Proton pod palbou kritiky finančních analytiků kvůli utrácení v F1

Petr Hlawiczka, 22. ledna 2011, 11:45 Google+

Malajská automobilka Proton je kritizována ze množství peněz, které prostřednictvím Group Lotus vynakládá na partnerství s týmem Renaultu, jenž je momentálně plně ve vlastnictví lucemburské společnosti Genii Capital.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 24.01. 09:00) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Podle zpráv v The Star Online jsou analytici ohledně těchto investic skeptičtí. Například zástupce banky Maybank Investment uvádí, že množství potřebných finančních prostředků je vyšší, než se očekávalo a než se původně uvádělo.

"Nesdílíme záměr Protonu utrácet v F1, zatímco ji většina významných automobilek v posledních letech opustila. Vysoké investiční náklady se podepíšou na stavu rezervního fondu pro mimořádné události a ovlivní cash-flow, což bude mít dopad na plány obchodního a finančního obratu. Spíše si myslíme, že budou čelit novým finančním problémům, protože potřeba vysokých investic Lotusu hodně vyčerpá jeho cash-flow v příštích pěti letech a vyprázdní jeho rezervy," cituje zpráva bankéře.

"Proto samozřejmě nejsme vůbec nadšeni zapojením Lotusu do týmu Renault F1. Povede to k vysokým marketingovým nákladům (spojenými se změnami označení), ale s minimální návratností. Pokud jde navíc o objem prodejů, Lotus do roku 2012 nenabídne nic nového."

Lotus__Renault_zbarveni
Nové barvy Renaultu sponzorovaného skupinou Group Lotus

Program F1 skupiny Group Lotus - majoritní sponzoring stáje Renault sídlící v Enstone - je součástí pětiletého plánu, ke kterému zlákal Dany Bahar Proton s tím, že z Lotusu udělá ziskovou společnost. Jedná se však o pořádné sousto, které si vyžádá investice v rozsahu kolem 750 milionů dolarů, které nyní mateřská automobilka shání na zajištění projektu.

Vedení Protonu spoléhá hlavně na marketingový úspěch, kterého díky investicím do Formule 1 dosáhlo Ferrari či Mercedes. Proto ty investice malajské automobilky do bývalého závodního týmu Renaultu, v němž by časem také rádi získali majoritní podíl.

Přestože vedení Protonu potvrdilo, že tolik peněz nemá a bude si muset půjčit od bank (více zde), výkonný ředitel dceřiné Group Lotus Dany Bahar věří v úspěch: "F1 je ekonomičtější a jasný způsob," jak vybudovat dobrou pověst značky Lotus. "Osm měsíců v roce se neustále něco děje, což sleduje kolem 500 milionů diváků po celém světě."

Bahar
Výkonný ředitel Group Lotus - Dany Bahar

Vstup Protonu-Lotusu do F1 je opačným krokem, než v posledních době zvolily velké automobilky (Toyota, Honda či BMW), které z F1 odešly. Na konci roku 2010 se stáhl i Renault, který prodal veškeré své akcie Genii Capital a zaměřil se již pouze na dodávky motorů.

Skupina Lotus musí navíc čelit další nepříjemnosti: soudnímu sporu s leteckým magnátem Tonym Fernandesem, který loni sebral odvahu, schopné lidi a pokusil se v F1 oživit značku Lotus, čemuž původně fandil i Proton. Pro příští rok si po zrušení licence - které označuje za protiprávní - zakoupil práva na působení v F1 jako Team Lotus.

První jednání v tomto sporu má Nejvyšší soud v Londýně na programu v pozítří. Fernandes celou situaci komentoval slovy: "Pravda ohledně Protonu a Lotusu postupně vychází najevo. Na zajištění budou potřebovat spoustu peněz." (Jeho další slova, která uvedl včera na adresu Group Lotus, najdete ve zvláštním článku zde).

Vytisknout

Diskuze: Proton pod palbou kritiky finančních analytiků kvůli utrácení v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 24.01.2011 09:00 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Abú Zabí

Williams získal další ocenění za svůj setrvačníkový KERS

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud