Úterní setkání FIA a Technické skupiny

Daniel Šupa, 22. ledna 2003, 11:11 Google+

Po neúspěšném setkání představitelů Mezinárodní automobilové federace (FIA) a Technické skupiny Formule 1 minulý pátek se k jednacímu stolu zasedlo znovu v úterý. Jednání bylo tentokrát konstruktivní a dospělo k odsouhlasení návrhu změn technických předpisů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Technické předpisy pro sezonu 2003 tak opět doznají změny, neboť po odsouhlasení Technickou skupinou nic nebrání, aby je FIA v rámci svých právních řízení schválila jako závazné. Vesměs se však včera jednalo o přesnějších výkladech již navržených změn, které vyvolaly ostrou polemiku. Nejvíce se tak v minulých dnech proti jakékoli změně stavěl tým West McLaren Mercedes, Scuderia Ferrari přistupovala ke změnám otevřeně, nicméně velmi rezervovaně a třetí nejsilnější tým BMW Williams se komentářům citlivě vyhýbal. Týmy ze zadní části startovního pole změny vítaly velmi otevřeně, především pak Jordan a Minardi.

Podstatné změny, které vzešly ze včerejšího jednání přinášíme rozděleny dle témat:

Kontrola trakce, startovní systém, automatická převodovka
FIA požadovala zákaz elektronických podpůrných systémů jako kontrolu trakce, startovního systému a plně automatické převodovky již od prvního závodu GP Austrálie 2003. Představitelé týmů namítali, že zákaz nepřinese snížení nákladů, což je cílem změn, ale jejich zvýšení. FIA důvody včera akceptovala a zákaz těchto systémů platí až od GP Velké Británie 2003 včetně. Startovní systém však bude zakázán operativně až ve chvíli, kdy všechny týmy zvládnou problém spojky, neboť se s ní v nových monopostech nepočítalo a proto není vůz v místě pedálů dimenzován na potřebnou šířku.

Rádiová komunikace mezi boxy a pilotem
Rádiová komunikace oproti návrhu FIA zůstává, ale bude výrazně upravena. Musí se jednat o samostatný systém, bude umožňovat přenos pouze hlasu a bude přístupný pro FIA i pro společnosti zajišťující televizní přenosy závodů. V dalších jednáních se bude řešit otázka použití standardního zařízení pro všechny týmy.

Telemetrie
Ohledně telemetrie byla diskuse největší a nejbouřlivější, vždyť právě i díky ní je startovní pole rozvrstveno tak, jak ho nyní známe. Telemetrie je prakticky jednou z nejvíce dotovaných sfér vývoje, neboť díky obousměrnému přenosu dat lze využívat superrychlé počítače k vyhodnocení dat z vozu, a následně úpravě jednotlivých systémů ve voze daty zaslanými zpět do monopostu. To vše bez zásahu pilota a s maximálním účinkem, neboť při problému s motorem lze automaticky omezit otáčky i tlak v palivovém nebo olejovém systému a možností je jistě nepoměrně více. Přenos BOXY – VŮZ je zakázána s okamžitou platností. Přenos VŮZ – BOXY je zakázána od roku 2004.

Náhradní vůz
Dle nového znění bude moci tým použít třetí vůz pouze v případě, že tým již nebude mít možnost závodní vůz do startu závodu opravit. V takovém případě bude vůz pravděpodobně startovat z posledního místa na startu. V případě potíží vozu těsně před startem, může v případě opravy startovat pouze z boxové uličky po startu závodního pole. V případě opravy porouchaného vozu při startu se může pilot vrátit do závodu v průběhu prvních dvou kol.

Úprava vozu mezi kvalifikací a závodem
Po kvalifikaci budou vozy odebrány až do přípravy před startem závodu, v jednání je varianta, dle které budou vozy v boxu stáje, ale pod neustálým dohledem. Práce na takto umístěných vozech a případné opravy budou vždy podléhat předchozímu povolení.
Vytisknout

Diskuze: Úterní setkání FIA a Technické skupiny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault začal testovat novou R203 v LeCastellet - anotační foto

Renault začal testovat novou R203 v LeCastellet

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

  2. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  3. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  4. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  5. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  6. PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud