Maranellský tým se v závěru sezóny dostal do delikátní situace, kdy stojí před úkolem pomoci Fernandu Alonsovi k druhému místu v mistrovství světa, na které ztrácí deset bodů a zároveň musí pomýšlet na vývoj vozu pro sezonu budoucí. Ale ne pokaždé se oba směry musí shodovat, často mohou vytvářet různé situace.
Španělský pilot v Abú Zabí vybojoval druhé místo, které má bez pochyb hodnotu zlata, především smazalo špatné vzpomínky na loňskou sezónu z tohoto okruhu a obohatilo sbírku Fernanda Alonsa, kterému pravé trofej z okruhu Jas Marina jako jediná chyběla. Fernando byl skvělý: z vozu dokázal dostat maximum jeho potencionálu a především se vyvaroval dělání chyb.
Monopost 150° Italia má problém se zahříváním pneumatik: není schopný je dostat do provozní teploty v dostatečném krátkém čase tak, jako jeho rivalové. V této souvislosti se také řeší dilema korelace dat mezi aerodynamickým tunelem a tratí. Problémy, které na jaře stály místo technického ředitele Alda Costu, který nakonec opustil italský tým a odešel k Mercedesu, k bývalým spolupracovníkům se kterými slavil úspěchy (Ross Brawn a Michael Schumacher).
Zákaz testování během sezóny vyzdvihl nový aspekt, který se stal postupně důležitým článkem všech týmů, investice značných prostředků k vybudování moderních simulátorů. Virtuální realita hraje čím dál důležitější roli v projektování, výzkumu a vývoji nových monopostů, kde ztratit krok s konkurencí má velmi negativní dopad na celý tým.
Aerodynamický tunel od Renza Piana byl přebudován letos v létě tak, aby vyhovoval potřebám dnešní formule 1, mezitím byla používána vysoce výkonná struktura Toyota Motorsport v Kolíně nad Rýnem, ta, kterou využil při vývoji i McLaren, jehož monopost MP4–26 v Abú Zabí zvítězil. Nemusíme, být vědeckými pracovníky, abychom pochopili, že problém nebude v aerodynamickém tunelu, ale v systému přenosu dat.
Mluví se o tom, že Ferrari pro rok 2012 bude extrémním monopostem, který nebude vycházet z projektu 150° Itália a představí velmi odvážné řešení v oblasti aerodynamiky. V Maranellu se rozhodli nekopírovat Red Bull RB7 a chtějí se vydat svou vlastní cestou. Velká pozornost byla věnována především tomu, jak využít výhod v novém výfukovém systému.
Bylo to právě Ferrari společně se Sauberem a HRT, které byli v rámci jednání Komise F1 proti obnovení diskuzi na téma výfukových difuzorů. Technici týmu z Maranella odhadují, že výhoda Red Bullu při využívání tohoto řešení mohla představovat až jednu sekundu na kolo.
Podobný extrém se na rudých vozech neobjevil, přestože se v této oblasti hodně pracovalo. Aby systém dobře fungoval, vyžaduje 30 až 40 koňských sil a o 10 % vyšší spotřebu. Je jasné, že výhody, které dělají až sekundu na kolo, mají i své negativní stránky.
Vše je jinak, pokud jsou výsledky na trati o polovinu horší než ty dosahované v aerodynamickém tunelu nebo v simulátoru. Také Ferrari mělo dosahovat časy o sekundu rychlejšími, v praxi se to však nikdy nepodařilo. Proto je normální, že tým formovaný Patem Fryem bude proti návratu foukání z výfuků (při nesešlápnutém plynu) bojovat, přestože tomu věnovali spoustu času a úsilí.
Dokonce i nové přední křídlo, které má být použito na voze pro příští sezonu, nepotvrdilo na dráze všechna data z aerodynamického tunelu. Opět se objevily problémy s korelací dat získaných v tunelu dat z dráhy, což může mít značný vliv na celý projekt 2012.
Inženýři z Maranella zahájili práce na extrémním řešení celé koncepce vozu a nyní se obávají toho, že nebudou schopni dostat z vozu veškerý jeho potenciál, který na simulátoru monopost vykazuje.