Lopez: Räikkönen neodešel kvůli vývoji vozu. Proč Lotus nepředstihl Mercedes a Ferrari?

Petr Hlawiczka, 15. ledna 2014, 06:30 Google+

Majitel Lotusu Gerard Lopez se ohlíží za loňskou sezónou. Klíčové podle něj v boji o vyšší příčky i o udržení služeb Kimiho Räikkönena byly slabší výsledky v létě, nikoliv nedostatečný vývoj vozu či finanční problémy.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 16.01. 14:39) Napište svůj názor
Räikkönen, Kimi

Räikkönen, Kimi | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Lotus loni vykazoval výbornou formu a bojoval s Mercedesem a s Ferrari o 2. příčku za Red Bullem v šampionátu konstruktérů, nakonec skončil na 4. pozici. K neúspěchu přispěly pouze 3 body získané dohromady v Monaku a v Kanadě, a především několik odstoupení Romaina Grosjeana a  výpadek po letní přestávce, kdy stáj získala ve Spa a v Monze pouze 8 bodů, na rozdíl od svých soupeřů (Ferrari 54, Mercedes 37 bodů).

"Nešli jsme do sezóny s tím, že půjde o náš poslední rok s Kimim. Výkonnost byla výborná, více jsme na to tlačili ve vývoji. Jediným důvodem, proč jsme nepředběhli Ferrari či Mercedes byly naše špatné výsledky v létě. To s vývojem nesouviselo, zkrátka jsme dosahovali špatných výsledků. Špatné výsledky, navíc Romain měl několik odstoupení," řekl Lopez pro F1 Racing.

K odchodu Räikkönena do Ferrari podle něj nepřispěla vypjatá rádiová komunikace v průběhu Velké ceny Indie, kdy Fina ostrými slovy požádali o to, aby uvolnil Grosjeanovi cestu: "Kolikrát použijeme slovo začínající na F v rádiu...  Máte vůbec představu, co si Romain vyslechl, když se nedařilo? Jděte, nejsme ve školce..." Zpráva se však díky zařazení do televizního přenosu dostala k milionům diváků všech věkových skupin.

raikkonen
Kimi Räikkönen Lotus opustil, letos bude závodit za Ferrari (foto: Lotus F1 Team)

Problémem podle něj nebyly ani dlužné peníze: "Podobné problémy jsme měli i o rok dříve. Kimi se vrátil [do F1], nikdo nevěděl, jak na tom s výkonností bude, a my jsme navzdory názorům lidí uzavřeli smlouvu na slušnou pevnou částku a také za body. Vedl si velmi, velmi dobře.

Získal spoustu bodů a na konci sezóny díky pokračujícímu vývoji i vítězství. Nikdy jsme neměli problémy. Kimi si na to v médiích nikdy nestěžoval, protože jsme se dohodli, že na to budeme tlačit ve vývoji a hlavně že mu zaplatíme na konci sezóny, až uzavřeme účty a uvidíme, co chybí s tím, že my [Genii] do toho budeme muset vložit peníze," vysvětluje Lopez.

Pokud jde o dluhy vůči dodavatelům, uvádí: "Vím, že u některých došlo ke zpoždění... vždy jsme všem zaplatili. Částky, o kterých slýchávám, jsou naprosto směšné. Nebudu zacházet do detailů kromě toho, že dlužné částky nejsou obrovské. Platíme tak, jako jsme vždy platili." Ke zpožděním a nejistotě přispěla i neúspěšná vyčerpávající jednání se společností Quantum Motorsport, která měla týmu přinést desítky miliony dolarů. Letos proto bude spoléhat zejména na petrodolary nově příchozího Pastora Maldonada.

lopez
Lotus podle Gerarda Lopeze nakonec vždy všem zaplatil (foto: Lotus F1 Team)

Podle Lopeze na tom finančně ale momentálně není růžově drtivá většina týmů: "Osmdesát procent týmů v dnešním startovním poli - opravdu myslím 80 % - na tom finančně nejsou lépe než my. A u poloviny z těch 80 % by stačilo, aby jediná osoba řekla: 'Už mi je z toho špatně a F1 mě unavuje,' aby šla celá věc ke dnu."

A vyhlídky Lotusu pro letošní sezónu nejsou růžové: kromě toho, že přišel o špičkového jezdce, odešla celá řada schopných lidí: James Allison (technický ředitel), Dirk de Beer (šéf aerodynamiky), James Crook, Paul Cusdin (CFD inženýři), Robert Edwards (designér), Andy Garatt (koordinátor náhradních dílů), Grame Hackland (šéf IT), Gary Hall (šéf pro materiály), Frederic Launoy (zkušený aerodynamik), Martin Louis (výkonný ředitel), Slawomir Madaj (strukturální analýza), Jarrod Murphy (šéf CFD), Rod Nelson (hlavní inženýr pro testování a podporu), José Gallego Segura (šéf aeorynamického designu) či David Wheater (šéf aeordynamické výkonnosti).

Současný systém rozdělování peněz navíc favorizuje čtveřici špičkových týmů (Ferrari, McLaren, Mercedes a Red Bull), která má zajištěné od FOM dvakrát vyšší příjmy než Lotus, byť by na dráze nepodávala stejné výkony, což má vliv na konkurenceschopnost této stáje.

Vytisknout

Diskuze: Lopez: Räikkönen neodešel kvůli vývoji vozu. Proč Lotus nepředstihl Mercedes a Ferrari?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 16.01.2014 14:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Boullier, Eric

Boullier: Dvojnásobný počet bodů v posledním závodě už asi zůstane

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud