Jistoty a pochybnosti Ferrari při vývoji vozu pro rok 2012

Jiří Žemlička, 20. listopadu 2011, 08:15 Google+

Nové přední křídlo a nové výfuky ukázaly diametrální rozdíly mezi daty pořízenými z aerodynamického tunelu a těmi získanými přímo z trati.

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 21.11. 11:02) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Maranellský tým se v závěru sezóny dostal do delikátní situace, kdy stojí před úkolem pomoci Fernandu Alonsovi k druhému místu v mistrovství světa, na které ztrácí deset bodů a zároveň musí pomýšlet na vývoj vozu pro sezonu budoucí. Ale ne pokaždé se oba směry musí shodovat, často mohou vytvářet různé situace.

Španělský pilot v Abú Zabí vybojoval druhé místo, které má bez pochyb hodnotu zlata, především smazalo špatné vzpomínky na loňskou sezónu z tohoto okruhu a obohatilo sbírku Fernanda Alonsa, kterému pravé trofej z okruhu Jas Marina jako jediná chyběla. Fernando byl skvělý: z vozu dokázal dostat maximum jeho potencionálu a především se vyvaroval dělání chyb.

Monopost 150° Italia má problém se zahříváním pneumatik: není schopný je dostat do provozní teploty v dostatečném krátkém čase tak, jako jeho rivalové. V této souvislosti se také řeší dilema korelace dat mezi aerodynamickým tunelem a tratí. Problémy, které na jaře stály místo technického ředitele Alda Costu, který nakonec opustil italský tým a odešel k Mercedesu, k bývalým spolupracovníkům se kterými slavil úspěchy (Ross Brawn a Michael Schumacher).

Zákaz testování během sezóny vyzdvihl nový aspekt, který se stal postupně důležitým článkem všech týmů, investice značných prostředků k vybudování moderních simulátorů. Virtuální realita hraje čím dál důležitější roli v projektování, výzkumu a vývoji nových monopostů, kde ztratit krok s konkurencí má velmi negativní dopad na celý tým.

Aerodynamický tunel od Renza Piana byl přebudován letos v létě tak, aby vyhovoval potřebám dnešní formule 1, mezitím byla používána vysoce výkonná struktura Toyota Motorsport v Kolíně nad Rýnem, ta, kterou využil při vývoji i McLaren, jehož monopost MP4–26 v Abú Zabí zvítězil. Nemusíme, být vědeckými pracovníky, abychom pochopili, že problém nebude v aerodynamickém tunelu, ale v systému přenosu dat.

Mluví se o tom, že Ferrari pro rok 2012 bude extrémním monopostem, který nebude vycházet z projektu 150° Itália a představí velmi odvážné řešení v oblasti aerodynamiky. V Maranellu se rozhodli nekopírovat Red Bull RB7 a chtějí se vydat svou vlastní cestou. Velká pozornost byla věnována především tomu, jak využít výhod v novém výfukovém systému.

Bylo to právě Ferrari společně se Sauberem a HRT, které byli v rámci jednání Komise F1 proti obnovení diskuzi na téma výfukových difuzorů. Technici týmu z Maranella odhadují, že výhoda Red Bullu při využívání tohoto řešení mohla představovat až jednu sekundu na kolo.

Podobný extrém se na rudých vozech neobjevil, přestože se v této oblasti hodně pracovalo. Aby systém dobře fungoval, vyžaduje 30 až 40 koňských sil a o 10 % vyšší spotřebu. Je jasné, že výhody, které dělají až sekundu na kolo, mají i své negativní stránky.

kridlo

Vše je jinak, pokud jsou výsledky na trati o polovinu horší než ty dosahované v aerodynamickém tunelu nebo v simulátoru. Také Ferrari mělo dosahovat časy o sekundu rychlejšími, v praxi se to však nikdy nepodařilo. Proto je normální, že tým formovaný Patem Fryem bude proti návratu foukání z výfuků (při nesešlápnutém plynu) bojovat, přestože tomu věnovali spoustu času a úsilí.

Dokonce i nové přední křídlo, které má být použito na voze pro příští sezonu, nepotvrdilo na dráze všechna data z aerodynamického tunelu. Opět se objevily problémy s korelací dat získaných v tunelu dat z dráhy, což může mít značný vliv na celý projekt 2012.

Inženýři z Maranella zahájili práce na extrémním řešení celé koncepce vozu a nyní se obávají toho, že nebudou schopni dostat z vozu veškerý jeho potenciál, který na simulátoru monopost vykazuje.

Vytisknout

Diskuze: Jistoty a pochybnosti Ferrari při vývoji vozu pro rok 2012

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 21.11.2011 11:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Berger, Gerhard

Obnoví McLaren legendární partnerství s Hondou?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud