Pro Ferrari, Renault a Mercedes jde do tuhého. Už 28. ledna vyjedou nové vozy F1 s novými turbomotory v Jerezu poprvé na trať. Experti si ale kladou otázku, zda-li nebudou nové vozy trávit více času v garáži než na trati.
Technický ředitel Ferrari, James Allison, to odmítá: "Neříká se to každý rok? Přitom nové vozy pravidelně ukazují už při prvních testovacích jízdách ohromnou spolehlivost." Přesto Allison připouští, že tentokrát byla výzva opravdu velká, především pro inženýry, kteří jsou odpovědní za motory.
Jde o nový neprozkoumaný terén: "Přesto vycházím z toho, že budou dobře připraveny," argumentuje James. Zrovna od Ferrari jsme mohli slyšet, že vývoj jejich turbo motoru a elektrických motorů jde podle plánu a že údajné problémy s váhou a spotřebou jsou pod kontrolou. Naproti tomu jsme v kuloárech mohli slyšet zvěsti, že u Renaultu mají trochu zpoždění.
Šéf Red Bullu, Christian Horner, se prý měl mezi ostatními týmy poptávat, jestli by nebylo smysluplnější první test o týden posunout. "Nic se zde neposunulo. Na začátku ledna to dle plánu začne. Pro všechny to bude velký úkol," říká Niki Lauda. Mercedes už nechává motor na speciální testovací stolici 'běhat' celé závody.
Vloni byly ve středu zájmu pneumatiky...
Tedy nový V6 turbo motor i s celým hybridním ustrojím, převodovka a chlazení jsou zabudovány do starého šasi, které je ale od předního zavěšení dopředu seříznuto. Chladiče jsou zabudovány v bočnicích stejně, jako budou zabudovány v modelu monopostu na rok 2014. Také záď auta už je tak štíhlá, jak bude v této sezoně.
Inženýři tak mohou v realitě vyzkoušet, jestli funguje chlazení. Dle Laudy je to totiž jeden z nových problémů, se kterým se musejí vypořádat všichni inženýři. "V běhu času se učíme nové věci. Najednou musíte dávat pozor na věci jako tlak vody nebo na mezichladič. Olej a voda musí být v přesně daném teplotním okně. Pokud by dané hranice překročily třeba o pouhých pár stupňů, tak by to všechno poničilo," odhaluje Lauda.
...převezmou tuto roli díky své (ne)spolehlivosti letos motory?
Lauda tudíž soucítí se zákaznickými týmy: "Nemají žádnou podobnou testovací stolici. Oni musejí na základě informací od svého partnera přes motory zajistit funkčnost chlazení." Kdo zde bude riskovat až moc, získá pravděpodobně několik bodů v aerodynamice, ale zaplatí za ně v oblasti spolehlivosti.
Odhady Laudy potvrzuje i Allison: "Ještě nikdy nebyla ta výhoda stavby vozu a motoru pod jednou střechou tak veliká." Třetím týmem (kromě Ferrari a Mercedesu), který bude z této výhody profitovat, je Red Bull. Obhájci titulu jsou zákazníkem Renaultu číslo jedna.
Jak Mercedes, tak i Renault mají po čtyřech zákaznících. Lauda vidí výhodu i v tom. "Čtyři zákazníci, čtyři různé zdroje informací. Každý má svoje individuální problémy. Budu se starat o to, aby se to všechno potkalo u nás na jednom místě. Abychom se tak mohli rychleji učit a reagovat."