Podle zpráv v The Star Online jsou analytici ohledně těchto investic skeptičtí. Například zástupce banky Maybank Investment uvádí, že množství potřebných finančních prostředků je vyšší, než se očekávalo a než se původně uvádělo.
"Nesdílíme záměr Protonu utrácet v F1, zatímco ji většina významných automobilek v posledních letech opustila. Vysoké investiční náklady se podepíšou na stavu rezervního fondu pro mimořádné události a ovlivní cash-flow, což bude mít dopad na plány obchodního a finančního obratu. Spíše si myslíme, že budou čelit novým finančním problémům, protože potřeba vysokých investic Lotusu hodně vyčerpá jeho cash-flow v příštích pěti letech a vyprázdní jeho rezervy," cituje zpráva bankéře.
"Proto samozřejmě nejsme vůbec nadšeni zapojením Lotusu do týmu Renault F1. Povede to k vysokým marketingovým nákladům (spojenými se změnami označení), ale s minimální návratností. Pokud jde navíc o objem prodejů, Lotus do roku 2012 nenabídne nic nového."
Nové barvy Renaultu sponzorovaného skupinou Group Lotus
Program F1 skupiny Group Lotus - majoritní sponzoring stáje Renault sídlící v Enstone - je součástí pětiletého plánu, ke kterému zlákal Dany Bahar Proton s tím, že z Lotusu udělá ziskovou společnost. Jedná se však o pořádné sousto, které si vyžádá investice v rozsahu kolem 750 milionů dolarů, které nyní mateřská automobilka shání na zajištění projektu.
Vedení Protonu spoléhá hlavně na marketingový úspěch, kterého díky investicím do Formule 1 dosáhlo Ferrari či Mercedes. Proto ty investice malajské automobilky do bývalého závodního týmu Renaultu, v němž by časem také rádi získali majoritní podíl.
Přestože vedení Protonu potvrdilo, že tolik peněz nemá a bude si muset půjčit od bank (více zde), výkonný ředitel dceřiné Group Lotus Dany Bahar věří v úspěch: "F1 je ekonomičtější a jasný způsob," jak vybudovat dobrou pověst značky Lotus. "Osm měsíců v roce se neustále něco děje, což sleduje kolem 500 milionů diváků po celém světě."
Výkonný ředitel Group Lotus - Dany Bahar
Vstup Protonu-Lotusu do F1 je opačným krokem, než v posledních době zvolily velké automobilky (Toyota, Honda či BMW), které z F1 odešly. Na konci roku 2010 se stáhl i Renault, který prodal veškeré své akcie Genii Capital a zaměřil se již pouze na dodávky motorů.
Skupina Lotus musí navíc čelit další nepříjemnosti: soudnímu sporu s leteckým magnátem Tonym Fernandesem, který loni sebral odvahu, schopné lidi a pokusil se v F1 oživit značku Lotus, čemuž původně fandil i Proton. Pro příští rok si po zrušení licence - které označuje za protiprávní - zakoupil práva na působení v F1 jako Team Lotus.
První jednání v tomto sporu má Nejvyšší soud v Londýně na programu v pozítří. Fernandes celou situaci komentoval slovy: "Pravda ohledně Protonu a Lotusu postupně vychází najevo. Na zajištění budou potřebovat spoustu peněz." (Jeho další slova, která uvedl včera na adresu Group Lotus, najdete ve zvláštním článku zde).