Pirelli během začátku letošního sezóny zažilo zvláštní obrat. Z psance, který byl během předsezónních testů kritizován některými odborníky i piloty, po zachránce, který přispěl k bezesporu velmi zajímavým závodům a vzrušující podívané - na které se podílí větší mírou než navrátivši se KERS či systém nastavitelného zadního křídla (DRS).
Paule, jak jsi zatím se sezónou spokojený?
Paul Hembery: Jsem opravdu potěšený. Na počátku byl každý očividně trochu nervózní, protože změna není vždy vítaná, ale reakce veřejnosti po prvních několika závodech je skvělá. Přicházejí za námi a říkají: 'Skvělá show!' a jak moc je nyní závodění zábavné. Piloti si museli zvyknout - je to jiné, ale stejné pro všechny. Zatím je to tedy dobré.
Jak jsi spokojený se společností? Do Formule 1 se vrátila z nějakého důvodu.
PH: Ano, jsme zde kvůli tomu, abychom zlepšili povědomí o naší značce po celém světě. Formule 1 zavítá do spousty zemí, kde se snažíme dosáhnout růstu: v Asii a eventuálně v Rusku a Mexiku. F1 je z tohoto pohledu pro nás skvělým prostředkem a zpětná vazba, která se nám dostává ze všech těchto nových zemí, je neuvěřitelná.
Jak dlouho jste se rozhodovali, zda nahradit Bridgestone?
PH: Bylo to velmi, velmi rychlé. V březnu loňského roku jsem zahájil rozhovory s Berniem [Ecclestonem], pak jsme do toho zapojili šéfy a ti nám jen řekli, ať to zkusíme a dohodneme se. Strávil jsem tři měsíce vyjednáváním a v červnu loňského roku jsme smlouvu konečně podepsali.
Slavné kalendáře Pirelli učinily z pneumatik přitažlivou věc. Co k tomu přidá závodění ve Formuli 1?
PH: Chceme vytvářet určitý druh emocí. Pneumatiky pro většinu lidí nepatří k těm nejpřitažlivějším věcem, snažíme se tedy ukázat, že zahrnují i nějaké emoce. Kromě kalendáře, který má očividně velmi dobrou pověst, a fotbalu, kde sponzorujeme Inter Milan, je Formule 1 nejtvrdší konkurencí na světě. Chtěli bychom také vylepšit nedělní sledovanost. Pravdou je, že zatím nic nepřekonává rychlá auta a holky, ale vzhledem k tomu, že polovinu našich zákazníků tvoří ženy, zřejmě je baví sledovat ty odvážné piloty v jejich rychlých vozech.
Co bylo největší výzvou?
PH: Tou hlavní byl samozřejmě čas. Měli jsme osm měsíců na vybudování továrny, vytvoření logistického týmu - a logistika je v F1 velmi složitá, jak si dokážou všichni představit - a nábor všech těch inženýrů. Přibrali jsme kolem stovky lidí. Veškerá produkce musela být připravena do prvního závodu v Bahrajnu, ačkoliv sezóna nakonec začala v Melbourne, byl to obrovský úkol. Nemůžete si dovolit v systému mnoho chyb a stále se díky odlišnostem mezi okruhy učíme.
V Turecku se počasí během tří dnů změnilo - od velmi nízkých teplot a deště až po slunečné s velmi příjemnými teplotami. Tyto podmínky mají významný dopad na to, jak pneumatiky fungují. Nemůže testovat na všech místech a čeká nás spousta silničních okruhů jako je Monte Carlo a Kanada, kde jsme nikdy netestovali. Jestli jsme svou práci odvedli dobře, to se vždy dozvíme vlastně až na místě.
Zdá se, že některé týmy se s vaší řadou produktů vyrovnávají lépe než jiné. Jaké jsou hlavní vlastností vozů, které si v tomto vedou lépe?
PH: Myslím si, že některé týmy využívají naše pneumatiky lépe, což znamená menší opotřebení pneumatik menší jejich menší přetěžování ve specifických oblastech. Zni to trochu banálně, ale zkrátka různé části pneumatiky můžete zatěžovat různým způsobem, takže lidé, kteří to zvládají vyrovnaněji, dostávají z balíku vyšší výkonnost.
Samozřejmě také záleží na jízdním stylu, ačkoliv se zdá, že piloti nyní přijímají odlišné styly. Více si dávají pozor na to, jak využívají pneumatiky, snaží se nebýt v určitých místech okruhu tak agresivní a využívají je, když potřebují předjet.
Chodí za vámi pro radu?
PH: To ne, jsou to ti nejlepší piloti na světě. A mají samozřejmě spoustu dat, také své inženýry, od kterých se toho můžou hodně dozvědět.
V minulosti panoval názor, že špičkové týmy byly upřednostňovanými klienty. Jak je to dnes?
PH: Všichni jsou stejní. S každým ze 12 týmů jednáme naprosto stejným způsobem. Jsou všichni našimi zákazníky a partnery, jednáme s nimi rovnocenně.
Před sezónou si někteří stěžovali, že bychom mohli během závodu vídávat až pět zastávek. Byli jste překvapeni, že fungovala dokonce jedno zastávková strategie, jak se to podařilo Sergiovi Pérezovi v Austrálii?
PH: Myslím, že Austrálie byla výjimečná a výjimečnou zůstane i po zbytek sezóny. Na některých městských okruzích budeme muset více přemýšlet o tom, co se stane, protože tam bude docházet k nízkému zatížení pneumatik. Ale ano, lidé možná na počátku sezóny trochu panikařili, nyní se ale uklidnili - ve většině závodů pojedou na dvě až tři zastávky, což je přesně to, o co jsme byli požádáni.
Takže tři zastávky by mohly být typickou strategií pro dosažení úspěchu?
PH: Ano, myslím, že jednozastávková strategie bude poměrně vzácná. To však hodně záleží na týmech - zda se rozhodnou, že získají více při méně zastávkách. Zastávky v boxech však jsou poměrně krátké - něco kolem 23 sekund - takže když výměnou stráví 2,5 sec, neztrácejí příliš mnoho času. Více by dopláceli na snahu o snížení počtu zastávek. V Istanbulu představovalo více zastávek a čerstvé pneumatiky větší výhodu.
Které trati vám působí největší starosti? Osmá zatáčka v Istanbulu je nejnáročnější ze všech v kalendáři a přitom jste se s ní vypořádali obdivuhodně.
PH: Jedním z nich byl vlastně Sepang. Jedná se o agresivní okruh, ale extrémní teploty jsme měli pouze jeden den - v pátek odpoledne, kdy na trati bylo 52 °C. Monza kvůli svým rovinkám bude dalším; Spa díky průjezdu Eau Rouge a 1000kg zatížení na pneumatiky a pak také městské okruhy, které jsem zmiňoval dříve, protože se o nich více dozvíme až na místě. Ale zvládli jsme víkend v Istanbulu a v Sepangu a to znamená, že jsme na dobré cestě!
Další závod se koná v Barceloně. Jak se tam povedou pneumatiky?
PH: Barcelona je také náročnou tratí, protože je velmi agresivní a obsahuje několik zatáček s obrubníky, které hodně zatěžují levou přední pneumatiku. Znamená to, že náš produkt bude brzy velmi dobře otestován, což je přesně to, co jsme chtěli, protože chceme vědět, jak na tom jsme a jestli se ubíráme správným směrem.
Bernie Ecclestone nedávno vysvětlil, že vám dal úkol vyrobit pneumatiky, které nevydří více než třetinu závodu. Jak obtížné to bylo dosáhnout z technického hlediska?
PH: Bylo to velmi těžké. Po prvním testu to vypadalo, že bychom na jedné sadě dokázali odjet celý víkend! Vylo to velmi náročné naprogramovat pneumatiky tak, aby vydržely 15 - 25 kol. Pokud byste to udělali špatně, měli byste příliš mnoho zastávek a pokud byste to udělali ještě hůře, neměli byste žádné. Je to o velmi jemném vyvážení. Pak do toho vstupují další proměnné - všechny ty odlišné okruhy a povrchy, navíc máme jen čtyři směsi. Všechno to vyžadovalo spoustu správně provedených výpočtů a zatím se zdá, že jsme to zvládli.
Jednalo se tedy pro vás o pozitivní start, ale Formule 1 se stále vyvíjí. Jak se budete vyrovnávat se změnami?
PH: Jistě, týmy jsou pohyblivými cíli, protože mění věci na svých vozech. Budeme studovat jejich strategie, abychom zajistili, že když začnou směřovat ke dvouzastávkovým strategiím, budeme schopni věci rychle změnit. Ale vím, že pokud bychom se měli setkávat s jednozastávkovou strategii, Bernie by z toho neměl příliš velkou radost. A ani fanoušci, protože reakce veřejnosti je celkem výjimečná.
Abych byl upřímný, trochu nás to překvapilo, protože jsme si nemysleli, že bychom se mohli setkat s tolika komplimenty, kolik od lidí dostáváme. A to se nejedná pouze o skutečné fanoušky, ale i o ty, kteří F1 sledují příležitostně. Nemůžete se samozřejmě zavděčit všem. Existují lidé, kteří by nejraději viděli přímou konkurenci rychlosti. Ale to tady bylo dříve a skončilo to nudnými závody, od kterých se veřejnost odvracela, takže jsme to museli vyvážit.
Z toho všeho se zdá, že sázka na Pirelli představovala dobře utracené peníze.
PH: Momentálně ano. Čeká nás ale dlouhá sezóna, takže se mě na to zeptejte po Brazílii!
© Foto: Pirelli