Odhady jakou výhodu dvoupatrové difuzory týmů Brawn GP, Toyota a Williams se různí, je však jisté, že je nezanedbatelná. Podle některých zdrojů zvyšuje celkový přítlak asi o 7,5 %, bývalý šéfkonstruktér Ferrari Rory Byrne tvrdí, že zatímco konvenční letošní difuzor se podílí na celkovém přítlaku asi 15 %, u dvoupatrové verze je to až 40 %. To je hodnota blízká těm, které vykazovaly difuzory minulou sezónu. Vyjádřeno časem to znamená, že zkracují čas potřebný pro jedno kolo přibližně o 0,5 vteřiny.
Byrne je sice proti řešení, které použily zmíněné týmy, protože posledních 15 let se pracovalo s určitou interpretací pravidel a letos se rozhodly znenadání zvolit jinou, ale možnost, že soud tuto interpretaci zamítne je podle všeho poměrně nízká. Komisaři při obou letošních velkých cenách na difuzorech neshledali nic nelegálního, důvěru v jejich legálnost mají i ředitel závodů Charlie Whiting a technický delegát FIA Jo Bauer.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že dvoupatrové difuzory jdou proti duchu pravidel (jejichž letošní změna měla vést ke snížení celkového aerodynamického přítlaku), ani tady není celá věc tak jednoznačná. Na jedné straně vůz díky nim na přítlaku získává, ovšem jedním ze závěrů OWG (pracovní skupina pro předjíždění) bylo, že přítlak získaný z difuzoru je pro předjíždění prospěšný. I Timo Glock si po závodě v Austrálii stěžoval, že vůz Renault způsobuje velké turbulence, přestože má difuzor konvenční.
Protestující týmy navíc údajně nemají příliš silné argumenty pro zákaz takových difuzorů. V jejich spisech, které zatím Odvolacímu soudu dodaly, se totiž nenachází protesty proti porušení nějakého konkrétního pravidla, ale soustřeďují se jen na některé obecné body a na tvrzení, že obviněné týmy porušují ducha pravidel a že jejich vozy způsobují větší turbulence. Spis Ferrari by měl být dokonce sepsaný tak amatérsky, že se zdá, jako by tým ani přesně nevěděl, jak difuzor Brawnu ve skutečnosti funguje.
V důsledku těchto skutečností si tedy protestující týmy nemohou dovolit otálet a spoléhat se na zákaz. Některé z nich už dlouhou dobu pracují na podobných konstrukcích. Není ovšem jednoduché jen tak konvenční difuzor nahradit, protože tato součást je závislá na proudění okolo celého zbytku vozu a vyžaduje i změny například na předním křídle, podlaze a bočnicích. Kromě toho dvoupatrová verze vyžaduje i jiné prostorové rozložení mechanických součástí – některé týmy budou muset navrhnout nové zadní zavěšení, nebo upravit konstrukci skříně převodovky. Podívejme se, v jakém časovém horizontu se může objevit u týmů, které ji zatím nemají:
Ferrari
Spodní ramena zadního zavěšení jsou příliš vysoko a skříň převodovky má nevhodný tvar. Podle Alda Costy je nebližším termínem GP Turecka.
McLaren
Tým plánuje dočasné řešení nasadit už v Číně. Momentálně pracuje současně na dalších dvou verzích dvoupatrového difuzoru, první z nich by měla dávat asi 80 % plánovaného přítlaku a přijde asi v polovině května, druhá – definitivní – verze je naplánována na léto a bude také vyžadovat úpravu zadního zavěšení a převodovky.
Red Bull, Toro Rosso
Nestandardní zadní zavěšení celou věc komplikuje, navíc se bude muset přestavět i zadní nárazová struktura. Dvoupatrová verze může přijít nejdříve v Turecku. Toro Rosso je o jednu vývojovou fázi pozadu, takže úpravy přijdou ještě později.
BMW Sauber
Vyjádření týmu je nejasné, ale nějaké změny plánují pro Barcelonu. Pravděpodobně půjde ale jen o přechodnou verzi.
Renault
Podobně jako McLaren přijde s přechodným difuzorem ještě před GP Španělska.
Force India
Konstrukce auta je pro zavedení nového difuzoru příznivá, první úpravy by měly přijít v Barceloně.