Jak loni přišel Newey na nelegální trik s výfuky

iM2, 13. ledna 2013, 20:45 Google+

Red Bullu před sezonou 2012 přišel na trik, kterým se mu podařilo eliminovat ztrátu tzv. foukaného difuzoru. Konstruktér Red Bullu, Adrian Newey, prozrazuje, jak měl celý systém fungovat. FIA ho na poslední chvíli zakázala.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Již od sezony 2010 je výfuk ve velkém zájmu inženýrů F1. Red Bull tehdy přišel s výfukovými difuzory, které právě na jejich vozech fungovaly zcela bezchybně. Postupně přišly všechny týmy se svoji verzí tohoto řešení. Celé řešení poskytovalo větší přítlak a také lepší trakci na zadní nápravě.

Systém byl neustále vylepšován - k tomu přispěli také výrobci motorů. Ti přišli s mapováním, které produkovalo horké plyny, i když jezdec neměl sešlápnutý plynový pedál (například při brzdění). Jenže celý systém se stával dražším a dražším, a tak se FIA rozhodla ho před sezonou 2012 zakázat.

Pro inženýry nebylo jednoduché tento ztracený přítlak nahradit. "Dva roky jsme vyvíjeli auto kolem výfukového difuzoru. Po zákazu tohoto systému jsme přišli o opravdu hodně," vzpomíná na začátek sezony konstruktér Red Bullu Adrian Newey pro německý Auto Motor und Sport.


Red Bull byl v řešení foukaných difuzorů nejdále...

Mistrovská stáj by s podobnou technikou ráda pokračovala i v sezoně 2012. Je zcela jasné, že právě zde tkvěla jedna z výhod Red Bullu před konkurencí. A jak se ve Formuli 1 říká: "Co se inženýři jednou naučí, to neradi zapomínají." Hned po představení regulí pro rok 2012 začali v kancelářích v Milton Keynes hledat skulinku v pravidlech, která by jim umožnila používat i nadále horké výfukové plyny.

FIA přesně definovala, kde musí výfuk končit a také že za koncovkou výfuku nesmí být žádné aerodynamické prvky. Na první pohled vypadala pravidla neprůstřelně, ale.... "Nakonec v nich [pravidlech] byla skulinka. Předepsaná 'prázdná oblast' za výfukem byla pouze do výšky zadní nápravy. Ve stručnosti řečeno, za ní jsme mohli mít ještě jeden vstup pro chytání horkých plynů, kam jsme je chtěli dovést a posléze je usměrnit jinam."

Red Bullem vyvinutá konstrukce vypadala zhruba jako kanálek na chlazení brzd. Skrz trychtýř a kanálek měly být horké plyny dopraveny až dolů do difuzoru. "Tím by se nám podařilo snížit omezení výfukových difuzorů, které nám předepsala pravidla."


Vloni se musel i on podrobit změně pravidel

Toto chytré řešení se ale na trať nikdy nedostalo. Konkurence řešení zpozorovala a nahlásila to FIA, ta poté upravila pravidla takovým způsobem, aby ani toto řešení nemohlo být na vůz nasazeno. Red Bull musel začít nanovo.

"Vrátilo nás to zpět. Už jsme počítali s tím, že tento systém budeme moci nasadit. Vývoj celého systému byl již v relativně pokročilém stádiu." Red Bull tím ztratil drahocenný čas, což se projevilo v pozdním nasazení první verze Coanda výfuků až na posledním předsezonním testu. "S vývojem Coanda výfuků jsme začali teprve poté, co nám byl předešlý systém zakázán."

Tip: Pod článkem naleznete obrázky, které mapují vývoj výfuků pro foukané difuzory a letošní Coanda výfuky.

Vytisknout

Diskuze: Jak loni přišel Newey na nelegální trik s výfuky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Motokáry

Druhé kolo vyhrál Nasr před Piquetem, celkovým vítězem Bianchi, Alonso bez bodu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud