V dopise o délce pěti stránek Mosley opět apeluje na nutnost výrazného snížení nákladů na provoz stáje Formule 1. Pokud by k tomuto nedošlo, bude dle nejvyššího představitele FIA budoucnost této motoristické disciplíny výrazně ohrožena. K tomu, aby byla F1 stále tím, čím byla dosud, tedy nejprestižnějším motoristickým seriálem, je dle něj potřeba její dostupnost i pro týmy soukromé, tedy týmy, za kterými nestojí mocní automobiloví výrobci. „Aby byla zajištěna stabilita F1 v dlouhodobém měřítku, potřebujeme skupinu soukromých stájí, které nebudou bezprostředně spojené s automobilkami,“ napsal Mosley.
V dopise je opět apelováno na přijetí změny v pravidlech, týkající se počtu motorů, které budou moci týmy použít. Zatímco v letošním roce je počet neomezený a týmy používají odlišné motory pro kvalifikace a pro závody, v dalších letech by mělo dojít dle návrhů FIA k postupnému omezování. V roce 2006 by tak měl jeden motor pro vůz F1 vydržet 6 závodních víkendů. V případě poruchy by byl ze závodu vyřazen, nebo značně handicapován! „V průběhu 3 let by tak mohlo dojít ke snížení současných astronomických částek za motory, které činí kolem 20 milionů USD na tým na pouhých 1,6 milionu USD, což je stále dost, ale pro soukromé stáje je to akceptovatelné,“ sdělil k finanční výhodnosti takovéhoto kroku Mosley.
Dále se dopis dotýká tématu trvanlivějších převodovek, šasi, povolených cenově dostupných materiálů a dalších konstrukcí a prvků vozů F1. Dle FIA bude v případě zavedení všech těchto změn v pravidlech zajištěna vysoká úroveň Formule 1 s týmy, které by nebyly závislé na výrobcích automobilů.
Zdá se, že Formule 1, tedy ta, kterou známe dosud, se nezadržitelně blíží do krize, která jí v nejlepším případě jen řádně otřese. Pravděpodobně budeme mluvit o velkém štěstí, pokud si vůbec zachová svoji historií utvářenou tvář. Je jasné, že její stávající finanční náročnost postupně redukuje startovní pole, ale kvůli ozdravení prostředí měnit samotnou podstatu Formule 1? Najít východisko z této situace je velice, velice těžké, ale je otázkou na místě, zda návrhy předkládané FIA jsou produktivní či kontraproduktivní. Pokud budou i nadále stavět motory velké koncerny, budou mít neustále k dispozici velký finanční balík na vývoj trvanlivého motoru při nízké váze. Takže opět budou odpadat nebo v horším případě nestartovat týmy, které mají horší motory, tedy zákaznické starší specifikace, nebo agregáty od méně zdatných výrobců.
Zkázou F1 jsou automobilky a nedostatek financí na reklamu? Nevhodný systém rozdělování peněz za TV přenosy? Je možné, aby se situace v F1 vyřešila sama od sebe podle zásad fungujícího trhu? Dá se předpokládat, že s poklesem zájmu o F1 klesne i zájem automobilek o jejich angažování v ní. Je ale určitě velmi nebezpečné vyčkávat tohoto okamžiku, zvláště v době, kdy BMW, Toyota, Honda, Renault, Ford či Mercedes financují své projekty s dlouhodobým záměrem. Zásahy FIA jsou tak určitě na místě, ale chtělo by to možná trochu méně agresivně stát za navrženými změnami, které jsou diskutabilní a jejichž výsledek nemusí být vždy přínosem.
Nemohu se ubránit rozporuplným pocitům z dosud přijatých změn. Zákaz elektronických systémů a obousměrného přenosu dat by měl přinést podstatně zajímavější závody, což se dá snad očekávat. Také zvýšení počtu bodujících je dle mého pozitivním krokem. Na stranu druhou se obávám nudy při kvalifikaci, neboť jde o změnu rozsahem srovnatelnou třeba s tím, že by se jezdila F1 na etapy, jako v rallye. Výsledkem tohoto opatření je snad pouze úspora benzínu a pneumatik. Nezdá se mi vůbec pravděpodobné, že by se zvýšil zájem diváků na tribunách nebo u televizních přijímačů jen kvůli tomu, že místo 4 letmých kol uvidí svého hrdinu pouze jedenkrát. Co se týče omezení počtu motorů a zákazu či povolení drahých ač pevných a lehkých materiálů, hrozí F1 nenapravitelná ztráta jejího postavení a renomé i možný zánik v případě spuštění konkurenční série GPWC, kterou plánují samotné automobilky…