FIA má problémy s měření průtoku paliva pro nové turbomotory

Petr Hlawiczka, 22. října 2013, 06:30 Google+

Příští rok se dočkáme nových úspornějších 1,6litrových V6 turbomotorů. Při testech se však vyskytl problém s průtokovými měřiči, které ve výsledcích udávaly příliš velké odchylky.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 23.10. 21:43) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Příští rok se rozloučíme s Cosworthem a ve Formuli 1 budou do roku 2015, kdy se vrátí Honda, působit tři dodavatelé motorů: Ferrari, Mercedes a Renault. Všichni však poukazují na to, jak velkou výzvou je daná spotřeba u nových pohonných jednotek.

V závodě si budou muset při výkonu kolem 750 koní (včetně ERS) vystačit se 100 kg paliva, přičemž do hry kvůli zamezení extrémům v kvalifikaci, kde si týmy mohou volit množství benzínu v nádrži, vstupuje také omezení maximálního průtoku paliva na maximálně 100 kg/hod. V celé sezóně si týmy mají navíc vystačit pouze s pěti motory.

Při testech mladíků v Silverstone se však objevil další problém - měřiče průtoku použité se současnými atmosférickými osmiválci vykazovaly výsledky, které se podle Auto Motor und Sport lišily až o 1,5 %. FIA na jejich dodávku uzavřela smlouvu s anglickou společností Gill Sensors, přičemž maximální povolená odchylka činí 0,5 %.

Problém s měřením je velmi složitý. Vstřikované množství paliva je měřeno ultrazvukem a Remi Taffin z Renaultu vysvětluje, proč je to obtížné: "Během jízdy dochází k silným vibracím a velkému kolísání teploty. K tomu si přidejte dynamiku motoru F1, který najednou zrychlí z nuly na maximální otáčky."

turbo renault motor
Přípravy nových turbomotorů provázejí technické problémy s meřiči průtoku paliva
(ilustrační foto: Renault Sport F1)

Další dodávku by FIA měla obdržet tento měsíc. Kdy ale nové senzory budou otestovány, zatím není známo - možná během testu Pirelli ve Vallelunze na začátku listopadu, popř. během pátečních tréninků.

Na testovací stolici to z výše uvedených důvodů nestačí. Před společností Gill Sensors spočívá velký úkol. Po vyřešení problémů slíbili, že svá čidla výrobcům motorů dodá nejpozději tři týdny před prvním testem v Jerezu.

Pokud se měření ale nezpřesní, bude FIA čelit velkému problému (omezení průtoku má být příští rok zavedeno také ve vytrvalostním šampionátu WEC). Problém by v F1 nenastal jen v kvalifikaci, kdy by FIA musela spoléhat na informace poskytované výrobci motoru, ale i v závodě.

Natankovat všem pod dohledem 100 kg benzínu a bude klid? To by nebylo řešením, protože vozy budou muset mít kvůli nájezdu na rošt, prvnímu kolu před samotným startem (formation lap) a případným dojezdem do boxů po dokončení závodu v nádrži více než 100 kg paliva, čehož by se dalo snadno zneužít.

Vytisknout

Diskuze: FIA má problémy s měření průtoku paliva pro nové turbomotory

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 23.10.2013 21:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

di Resta, Paul

Boj o šesté místo v šampionátu: majitel Force Indie přiznává obavy kvůli formě…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud