Proton pod palbou kritiky finančních analytiků kvůli utrácení v F1

Petr Hlawiczka, 22. ledna 2011, 11:45 Google+

Malajská automobilka Proton je kritizována ze množství peněz, které prostřednictvím Group Lotus vynakládá na partnerství s týmem Renaultu, jenž je momentálně plně ve vlastnictví lucemburské společnosti Genii Capital.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 24.01. 09:00) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Podle zpráv v The Star Online jsou analytici ohledně těchto investic skeptičtí. Například zástupce banky Maybank Investment uvádí, že množství potřebných finančních prostředků je vyšší, než se očekávalo a než se původně uvádělo.

"Nesdílíme záměr Protonu utrácet v F1, zatímco ji většina významných automobilek v posledních letech opustila. Vysoké investiční náklady se podepíšou na stavu rezervního fondu pro mimořádné události a ovlivní cash-flow, což bude mít dopad na plány obchodního a finančního obratu. Spíše si myslíme, že budou čelit novým finančním problémům, protože potřeba vysokých investic Lotusu hodně vyčerpá jeho cash-flow v příštích pěti letech a vyprázdní jeho rezervy," cituje zpráva bankéře.

"Proto samozřejmě nejsme vůbec nadšeni zapojením Lotusu do týmu Renault F1. Povede to k vysokým marketingovým nákladům (spojenými se změnami označení), ale s minimální návratností. Pokud jde navíc o objem prodejů, Lotus do roku 2012 nenabídne nic nového."

Lotus__Renault_zbarveni
Nové barvy Renaultu sponzorovaného skupinou Group Lotus

Program F1 skupiny Group Lotus - majoritní sponzoring stáje Renault sídlící v Enstone - je součástí pětiletého plánu, ke kterému zlákal Dany Bahar Proton s tím, že z Lotusu udělá ziskovou společnost. Jedná se však o pořádné sousto, které si vyžádá investice v rozsahu kolem 750 milionů dolarů, které nyní mateřská automobilka shání na zajištění projektu.

Vedení Protonu spoléhá hlavně na marketingový úspěch, kterého díky investicím do Formule 1 dosáhlo Ferrari či Mercedes. Proto ty investice malajské automobilky do bývalého závodního týmu Renaultu, v němž by časem také rádi získali majoritní podíl.

Přestože vedení Protonu potvrdilo, že tolik peněz nemá a bude si muset půjčit od bank (více zde), výkonný ředitel dceřiné Group Lotus Dany Bahar věří v úspěch: "F1 je ekonomičtější a jasný způsob," jak vybudovat dobrou pověst značky Lotus. "Osm měsíců v roce se neustále něco děje, což sleduje kolem 500 milionů diváků po celém světě."

Bahar
Výkonný ředitel Group Lotus - Dany Bahar

Vstup Protonu-Lotusu do F1 je opačným krokem, než v posledních době zvolily velké automobilky (Toyota, Honda či BMW), které z F1 odešly. Na konci roku 2010 se stáhl i Renault, který prodal veškeré své akcie Genii Capital a zaměřil se již pouze na dodávky motorů.

Skupina Lotus musí navíc čelit další nepříjemnosti: soudnímu sporu s leteckým magnátem Tonym Fernandesem, který loni sebral odvahu, schopné lidi a pokusil se v F1 oživit značku Lotus, čemuž původně fandil i Proton. Pro příští rok si po zrušení licence - které označuje za protiprávní - zakoupil práva na působení v F1 jako Team Lotus.

První jednání v tomto sporu má Nejvyšší soud v Londýně na programu v pozítří. Fernandes celou situaci komentoval slovy: "Pravda ohledně Protonu a Lotusu postupně vychází najevo. Na zajištění budou potřebovat spoustu peněz." (Jeho další slova, která uvedl včera na adresu Group Lotus, najdete ve zvláštním článku zde).

Vytisknout

Diskuze: Proton pod palbou kritiky finančních analytiků kvůli utrácení v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 24.01.2011 09:00 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Abú Zabí

Williams získal další ocenění za svůj setrvačníkový KERS

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud