Kdy mohou ostatní nasadit nový difuzor?

x-o, 11. dubna 2009, 20:20 Google+

Odvolací soud FIA zasedá ve věci dvoupatrových difuzorů už toto úterý. Protože je ale málo pravděpodobné, že budou zakázány, pracují ostatní týmy s maximálním nasazením na vlastních verzích.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Odhady jakou výhodu dvoupatrové difuzory týmů Brawn GP, Toyota a Williams se různí, je však jisté, že je nezanedbatelná. Podle některých zdrojů zvyšuje celkový přítlak asi o 7,5 %, bývalý šéfkonstruktér Ferrari Rory Byrne tvrdí, že zatímco konvenční letošní difuzor se podílí na celkovém přítlaku asi 15 %, u dvoupatrové verze je to až 40 %. To je hodnota blízká těm, které vykazovaly difuzory minulou sezónu. Vyjádřeno časem to znamená, že zkracují čas potřebný pro jedno kolo přibližně o 0,5 vteřiny.

Byrne je sice proti řešení, které použily zmíněné týmy, protože posledních 15 let se pracovalo s určitou interpretací pravidel a letos se rozhodly znenadání zvolit jinou, ale možnost, že soud tuto interpretaci zamítne je podle všeho poměrně nízká. Komisaři při obou letošních velkých cenách na difuzorech neshledali nic nelegálního, důvěru v jejich legálnost mají i ředitel závodů Charlie Whiting a technický delegát FIA Jo Bauer.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že dvoupatrové difuzory jdou proti duchu pravidel (jejichž letošní změna měla vést ke snížení celkového aerodynamického přítlaku), ani tady není celá věc tak jednoznačná. Na jedné straně vůz díky nim na přítlaku získává, ovšem jedním ze závěrů OWG (pracovní skupina pro předjíždění) bylo, že přítlak získaný z difuzoru je pro předjíždění prospěšný. I Timo Glock si po závodě v Austrálii stěžoval, že vůz Renault způsobuje velké turbulence, přestože má difuzor konvenční.

Protestující týmy navíc údajně nemají příliš silné argumenty pro zákaz takových difuzorů. V jejich spisech, které zatím Odvolacímu soudu dodaly, se totiž nenachází protesty proti porušení nějakého konkrétního pravidla, ale soustřeďují se jen na některé obecné body a na tvrzení, že obviněné týmy porušují ducha pravidel a že jejich vozy způsobují větší turbulence. Spis Ferrari by měl být dokonce sepsaný tak amatérsky, že se zdá, jako by tým ani přesně nevěděl, jak difuzor Brawnu ve skutečnosti funguje.

V důsledku těchto skutečností si tedy protestující týmy nemohou dovolit otálet a spoléhat se na zákaz. Některé z nich už dlouhou dobu pracují na podobných konstrukcích. Není ovšem jednoduché jen tak konvenční difuzor nahradit, protože tato součást je závislá na proudění okolo celého zbytku vozu a vyžaduje i změny například na předním křídle, podlaze a bočnicích. Kromě toho dvoupatrová verze vyžaduje i jiné prostorové rozložení mechanických součástí – některé týmy budou muset navrhnout nové zadní zavěšení, nebo upravit konstrukci skříně převodovky. Podívejme se, v jakém časovém horizontu se může objevit u týmů, které ji zatím nemají:

Ferrari
Spodní ramena zadního zavěšení jsou příliš vysoko a skříň převodovky má nevhodný tvar. Podle Alda Costy je nebližším termínem GP Turecka.

McLaren
Tým plánuje dočasné řešení nasadit už v Číně. Momentálně pracuje současně na dalších dvou verzích dvoupatrového difuzoru, první z nich by měla dávat asi 80 % plánovaného přítlaku a přijde asi v polovině května, druhá – definitivní – verze je naplánována na léto a bude také vyžadovat úpravu zadního zavěšení a převodovky.

Red Bull, Toro Rosso
Nestandardní zadní zavěšení celou věc komplikuje, navíc se bude muset přestavět i zadní nárazová struktura. Dvoupatrová verze může přijít nejdříve v Turecku. Toro Rosso je o jednu vývojovou fázi pozadu, takže úpravy přijdou ještě později.

BMW Sauber
Vyjádření týmu je nejasné, ale nějaké změny plánují pro Barcelonu. Pravděpodobně půjde ale jen o přechodnou verzi.

Renault
Podobně jako McLaren přijde s přechodným difuzorem ještě před GP Španělska.

Force India
Konstrukce auta je pro zavedení nového difuzoru příznivá, první úpravy by měly přijít v Barceloně.
Vytisknout

Diskuze: Kdy mohou ostatní nasadit nový difuzor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

de la Rosa, Pedro

Další piloti rozšířili řady GPDA

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud