RED BULL
Sebastian Vettel, 1.
Pro nás to byl po tom všem velmi dobrý den, je to moc příjemné, když si tým zajistí první řadu. Zítra to bude dlouhý závod, zde je vždy náročný. Okruh je obtížný, je na něm tolik zatáček, před nájezdem do dalšího kola jich je 25. Obzvlášť v kvalifikaci je velmi, velmi těžké projet každou z nich správně, zajet tedy perfektní kolo je docela náročné.
Má první jízda byla docela dobrá, byl jsem velmi spokojený, Mark po druhé jízdě také. Jedná se o dobrý výsledek, je to dobré pro zítřejší start. Uvidíme, co tady dokážeme.
Mark Webber, 2.
Bylo to dost dobré, abych řekl pravdu. Jak naznačil Seb, je tady spousta zatáček. Nemůžete si však vybírat nejlepší průjezdy z různých kol, musíte projet každou z nich správně. Před Q3 jsem to neměl zrovna nejlepší, ale kluci odvedli dobrou práci a dostali mě do toho.
Věděl jsem, že v posledním kole to může být ještě lepší, musel jsem jen všechno poskládat do sebe. Nebylo to jednoduché, ale přesto se mi podařilo odjet dost dobré kolo a bylo příjemné být v posledním sektoru o něco rychlejší, dát to vše dohromady.
Seb je o něco silnější v prvních dvou, ale nakonec to byl pro tým skvělý den po všech těch řečech [o využívání výfuků]. Je to příjemné sem přijet a odvádět dobré výkony. Za dnešek se samozřejmě nerozdávají žádné body, takže se těšíme na zítřejší závod, od něj se odrazíme.
Christian Horner, šéf týmu
Báječný týmový výkon, mít oba piloty v první řadě – to je skvělý týmový výsledek. Podařilo se nám to díky výborně provedeným všem třem částem kvalifikace a tvrdé práci - nejen na dráze, ale i v továrně - na zajištění toho, že budeme dále vyrábět vozy, které mají na vítězství, týden po týdnu.
Za dnešek ale nejsou žádné body. S dvěma DRS zónami, o nichž víme, že jsou zde velmi mocnou zbraní, to zítra bude fantastický závod.
MCLAREN
Lewis Hamilton, 3.
Uvidíme, co se zítra stane. Budeme mít víc pit stopů než předtím. Už jsme letos viděli, jak se závody mohou vyvíjet, takže to může být napínavý a vzrušující závod. Neočekával jsem, že se kvalifikuji tak vysoko, ve třetím tréninku jsme trochu ztráceli. Kluci z týmu ale odvedli skvělou práci. Moje kolo nebylo tak špatné, snažil jsem se to ještě vylepšit, ale trochu jsem to přehnal, a tak jsem raději zkusil ušetřit pneumatiky do závodu.
Jenson Button, 6.
Šesté místo je trochu frustrující, protože vůz se v druhé části choval velmi dobře a ani jsem na to nemusel moc tlačit. Takže nevím, proč se to v třetí části změnilo. Vůz byl docela dost přetáčivý a zejména v prvních dvou sektorech mě trápil nedostatek přilnavosti. S tímto jsem nepočítal.
Ráno během tréninků se vůz choval dobře. Vyvážení vozu nefungovalo možná kvůli vyšší teplotě tak dobře jako ráno. Na stejné sadě jsem měl o něco více přetáčivosti než ráno. Stále ale můžeme měnit tlak pneumatik a aerodynamické vyvážení pro zítřek, takže můžeme očekávat dobrý závod.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
V posledních třech závodech jsem závodech - Barcelona, Monte-Carlo a Montreal - jsme měli v závodě nejrychlejší vůz a doufám, že tomu tak bude i tady ve Valencii.
Dnes jsme se kvalifikovali jako třetí a šestí, což je dobré, ale ne skvělé. Závod je však stále až zítra. Zvolit správnou strategii bude výzvou pro každého, ale máme výtečný závodní vůz MP4-26 a dva ohromné jezdce Lewise a Jensona. I když bychom se v ideálním případě raději kvalifikovali v první řadě, pevně věřím, že zítra budeme vážnými kandidáty na vítězství
FERRARI
Fernando Alonso, 4.
Nemyslím si, že by to dnes bylo zklamání, protože jsme si byli vědomi toho, jaká je situace. Dali jsme si za cíl bojovat s McLareny a přesně to jsme udělali. Možná jsme očekávali, že se před ně dostaneme úplně, ale místo toho jsme se dostali mezi ně. Neočekával jsem, že by úpravy pravidel měly nějak ovlivnit pořadí, Red Bull je stále favoritem. Uvidíme až v Silverstone, kde budou změny razantnější. Musíme ale počítat s tím, že něco ztratí každý.
Během svého druhého pokusu v Q3 jsem se snažil o zlepšení, ale pak jsem zjistil, že nejsem tak rychlý a raději jsem šetřil pneumatiky. Zítra asi uvidíme hodně odlišných strategií. Naším cílem je pódium a máme na to. Vývoj vozu pokračuje dobře, ale ztrácíme v aerodynamice, bude trvat ještě 2-3 měsíce, než to bude úplně v pořádku. Ale pro úspěch uděláme vše.
Felipe Massa, 5.
Nebyla to jednoduchá kvalifikace, i když 4. a 5. místo jsou dobré výsledky. Možná se McLarenu podařilo najít něco extra mezi tréninkem a kvalifikací, co je zlepšilo. Red Bull je podle předpokladů stále silný. V posledních třech závodech jsme se zlepšili a chceme tak i pokračovat. Stále usilovně vyvíjíme, zejména když pravidla pro příští rok budou více méně stejná. Cokoliv tak může být do budoucna dobré.
Dnes jsme se s novou střední směsí prali víc než včera. Možná je to tím, že je na trati více gumy a je vyšší teplota trati. Bude zajímavé sledovat různé strategie. Nemyslím si, že je možné zde jet jen na jednu zastávku.
Stefano Domenicali, šéf týmu
Celkově vzato to byla dobrá kvalifikace. Až do konce jsme bojovali s McLarenem o místo mezi prvními třemi a chyběl nám jen kousek… Jistě, pokud se podíváme na časy sektor po sektoru, tak jsme měli na to dostat oba vozy do druhé řady, ale víme, že zajet perfektní kolo na takovéto trati je složité. V posledních závodech jsme pokaždé měli vůz v předních řadách, což je oproti první části sezony pokrok. Také jsme stáhli náskok týmů před námi. I když to může být i tím, že okruh nám svými parametry vyhovuje, značí to, že jdeme ve vývoji správným směrem.
Zítřejší závod vypadá nejistě, samozřejmě má jasného favorita. Přesto bych výsledek raději neodhadoval. Mnohokrát jsme viděli, že byl závod těsnější než kvalifikace, takže by to tak mohlo být i teď. Myslím, že můžeme bojovat o pódium. Bude důležité skvěle zvládnout jakoukoliv situaci, která během závodu přijde.
Pat Fry, technický ředitel
Velmi zajímavá a těsná kvalifikace. Ztráta na nejrychlejší je víceméně stejná, jakou jsme před víkendem mohli očekávat vzhledem k tomu, že trať má jemně odlišnou charakteristiku od Montrealu, kde jsme byli špičce o něco blíže.
Obzvlášť v posledním sektoru jsme na Red Bully a také na McLareny ztrácely. Je to část trati, kde hraje největší roli aerodynamická efektivita monopostu, a právě v této oblasti se musíme zlepšit.
Nyní se musíme soustředit na závod, jsme si vědomi, že bude náročný a plný incidentů, jak už je to na městském okruhu obvyklé.
Jeden faktor je méně známý – totiž jak si povede střední směs, s níž zde jezdíme poprvé, na delších vzdálenostech. Upřímně věřím, že nikdo o tom nemá dostatečná data, aby mohl říct, jak bude fungovat v zítřejším závodě.
MERCEDES
Nico Rosberg, 7.
Včera jsme s týmem hodně pracovali na nastavení, dnes jsme však upravovali vůz jen decentně, takže jsem celkem spokojen. Tento víkend je těžký, musím si dávat pozor na přehřívání zadních pneumatik, hlavně zítra. Tím, že jsem v Q2 jel na použité sadě měkkých gum, jsem jednu měkkou sadu ušetřil na zítřek. To může být důležité a může to znamenat pár bodů k dobru. Těším se.
Michael Schumacher, 8.
Řekl bych, že dnešní výkon byl průměrný. Možná bych byl o pozici výš, ale v jedné zatáčce jsem přidal plyn moc brzy, dostal jsem mírný smyk a to mě stálo sedmé místo. Jinak jsme ale tam, kde jsme očekávali, odráží to naše momentální postavení. Byl bych ale optimistický, auta před námi můžeme zkusit předjet. Takže uvidíme, jak se závod vyvine a co z toho dokážeme vytěžit.
Ross Brawn, šéf týmu
Kvalifikace šla podle plánu. Všichni jezdci v Q3 zajeli rychlý čas a tomu odpovídá i postavení Nica a Michaela na startu. Tým dostal z toho, co máme k dispozici úplné maximum. Naše plány a ambice budou ale v příštích měsících vyšší. Jsme v dobré formě pro závod, navíc, Nico má jednu sadu měkkých gum navíc. Musíme si ale dávat pozor na teplotu trati.
RENAULT
Nick Heidfeld, 9.
Ve třetím tréninku jsme udělali pár malých změn nastavení vozu, šlo to podle plánu bez větších problémů. První část kvalifikace nebyla taková, jak jsem chtěl, protože jsem chtěl zajet jen jedno kolo a šetřit pneumatiky. Bohužel byl na trati velký provoz a to mě zpomalilo. V Q2 to bylo v pořádku, ale věděli jsme, že se budeme muset zlepšit, pokud chceme postoupit do Q3, proto jsem zajel další kolo na nové sadě gum a do Q3 proklouzl.
Ve třetí části jsme viděli, že Sutil nezajede měřené kolo, tak jsem zajel zpět do garáže, protože všichni přede mnou zajížděli o dost lepší časy. Ale i tak, když jste závodník a zavolají vás zpět, chcete zůstat na trati… Bylo to ale správné rozhodnutí, protože jsme ušetřili pneumatiky. Sice jsme chtěli víc než 9. a 11. místo, ale realisticky, jsem tam, kde máme být. Těším se na závod.
Vitalij Petrov, 11.
Mezera mezi mnou a postupem do Q3 byla velmi malá, ale to je závodění. Někdy jsou ostatní rychlejší než vy a druhý den je to naopak. Neměl jsem žádné problémy, jen jsem nebyl dost rychlý. Zítra ze sebe budu muset vydat maximum, což nebude v tomto počasí jednoduché. Jsem si jistý, že se bude hodně předjíždět a bude záležet hlavně na tom, jak bude kdo zacházet s pneumatikami. Degradace zde není tak velká a nebude to podobný závod jako v Barceloně. Myslím, že můžeme získat body.
FORCE INDIA
Adrian Sutil, 10.
Auto pracovalo po celý víkend velmi dobře. Cítil jsem, že máme šanci na postup. Věděl jsem ale, že budu muset zajet hodně dobré kolo, takže ten pocit je ještě lepší, dostal jsem z vozu maximum. V Q3 jsem nevyjel, protože jsme usoudili, že bude lepší ušetřit pneumatiky, hlavně proto, že jsme věděli že Heidfeld je moc rychlý a že bych ho asi nepřekonal. Mám dobrou startovní pozici, ale počítá se závod, takže doufám v body.
Paul Di Resta, 12.
Po včerejších problémech jsem věděl, že to bude těžké, včera odjel jsem jen 3 měřená kola. Ráno jsme ale vložili maximum do toho, aby byl vůz rychlý. Moje rychlé kolo v Q2 bylo dobré, ale v zatáčce č. 17 jsem špatně podřadil, byl jsem moc široký a to mě stálo čas. Takže jsem 12., což není špatné s ohledem na všechny ty problémy. Zůstávám pozitivní a věřím, že mohu bojovat o body. Jen nevím, jak na tom budu s plnou nádrží, protože jsem žádný delší stint nejel. Budeme tedy muset těžit ze zkušeností.
Vijay Mallya, šéf týmu
Dnešní kvalifikace potvrdila vývoj, který vůz VJM04 prodělal. Vidět Adriana mezi nejlepšími deseti, před jedním z Renaultů, je skvělé. Auto bylo od začátku dobré a to se promítlo do startovní pozice. Paul také odvedl skvělou práci po všech těch problémech, které ho potkaly. To, že je 12. ukazuje, jak dobře tým pracuje. Zítra budeme tvrdě bojovat a doufat v zisk bodů.
WILLIAMS
Rubens Barrichello, 13.
Měli jsme dnes postoupit do Q3. Mým plánem pro závod je odvést co nejlepší práci a užít si to. Jsme těsně za body a tady se dá předjíždět, takže uvidíme, co se nám s tím povede udělat.
Pastor Maldonado, 15.
Měli jsme očividně problém s autem, ale nevíme, čím to bylo – inženýři se tím zabývají. Je to celkem divné, protože jsme během víkendu neměli žádný jiné problémy. Auto se zdá být momentálně silné, takže si myslím, že nebýt toho, tak jsme dnes mohli do Q3 postoupit.
Sam Michael, technický ředitel
Ráno jsme znovu testovali přední křídlo a výfuky. Po kontrole získaných dat jsme se rozhodli, že do kvalifikace nastoupíme s původním řešením výfuků. Rubensovo kolo vypadalo, že bude stačit na postup do Q3, ale udělal chybu v poslední zatáčce. Pak měl problém Pastor, musel zastavit na trati. Stále pátráme po příčině. Zítra se pokusíme získat body.
SAUBER
Kamuj Kobajaši, 14.
Je to trochu ošidné. Obecně se auto zlepšilo a jsem si jistý, že to tak bude i v závodě. Ukázalo se, že v závodech býváme lepší. Opět jsem měl problém se zahřátím pneumatik, a když už konečně měly dobrou přilnavost, přední pneumatiky se přehřívaly. Do budoucna se to pokusíme vyřešit, ale zítra se budu hlavně snažit o body jako v předchozích závodech.
Sergio Pérez, 16.
Teplota trati rostla, proto jsem čekal, že budu o pár desetin rychlejší, ale nakonec to nebylo tak snadné. Jeli jsme více kol, aby pneumatiky začaly pracovat, ale má to své nevýhody. Můj cíl jsou ale body ze závodu, protože si myslím, že na to máme.
Peter Sauber, šéf týmu
Jsem rád, že je Sergio zpět v autě, v závdě nás ale čeká náročný úkol.
James Key, technický ředitel
Bylo to zklamání. V noci jsme pracovali a jezdci byli ráno spokojeni, věděli jsme však, že budeme muset udělat ještě jeden krok vpřed. V Q1 to bylo dobré, Sergio zajel slušné kolo, v Q2 jsme to chtěli zlepšit. To se ale nestalo. Nebyli jsme schopni dostat z vozu maximum. Je to ostuda, nejsme tam, kde jsme chtěli být. Nyní se musíme soustředit na strategii.
TORO ROSSO
Sébastien Buemi, 17.
Prožil jsem náročné okamžiky v Q2. V první části jsem zajel velmi dobré kolo, byl jsem na 10. pozici, takže všechno vypadalo dobře, protože jsme byli před našimi hlavními soupeři. Pak jsme v Q2 docela dlouho čekali a zrovna když jsme se chystali vyrazit na trať, červené vlajky přerušily kvalifikaci, což trochu narušilo náš plán.
Na konci mi scházely dvě desetiny - ztratil jsem čas v posledním sektoru, což znamenalo čtyři místa. Jsem zklamaný, ale stále se těším na zítřek, protože se nám alespoň podařilo ušetřit několik sad pneumatik, což nám pomůže v závodě.
Jaime Alguersuari, 18.
Pro mě to byla náročná kvalifikace. To, že jsem včera nemohl vyjet ve druhém tréninku, mi vůbec nepomohlo – scházela mi data o pneumatikách, což je zde kritické, protože mezi měkčí a tvrdší sadou je velký rozdíl.
V mém prvním kole, v němž se vždy daří z pneumatik dostat tu nejlepší výkonnost, jsem se dostal do velkého provozu, takže jsem nemohl zajet dobrý čas. Zkoušel jsem to znovu ve druhém kole, vůz už byl ale přetáčivý, protože pneumatiky měly to nejlepší za sebou. Je to škoda, protože bych si přirozeně přál více, ale aspoň jsme ušetřili jednu sadu pneumatik, což nás z pohledu gum staví do dobré pozice před závodem.
Giorgio Ascanelli, šéf týmu
Dnes odpoledne jsme to neudělali dobře. Seb se v Q2 nezlepšil. Zvolili jsme z pohledu pneumatik agresivní strategii, když jsme chtěli v každé části vyjet pouze jednou, protože jsme očekávali, že zítra bude ještě tepleji, a chtěli jsme proto využít pouze dvě sady na každého pilota. Seb neměl na závěr Q2 vůbec žádný provoz a nedokázal toho maximálně využít.
U Jaimeho se trápíme celý víkend, ne jeho zaviněním: včera jsme měli problém, který jsme nedokázali vyřešit včas, aby mohl vyjet do druhého tréninku, a dnes bych řekl, že jsme jej vypustili o třicet sekund později. Dostal se v prvním kole do provozu a bylo to.
Pokud se podíváte na naši ztrátu na obvyklé soupeře – krom Sutila, který odvedl dobrou práci – pak jsme se podle mě drželi celkem na jejich úrovni, ztráceli jsme na ostatní mnohem méně, než tomu zde bylo loni. Nové díly, které jsme přivezli, vypadají slibně, byť jsme z nich také nedostali to nejlepší. Myslím, že potřebujeme strávit na trati více času, abychom je dokázali maximálně využít. S naší kvalifikační pozicí nemůžeme být spokojeni, ale nedělal bych z toho drama.
LOTUS
Heikki Kovalainen, 19.
Podal jsem ze svého pohledu dost dobrý výkon. Ve druhé jízdě se mi podařilo čas ještě trochu zlepšit. Rozhodně jsem podal svůj maximální výkon, maximum jsem dostal i z auta. I když ztráta na vozy před námi tedy není taková, jakou bychom chtěli, je to uspokojující podat dobrý výkon. Po trénincích jsme věděli, že časové rozdíly budou takové, a i přes tvrdou práci celého týmu jsme nebyli schopni dostat se blíže.
Jarno Trulli, 20.
Mou kvalifikaci dnes nejvíce poznamenal provoz. Všude byl někdo zrovna v závodní stopě, takže jsem trochu zklamaný, mám-li být upřímný. Auto se chovalo dobře a bez toho provozu si jsem jistý, že by jelo rychleji. Bylo nám všem řečeno, abychom ve třetím sektoru neuhýbali, přesto to některá auta dělala, což mělo žel velký dopad na časy.
Nyní to ale bude vše o zítřejším závodu a podle mě budeme moci dále předvádět, že závodní rychlost vozu je dobrá. Budu se snažit znovu dobře odstartovat, uvidíme, co bude následovat potom.
Mike Gascoyne, technický ředitel
Pro nás celkem dobrá kvalifikace. Ztráceli jsme zde trochu více, než jsme čekali, ale před vozy za námi máme náskok. Zítra to bude dlouhý závod. Naším cílem je dojet spolehlivě s oběma vozy do cíle. Uvidíme, co se nám podaří ukořistit.
VIRGIN
Timo Glock, 21.
Jsem velmi potěšen tím, jak se mi o tomto víkendu daří. Dnes tým kolem mého vozu odvedl úžasnou práci, takže jim děkuji, protože vše šlo velmi hladce. Udělali jsme jedinou drobnou chybu, když jsem byl vyslán do provozu při mé druhé jízdě. Petrov mě zablokoval v první zatáčce a já jsem se tak dostal do cesty ostatním vozům v jejich rychlých kolech. Musel jsem uhýbat, takže jsem na své druhé sadě pneumatik neměl moc šanci, proto jsem svůj nejlepší čas zajel až ve třetím měřeném kole. Celkově to však byl mnohem lepší den. Za Trullim jsem zaostal jen o 0,3 sec, snad budeme moci mít zítra s Lotusy dobrý závod.
Jerome D’Ambrosio, 23.
Nakonec to pro mě dnes bylo trochu zklamání. Až do kvalifikace jsme prožívali dobrý víkend, pak se mi něco pokazilo v zadní části vozu. Ale pořád je to lepší, když se to přihodí dnes, takže stále před sebou máme šanci na dobrý závod.
John Booth, šéf týmu
Jak jsme letos viděli při mnoha jiných příležitostech, jedná se o smíšené výsledky. Timo pokračoval ve svém dobrém začátku víkendu a ve třetím tréninku pokročil v nastavení, což – jak se zdá – opět vedlo ke zlepšení auta. Před kvalifikací tedy byl s jeho vyvážením spokojený. Žel jsme udělali drobnou chybu při načasování jeho druhé jízdy, což ho bezpochyby stálo trochu času, protože nemohl zajet svůj čas v kole, kdy to pro pneumatiky bylo optimální. S tímto v mysli se těšíme na zítřejší závod, v němž jsem si jistý, že vylepšení budou vidět.
Jerome jezdil také dobře a opět ve třetím tréninku experimentoval s nastavením, přesto jsme se před kvalifikací odhodlali k poměrně velké změně na jeho voze, protože jsme s ní měli dobré výsledky na voze Tima. Je to vždy riskantní, když pilot není zvyklý na své nastavení, ale Jerome od počátku jezdil docela dobře. Žel při jeho druhé jízdě při brzdění do zatáčky č. 17 pocítil problém s autem. Z dat a prvotní inspekce vozu je patrné, že byl problém spojený se zadní pružinou. Podíváme se na to v Parc Fermé a budeme se to před zítřkem snažit opravit. Jsem si jistý, že se Jerome bude moci těšit na stejně dobrý závod.
HRT
Vitantonio Liuzzi, 22.
Včera jsme měli problémy s vyvážením vozu a přehřívaly se zadní pneumatiky. Věděli jsme, že kvalifikace nebude snadná, protože soupeři udělali krok vpřed, ale musíme se těšit na zítřek. Bude to těžké, protože zadní pneumatiky se přehřívají, ale uvidíme, jak to půjde.
Je zřejmé, že budeme znovu bojovat až do posledního kola. Musíme se snažit víc pochopit vůz. Zítra bude důležité dostat se před Tima a pak udržet zadní pneumatiky při životě co nejdéle. Pokusíme se o co nejlepší výsledek pro naše fanoušky. Po Montrealu lidé věří, že jsme se zlepšili. Je škoda, že čelíme tak náročným podmínkám zrovna na domácí půdě, ale nevzdáme se až do úplného konce.
Narain Karthikeyan, 24.
Byla to těžká kvalifikace. Nedohnal jsem čas, který jsem včera ztratil kvůli problémům s převodovkou. Stabilita auta při brzdění nebyla nejlepší, trochu se toho bojím, ale jinak nemáme žádné problémy. Trať je ošidná a trestá vás za každou chybu, protože všechny zatáčky vedou do delších rovinek a tak když špatně dobrzdíte, máte problémy na celé rovince. Není tu moc přilnavosti, takže musíte být precizní. Rád bych odjel pár kol navíc, ale je důležité, že jsme se kvalifikovali. Jsem tu poprvé a všechno je docela pozitivní. Teď se musíme snažit a ještě se zlepšit.
Colin Kolles, šéf týmu
Kvalifikace mohla být lepší. Ztráceli jsme příliš mnoho času, obzvlášť ve druhém a také ve třetím sektoru. Nemyslím si, že bychom byli dosáhli optima, proto to je celkem zklamáním. Nyní se musíme podívat na to, proč jsme ve druhém a třetím sektoru tolik ztráceli. Doufám, že se inženýrům podaří nalézt řešení pro nadcházející závody a že pro zítřejší závod máme dobré nastavení.
Za normálních podmínek zítra nedojde k žádné změně počasí, doufám tedy, že nás čeká zajímavý závod, ale na zas až tak zajímavý, jako v Kanadě. Hlavním cílem samozřejmě zůstává dojezd do cíle s oběma vozy.