Lopez: Räikkönen neodešel kvůli vývoji vozu. Proč Lotus nepředstihl Mercedes a Ferrari?

Petr Hlawiczka, 15. ledna 2014, 06:30 Google+

Majitel Lotusu Gerard Lopez se ohlíží za loňskou sezónou. Klíčové podle něj v boji o vyšší příčky i o udržení služeb Kimiho Räikkönena byly slabší výsledky v létě, nikoliv nedostatečný vývoj vozu či finanční problémy.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 16.01. 14:39) Napište svůj názor
Räikkönen, Kimi

Räikkönen, Kimi | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Lotus loni vykazoval výbornou formu a bojoval s Mercedesem a s Ferrari o 2. příčku za Red Bullem v šampionátu konstruktérů, nakonec skončil na 4. pozici. K neúspěchu přispěly pouze 3 body získané dohromady v Monaku a v Kanadě, a především několik odstoupení Romaina Grosjeana a  výpadek po letní přestávce, kdy stáj získala ve Spa a v Monze pouze 8 bodů, na rozdíl od svých soupeřů (Ferrari 54, Mercedes 37 bodů).

"Nešli jsme do sezóny s tím, že půjde o náš poslední rok s Kimim. Výkonnost byla výborná, více jsme na to tlačili ve vývoji. Jediným důvodem, proč jsme nepředběhli Ferrari či Mercedes byly naše špatné výsledky v létě. To s vývojem nesouviselo, zkrátka jsme dosahovali špatných výsledků. Špatné výsledky, navíc Romain měl několik odstoupení," řekl Lopez pro F1 Racing.

K odchodu Räikkönena do Ferrari podle něj nepřispěla vypjatá rádiová komunikace v průběhu Velké ceny Indie, kdy Fina ostrými slovy požádali o to, aby uvolnil Grosjeanovi cestu: "Kolikrát použijeme slovo začínající na F v rádiu...  Máte vůbec představu, co si Romain vyslechl, když se nedařilo? Jděte, nejsme ve školce..." Zpráva se však díky zařazení do televizního přenosu dostala k milionům diváků všech věkových skupin.

raikkonen
Kimi Räikkönen Lotus opustil, letos bude závodit za Ferrari (foto: Lotus F1 Team)

Problémem podle něj nebyly ani dlužné peníze: "Podobné problémy jsme měli i o rok dříve. Kimi se vrátil [do F1], nikdo nevěděl, jak na tom s výkonností bude, a my jsme navzdory názorům lidí uzavřeli smlouvu na slušnou pevnou částku a také za body. Vedl si velmi, velmi dobře.

Získal spoustu bodů a na konci sezóny díky pokračujícímu vývoji i vítězství. Nikdy jsme neměli problémy. Kimi si na to v médiích nikdy nestěžoval, protože jsme se dohodli, že na to budeme tlačit ve vývoji a hlavně že mu zaplatíme na konci sezóny, až uzavřeme účty a uvidíme, co chybí s tím, že my [Genii] do toho budeme muset vložit peníze," vysvětluje Lopez.

Pokud jde o dluhy vůči dodavatelům, uvádí: "Vím, že u některých došlo ke zpoždění... vždy jsme všem zaplatili. Částky, o kterých slýchávám, jsou naprosto směšné. Nebudu zacházet do detailů kromě toho, že dlužné částky nejsou obrovské. Platíme tak, jako jsme vždy platili." Ke zpožděním a nejistotě přispěla i neúspěšná vyčerpávající jednání se společností Quantum Motorsport, která měla týmu přinést desítky miliony dolarů. Letos proto bude spoléhat zejména na petrodolary nově příchozího Pastora Maldonada.

lopez
Lotus podle Gerarda Lopeze nakonec vždy všem zaplatil (foto: Lotus F1 Team)

Podle Lopeze na tom finančně ale momentálně není růžově drtivá většina týmů: "Osmdesát procent týmů v dnešním startovním poli - opravdu myslím 80 % - na tom finančně nejsou lépe než my. A u poloviny z těch 80 % by stačilo, aby jediná osoba řekla: 'Už mi je z toho špatně a F1 mě unavuje,' aby šla celá věc ke dnu."

A vyhlídky Lotusu pro letošní sezónu nejsou růžové: kromě toho, že přišel o špičkového jezdce, odešla celá řada schopných lidí: James Allison (technický ředitel), Dirk de Beer (šéf aerodynamiky), James Crook, Paul Cusdin (CFD inženýři), Robert Edwards (designér), Andy Garatt (koordinátor náhradních dílů), Grame Hackland (šéf IT), Gary Hall (šéf pro materiály), Frederic Launoy (zkušený aerodynamik), Martin Louis (výkonný ředitel), Slawomir Madaj (strukturální analýza), Jarrod Murphy (šéf CFD), Rod Nelson (hlavní inženýr pro testování a podporu), José Gallego Segura (šéf aeorynamického designu) či David Wheater (šéf aeordynamické výkonnosti).

Současný systém rozdělování peněz navíc favorizuje čtveřici špičkových týmů (Ferrari, McLaren, Mercedes a Red Bull), která má zajištěné od FOM dvakrát vyšší příjmy než Lotus, byť by na dráze nepodávala stejné výkony, což má vliv na konkurenceschopnost této stáje.

Vytisknout

Diskuze: Lopez: Räikkönen neodešel kvůli vývoji vozu. Proč Lotus nepředstihl Mercedes a Ferrari?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 16.01.2014 14:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Oscar Piastri se dočkal vítězství díky vlastnímu dobrému výkonu (ilustrační foto)

GP ÁZERBAJDŹÁNU: Piastri ustál Leclercovy ataky, Monačan ani napočtvrté nezúročil pole-position

Lewis Hamilton v závodě v Austrálii

Lewise Hamiltona na startovním roštu v Baku neuvidíme

Vozy Alpine by dosavadní průběh Grand Prix v ulicích Baku vymazaly (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ PO KVALIFIKACI: Všichni čekají nepředvídatelný závod

Sergio Pérez v letošní sezóně poprvé v kvalifikaci porazil svého kolegu (ilustrační foto)

Leclercovi Baku svědčí zajel tu čtvrté pole-position v řadě, Norris fatálně propadl

Alexander Albon stejně jako jeho nový týmový kolega v Baku překvapili (ilustrační foto)

Třetí trénink plný dramat: dvě červené vlajky a výborný Williams, těsně triumfoval Russell

George Russell téměř celou první polovinu prostál v boxech (ilustrační foto)

Leclerc těsně pokořil Péreze v druhém tréninku, smůlu měl Norris

Max Verstappen v závodě v Monaku

První trénink v Baku ovládl Verstappen. Leclerc a Colapinto bourali

Newey nastupuje k Aston Martinu

Newey přechází k Aston Martinu. S Alonsem a Hondou očekává opět úspěšné partnerství

Model monpostu McLarenu v aerodynamickém tunelu

Proč McLaren stále nenasadil to největší vylepšení a díky čemu předčí při vývoji své soupeře?

Oscar Piastri slaví vítězství po závodě v Maďarsku

"Norris mistrem světa? Poslední věc, která by Piastriho nadchla." Brundle chválí jeho zabijácký instinkt + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Boullier, Eric

Boullier: Dvojnásobný počet bodů v posledním závodě už asi zůstane

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Leclerc těsně pokořil Péreze v druhém tréninku, smůlu měl Norris

  2. Newey přechází k Aston Martinu. S Alonsem a Hondou očekává opět úspěšné partnerství

  3. Leclercovi Baku svědčí zajel tu čtvrté pole-position v řadě, Norris fatálně propadl

  4. PROHLÁŠENÍ PO KVALIFIKACI: Všichni čekají nepředvídatelný závod

  5. První trénink v Baku ovládl Verstappen. Leclerc a Colapinto bourali

  6. Třetí trénink plný dramat: dvě červené vlajky a výborný Williams, těsně triumfoval Russell

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud