bylo, kdyby měli nádrž cca 35kg... To by znamenalo 2 rychlé pity v daném rozmezí... Vozy by byly rychlejší a strategie by neměla takový vliv... No uvidíme...
-
-
kakaa
23:46 15.05.2015 85.70.156.XXXno stačilo by, aby se dotáhlo ferrari na mercedes a budou závody pomalu jak za starejch časů, no a k tomu dojde napřesrok a pak se to zas podělá, jak se mi nelíbilo když rušili tankování, tak teď když to chtěj vracet mi to příjde ještě větší p.č.v.n., přesto to aspoň dává šance stratégům, hlavně co se těch gum týče a paliva do kvalifikace, no uvidíme, jako by měly tyhle motory přijít tenkrát se slickama -
-
Duncan66
16:49 15.05.2015 89.29.32.XXXhm s temi pneu parada, jsem zvedav, jak se k tomu postavi Pirelli.
Jinak navrat tankovani je mi trochu lito, ze nebude v boxech zalezet na tech matadorech, co vymenuji kola za 2 sekundy, ale vse bude zalezet v 99% na tom manikovi s tankovaci hadici.
Ale zase to dava vetsi moznosti pri planovani strategii, coz je urcite dobre. -
David
16:10 15.05.2015 109.105.48.XXXRozhodnutí To tankování není dobrý nápad. Člověk nebude vědět jestli předjetí bylo skrz umění jezdce nebo díky menšímu množství benzínu. Tak jak je to u pneu. Člověk neví jestli má použitou sadu nebo novou, jediný co se dozví je barva. Prostě nádhera. Jedny gumy jedna nádrž a ukaž se na dráze. Na předjíždění v boxech nejsem zvědavý, viz Španělsko (Lewis vs. Seb).-
-
-
Mike17
18:05 15.05.2015 93.99.87.XXXJestli je někdo rychlejší kvůli menšímu množství benzínu se přece dovíš podle toho, kolikrát pojede do boxů. Do nedávna to bylo normální a mně to matoucí nijak nepřišlo.
Jedny gumy a jedna nádrž povede maximálně k žádnému předjíždění. Stačí se podívat na Hamiltona v Barceloně, Vettela v Bahrajnu, nebo Rosberga v Číně. Možnost různých strategií a různých směsí je to, co vede k většímu množství předjíždění na dráze (vedle DRS a ERS). A možnost dotankování zvýší množství zastávek (a různých strategií), aniž by se musely vyrábět "jednokolové" směsi gum.
-
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 01.12.2024
GP Kataru 57 kol (308.611 km)
Losail International Circuitdní | hod | min | sek